تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

موزه پرا استانبول

معرفی موزه پرا استانبول و بخش‌های مختلف آن به همراه شرح تمام جزئیات پیرامون آن برای کسانی که به گردشگری و تماشای آثار باستانی علاقه دارند، در این مطلب ارائه خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با این موزه با مجله گردشگری هم اقلیم  همراه باشید.

موزه پرا یکی از مکان‌های دیدنی استانبول است که در سال 2005 تأسیس شده است. این موزه شامل بخش‌های مختلفی از نقاشی‌های تاریخی مربوط به سه قرن است. بخش‌های مختلف این موزه از پرتره‌های تاریخی، نقاشی‌هایی از استانبول، زندگی روزمره، مناظری از سرزمین‌های عثمانی و… تشکیل شده است. در ادامه جزئیات پیرامون موزه پرا استانبول و آثار آن را بررسی می‌کنیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

موزه پرا استانبول

 

موزه پرا که در 8 ژوئن 2005 افتتاح شد، یک موزه خصوصی است که توسط بنیاد سونا و اینان کیراچ تأسیس شده است. هدف از ارائه طیف برجسته‌ای از خدمات متنوع فرهنگی و هنری با کیفیت بالا، امروزه به همان اندازه مهم است که موزه برای اولین بار درهای خود را به روی عموم باز کرد.

این ساختمان چشمگیر که در محله تاریخی تپه باشی ساخته شده است، در ابتدا به‌عنوان هتل بریستول توسط معمار Achille Manoussos طراحی شده بود. مرمتگر و معمار سینان جنیم در سال 2003  عملیات نوسازی و  دلهره‌آور این موزه را دریافت کرد. پیروزی تبدیل فضای داخلی به یک موزه مدرن و کاملاً مجهز با تسلط معمار در حفظ هم‌زمان نمای بیرونی و حفظ بخشی جدایی‌ناپذیر از طعم معماری استانبول مطابقت دارد.

موزه پرا از طریق سه مجموعه دائمی بنیاد سونا و اینان کراچ، «نقاشی‌های شرق‌شناس»، «وزن‌ها و اندازه‌های آناتولی» و «کاشی‌ها و سرامیک‌های کوتاهیا» نه‌تنها به دنبال انتشار زیبایی‌های زیبایی‌شناختی این مجموعه‌ها است، بلکه می‌خواهد گفت‌وگو و تعامل با این مجموعه‌ها را نیز ایجاد کند. عمومیتی که ارزش‌ها و هویت‌های این آثار را در برمی‌گیرند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با بهره‌گیری از طیف گسترده‌ای از روش‌های نوآورانه ازجمله نمایشگاه‌ها، انتشارات، رویدادهای سمعی و بصری، فعالیت‌های آموزشی و آثار دانشگاهی، هدف انتقال زیبایی و اهمیت این آثار به نسل‌های آینده محقق می‌شود. موزه پرا با سازمان‌دهی پروژه‌های مشترک با موزه‌ها، مجموعه‌ها و بنیادهای پیشرو بین‌المللی ازجمله تیت بریتانیا، موزه ویکتوریا و آلبرت، موزه دولتی سنت پترزبورگ روسیه، مجموعه JP Morgan Chase، مدرسه هنرهای تجسمی نیویورک و بنیاد Maeght، معرفی کرده است.

مخاطبان ترک با هنرمندان بی‌شماری تحسین‌شده بین‌المللی آشنا می‌شوند و این یکی دیگر از اهداف موزه است. برخی از برجسته‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: ژان دوبوفه، هانری کارتیه برسون، رامبراند، نیکو پیروسمانی، جوزف کودلکا، خوان میرو، آکیرا کوروساوا، مارک شاگال، پابلو پیکاسو، فرناندو بوترو، فریدا کالو، دیگو ریورا و گویا.

