تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

موزه هنر مدرن استانبول

استانبول یکی از شهرهای توریستی و جذاب برای توریست‌ها بوده که کمک بزرگی به رونق گردشگری کشور ترکیه می‌کند. موزه هنر مدرن استانبول یکی از همین جاذبه‌های توریستی برای هنرمندان است.

اگر علاقه‌مند به هنر و آثار هنری معاصر و مدرن هستید، همراه مجله گردشگری هم اقلیم باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید و با یکی از زیباترین موزه‌های جهان آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

تاریخچه موزه هنر مدرن استانبول

در سال 1987 یک نمایشگاه بین‌المللی معاصر یا به عبارتی نمایشگاه بین‌المللی دو سالانه استانبول برگزار شد. در طی برگزاری این نمایشگاه، دکتر نجات که بنیان گذار بنیاد فرهنگ و هنر استانبول بود، تحت تأثیر آن قرار گرفت و برای تأسیس یک موزه هنر مدرن دائمی در استانبول اقدام کرد.

این موزه که اولین موزه هنر مدرن در ترکیه به حساب می‌آید، برای اولین بار در سال 2004 افتتاح شده و فعالیت خود را آغاز کرد. ساختمانی که موزه هنر مدرن در آن ساخته شد، یک انبار در طول چیدمان میدان توپخانه بود که در طی سال‌های 1957 تا 1958 میلادی به دست معمار «سداد حاکی الدم» بنا شد. مساحت زمین موزه هنر مدرن 8000 متر مربع در منطقه کاراکوی (Karakoy) در اطراف ساحل بسفر است. اسکله بسفر تا سال 1990 در شهر استانبول با عنوان بندر اصلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این موزه نیز به مدت 14 سال فعالیت خود را در همین ساختمان ادامه دارد.

موزه هنر مدرن در استانبول از اهمیت بالایی برخوردار بوده، زیرا این موزه جزو جاذبه‌های توریستی کشور ترکیه محسوب شده و یک منبع برای درآمدزایی و معرفی فرهنگ این کشور به دیگر جهانیان است. طبق همین دلایل، دولت ترکیه تصمیم گرفت تا یک ساختمان مخصوص و جدید برای این موزه طراحی کند. تا زمان تکمیل این ساختمان، موزه هنر مدرن به طور موقتاً از سال 2018 به منطقه بی اوغلو (Beyoglu) استانبول منتقل شده و در آنجا از هنردوستان، توریست‌ها و بازدیدکنندگان پذیرایی می‌شود.

منطقه بی اوغلو که موزه هنر مدرن در طی 3 سال اخیر در آنجا واقع شده است، قلب فرهنگ و هنر کشور ترکیه شناخته می‌شود. تا زمانی که آماده سازی ساختمان جدید تمام شود، این موزه فعالیت خود را در سالن‌های نمایشگاه دائمی و موقتی، کتابخانه، سینما، گالری عکس و فروشگاه ادامه می‌دهد.

موزه هنر مدرن استانبول

امکانات ساختمان موزه هنر مدرن استانبول

ساختمان موزه هنر مدرن دارای دو طبقه است که این دو طبقه شامل بخش‌های مختلفی مثل کتابخانه، سینما، رستوران و فروشگاه می‌شود. در بخش فروشگاه این مجموعه، کتاب‌های کودک و هنری به فروش می‌رسد. همچنین در کنار آن، طراحی مبلمان خانگی و اداری انجام می‌شود. در کنار تمامی این قسمت‌ها، عکس‌ها و تابلوهایی به دیوار نصب است و نمایشگاه‌های موقتی در آن برگزار می‌شود. ترکیب این بخش‌ها با یک دیگر، یک مجموعه تفریحی و فرهنگی را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده تا همگی از آن لذت ببرند. در ادامه به کتابخانه و سینما این مجموعه می‌پردازیم.