 

موزه پرا از زمان افتتاح، سالانه با مؤسسات هنری و آموزشی ملی و بین‌المللی برای برگزاری نمایشگاه‌هایی برای حمایت از هنرمندان جوان همکاری می‌کند. تمامی نمایشگاه‌های موزه علاوه بر برنامه‌های آموزشی با کتاب، کاتالوگ، رویدادهای سمعی و بصری همراه است. موزه پرا در حال حاضر به یک مرکز فرهنگی برجسته و برجسته در یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین محله‌های استانبول تبدیل‌شده است.

دیگر فعالیت‌های موزه

تمامی نمایشگاه‌های موزه با کتاب، کاتالوگ، کنسرت، رویدادهای سمعی و بصری و برنامه‌های آموزشی همراه است. Pera Film  از طریق برنامه‌ها و رویدادهای فصلی، طیف گسترده‌ای از نمایش‌ها را به بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به فیلم ارائه می‌دهد که از فیلم‌های کلاسیک و مستقل گرفته تا فیلم‌های انیمیشن و مستند جزء این دسته قرار می‌گیرند.  همچنین این فیلم‌ها نمایش‌های ویژه موازی با موضوعات نمایشگاه‌های موقت را شامل می‌شود.

 

مجموعه اوزان و معیارهای آناتولی

ازآنجایی‌که اندازه‌گیری کشف ماده افسانه‌ها شد، سنجیدن و سنجش، فراتر از اعمال فیزیکی صرف، ابزار مهمی برای بیان خود برای کسانی شد که اسیر جهان و آنچه فراتر از مرزهای دانش بود. مجموعه اوزان و معیارهای آناتولی که توسط سونا و اینان کیراچ در اوایل دهه 1980 تشکیل شد، نزدیک به 10000 شی‌ء متعلق به تمدن‌های مختلف آناتولی، از دوره ماقبل تاریخ، دوره کلاسیک، سلطنت‌ها تا دوره جمهوری عثمانی و تا عادت زنانه را در خود جای داده است. این مجموعه شامل انواع اصلی ترازوها و ابزارهای اندازه‌گیری است که برای اندازه‌گیری وزن، طول و حجم در هر زمینه‌ای، از اندازه‌گیری زمین گرفته تا تجارت، معماری گرفته تا جواهرسازی، حمل‌ونقل تا داروخانه استفاده می‌شود.

مجموعه نقاشی شرق شناسان

مجموعه نقاشی شرق‌شناس بنیاد سونا و اینان کاریچ یکی از استادانه‌ترین مجموعه‌ها در ترکیه است. مجموعه نقاشی شرق‌شناسی موزه شامل آثار هنرمندان اروپایی و عثمانی/ترک است، ازجمله آثاری از عثمان حمدی بیگ و مشهورترین نقاشی او، مربی لاک‌پشت.

مجموعه کاشی و سرامیک کوتاهیا

شروع مجموعه کاشی و سرامیک کوتاهیا بنیاد سونا و اینان کاریچ به دهه 1980 برمی‌گردد و در طول سال‌ها به یکی از برجسته‌ترین مجموعه‌ها در نوع خود تبدیل‌شده است. شروع مجموعه کاشی و سرامیک کوتاهیا  به دهه 1980 برمی‌گردد. امروزه این مجموعه شامل بیش از 800 قطعه است که دوره‌های مختلف، به‌ویژه قرن 18 تا 20 را نشان می‌دهد. تعداد محدودی از قطعات نمایش داده‌شده برای ارائه یک ایده کلی از مجموعه و صنعت سرامیک کوتاهیا انتخاب شده است. قهوه که در اتیوپی به‌عنوان “میوه جادویی” کشف شد و در قرن پانزدهم از طریق یمن به سرزمین عثمانی‌ها رسید، به‌زودی جای خود را به‌عنوان یک نوشیدنی معتبر در قصر و خانواده‌های ثروتمند گرفت. ماجراجویی قهوه در کاشی و سرامیک کوتاهیا از مواردی است که خود را در این مجموعه به‌خوبی نشان می‌دهد.