کتابخانه

کتابخانه‌ای که در مجموعه موزه هنر مدرن واقع شده، روزبه‌روز در حال گسترش بوده و در حال حاضر دارای 11500 جلد کتاب و 24 اشتراک نشریه است. تمامی این کتاب‌ها فقط به زبان ترکی نبوده و زبان‌های دیگر نیز در این کتابخانه وجود دارد. این کتابخانه از طریق کمک‌های مالی، همکاری‌ها و مبادلات انجام شده، روزبه‌روز بزرگ‌تر و کامل‌تر می‌شود. کتابخانه موزه هنر مدرن، منابع بسیار زیاد و معتبری را در اختیار بازدیدکنندگان، هنردوستان و محققان هنر مدرن و معاصر قرار می‌دهد.

کتابخانه موزه هنر مدرن در زمینه‌های زیر منابع دارد.

  • نظریه‌های هنر معاصر و مدرن و تاریخ آن
  • سینما
  • عکاسی
  • معماری
  • هنرهای تجسمی
  • رسانه‌های جدید، ویدئو و هنرهای نمایشی
  • مدیریت هنر و مطالعات در زمینه موزه
  • بیوگرافی هنرمندان ترک و غیر ترک
  • نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی برگزار شده بین‌المللی و ملی
  • مجموعه‌های هنری خصوصی و نهادی

فهرست‌های آنلاینی در این کتابخانه موجود است که با مراجعه به می‌توانید به شناسه‌های نشریات موجود در کتابخانه دسترسی پیدا کنید. بازدیدکنندگان و خوانندگان می‌توانند به طبقه همکف این مجموعه مراجعه کرده و از طریق سیستم قفسه باز به آن دسترسی پیدا کنند.

سینما

موزه هنر مدرن استانبول دارای سینما بوده و این سینما میزان خیلی از جشنواره‌ها و فستیوال‌های سینمایی خارجی و داخلی هم است. همچنین، در کنار این جشنواره‌ها، روزهای شنبه، یکشنبه و پنج شنبه را به علاقه‌مندان به فیلم اختصاص داده و در این روزها فیلم‌های داخلی و بین‌المللی به همراه جلسات نقد، اکران می‌کند.

این موزه میزبان جلساتی تخصصی در زمینه تحلیل فرهنگ و هنر ترکیه با حضور هنرمندان و مردم نیز است. نکته جالب درباره سینما موزه هنر مدرن این است که در ماه ژانویه، چند فیلم زبان خارجی راه یافته به اسکار را هم اکران کرده است. هزینه برای تماشای فیلم در سینمای این موزه 20 لیر برای هر نفر است. البته در روزهای پنج شنبه همه نمایش‌ها و اکران‌ها کاملاً رایگان است. بازدیدکنندگانی که علاقه دارند در طول موزه در نمایش فیلم حضور داشته باشند، باید یک کوپن ورودی سینما که در هزینه ورودی موزه است را تهیه کنند.

این مجموعه ضمن پخش فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ترکیه و جهان، از تولیدات معاصر بین‌المللی و محلی نیز حمایت کرده و آنها را به هنر سینما وارد می‌کند. «ما در پاییز هستیم!» یک برنامه‌ای است که آثار اخیر سینمای ترکیه را در کنار هم گذاشته و از کارگردانان، بازیگران و تهیه کنندگان آنها میزبانی کرده است.

این سالن سینما در طی یک بازه زمانی مشخص شده، روی آثار یک کارگردان برجسته سینمای جهان تمرکز کرده و آثار آن را مورد نقد قرار می‌دهد. همچنین سینمای موزه هنر مدرن با بسیاری از جشنواره‌ها و مؤسسات مختلف در جهان همکاری کرده و برنامه‌های موضوعی فیلم را از سینماهای دیگر کشورها را هم اکران می‌کند.

کتابخانه موزه هنر مدرن در استانبول

نمایشگاه در موزه هنر مدرن استانبول

برگزاری نمایشگاه در موزه هنر مدرن در زمینه‌های مختلفی مثل مجسمه سازی، عکاسی، معماری و هنرهای تجسمی صورت می‌گیرد. این موزه نه تنها میزبان آثار هنری ترکیه و هنرمندان ترک بوده، بلکه از آثار بین‌المللی نیز حمایت کرده و از آنها هم میزبانی می‌کند. به نمایش در آوردن آثار بین‌المللی در این موزه، نه تنها باعث رونق صنعت گردشگری شده، بلکه تعداد توریست و بازدیدکنندگان را هم افزایش می‌دهد. همچنین، با این کار، فرهنگ و هنر کشور ترکیه به دیگر جهانیان نیز معرفی شده و احتمال میزانی این کشور برای جشنواره‌ها و فستیوال‌های بین‌المللی هم بیشتر می‌شود.

طبقه دوم و سوم مجموعه هنر مدرن استانبول، فضای موقت موزه به نمایش درآمده است. طبقه اول هم محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های مفهومی، نمایشگاه‌هایی موقت در زمینه هنر مدرن و معاصر کشور ترکیه و نظرات گذشته هنرمندان است. همچنین، یک سری نمایشگاه در طبقه اول برگزار می‌شود که زمینه تحولات کنونی هنرهای تجسمی است.

در طبقه چهارم این مجموعه، گالری‌های عکس به صورت نمایشگاه‌هایی گروهی با موضوعات بررسی روند عکاسی در کشور ترکیه و دیگر کشورها از گذشته تاکنون، جنبش‌های هنری در زمینه عکاسی در جهان و بازتاب‌های آن و همین‌طور نمایشگاه‌های عکس از عکاسان بزرگ ترکیه و دیگر کشورها برگزار می‌شود. مجموعه استانبول مدرن در گذشته فیلم‌ها، پویانمایی‌ها و فیلم‌های کوتاهی از هنرمندان سراسر جهان را ارائه می‌داد که اکنون هم در بی اوغلو آن را به عنوان نمایشگاهی در فضای موقت برگزار می‌کند.

هزینه بازدید از موزه

به طور کلی هزینه بازدید از این موزه برای گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی 35 لیر و برای بازدیدکنندگان خارجی 68 لیر است. ولی گردشگران خارجی می‌توانند در روزهای پنج شنبه به طور رایگان از موزه بازدید به عمل آورند. این مبلغ‌های گفته شده برای گروه‌های خاص متغیر است. دانش‌آموزان، بازنشستگان، معلمان و افراد بیش از 65 سال ترک می‌توانند با 20 لیر و دانش‌آموزان و افراد بیش از 65 سال غیر ترک می‌توانند با 51 لیر از این موزه بازدید کنند.

شرایط بازدید از موزه هنر مدرن

روزها و ساعات بازدید از موزه هنر مدرن استانبول عبارت‌اند از:

  • از سه شنبه تا شنبه: از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر
  • روزهای یکشنبه: از ساعت 11 صبح تا 6 بعد از ظهر
  • روزهای دوشنبه، روزهای تعطیلی این موزه است.
  • این موزه در روز یک ژانویه هر سال و تعطیلات مذهبی بسته است.
  • کتابخانه مجموعه موزه هنر مدرن به دلیل شرایط کووید 19 بسته بوده و اجازه بازدید وجود ندارد.

نمایشگاه استانبول مدرن

دسترسی به مجموعه هنر مدرن استانبول

این مجموعه دارای پارکینگ اختصاصی نبوده و می‌توانید از پارکینگ‌های عمومی که در اطراف وجود دارند استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم، موزه هنر مدرن در منطقه بی اوغلو واقع شده است.

اگر قصد دارید با مترو به این موزه بروید، باید به ایستگاه شش خانه (Sishane) رفته و وارد خیابان «جنرالیزگان» شوید. بعد از آنکه به خیابان «مشروطیت» رسیدید، مسیر را به سمت شمال کمی پیاده رفته تا به موزه هنر مدرن برسید.

در آخر

موزه هنر مدرن استانبول یکی از فضاهای مورد علاقه برای هنرمندان و هنردوستان است. بازدید از موزه نه تنها به رونق گردشگری کشور ترکیه کمک می‌کند، بلکه سواد هنری شما را افزایش داده و شما را با بسیاری از آثار هنری جهان آشنا می‌کند.

مقالات بیشتری بخوانید