 

دنیاهای متقاطع، سفیران و نقاشان

امپراتوری عثمانی از دوره‌های اولیه خود روابط شدیدی با کشورهای اروپایی برقرار کرده بود. از سوی دیگر، تلاش‌های غرب با کنجکاوی و درجاتی از ترس، برای آشنایی و درک این دولت باقدرت عظیم نظامی و منبع اقتدار سیاسی، به‌عنوان یک ضرورت سیاسی ظاهر شد. ازاین‌رو این مسئله تأثیرات خود را به شکلی در دنیای هنر نیز گذاشت.

 

عثمان حمدی بیگ

زندگی و هنر عثمان حمدی بیگ از طریق آثار او در مجموعه بنیاد سونا و اینان کیراچ به چشم می‌آید. وی یک روشنفکر عثمانی بود که در عصر تناسبات بزرگ‌شده است. شخصیتی استثنایی که کمک‌های اساسی، متنوع و مادام‌العمر در زمینه‌های مختلف فرهنگ و هنر مانند نقاشی، باستان‌شناسی، موزه شناسی، و آموزش هنر داشته است.

موزه پرا استانبول
نمای خارجی ساختمان موزه پرا استانبول واقع در خیابان مشروطیت

موزه پرا استانبول

بخشی از آثار هنرمندان در موزه پرا استانبول

مکان موزه پرا استانبول

این جاذبه گردشگری در شهر استانبول و در منطقه بی اوغلو قرار دارد. موزه پرا در خیابان مشروطیت قرار دارد. برای رفتن به این موزه می‌توانید از چند طریق اقدام کنید. می‌توانید با استفاده از خط M2 به ایستگاه شیشانه بروید. با پیاده شدن در این ایستگاه از خیابان مشروطیت خارج شوید که از آنجا تا موزه، پیاده 10 دقیقه فاصله دارد. یکی دیگر از راه‌های رفتن به این موزه از ایستگاه تپه باشی – بی اوغلو است که از این ایستگاه تا موزه پیاده 5 دقیقه فاصله است.

بازدید از موزه پرا استانبول

بازدید از این موزه در برخی از روزهای هفته امکان‌پذیر است. در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه امکان بازدید از موزه وجود دارد. در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه این موزه تعطیل است. همچنین در تعطیلات مذهبی و سال نو نیز موزه تعطیل است. در روزهای سه‌شنبه تا جمعه نیز بازدید از موزه در ساعات 11 تا 18 امکان‌پذیر است.

موزه پرا استانبول
تابلویی از مناظر سرزمین‌های عثمانی در مقابل گردشگران

بلیط موزه پرا استانبول

بهای بلیط موزه پرا برای همه‌ی افراد یکسان نیست. همچنین در برخی از روزهای هفته و برای قشر خاصی از جامعه رایگان است. در روزهای چهارشنبه برای دانش‌آموزان و دانشجویان بازدید از موزه رایگان است. همچنین در ایام پاندمی کرونا نیز روزهای جمعه در ساعات 16 تا 18 بازدید از موزه رایگان است. در روزهای دیگر بهای بلیط برای افراد زیر 12 سال، دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان و افراد بالای 60 سال کمتر از سایر افراد است. گروه‌های بالای 10 نفر نیز بهای بلیط را کمتری پرداخت می‌کنند.

در آخر

موزه پرا استانبول در سال 2005 توسط سونا و اینان کراچ با هدف گسترش هنر و فرهنگ افتتاح شد. این موزه از بخش‌های مختلفی شامل تصاویر و آثار نقاشان و هنرمندان بزرگ تشکیل شده است. بخش‌های مختلف این موزه شامل بخش شرق‌شناسی، عثمان حمدی بی، پرتره‌های امپراتور، بخش جهان‌های موازی، سفیران و نقاشان و بخش استانبول؛ شهر رویاها است. در این موزه شما می‌توانید پرتره‌های امپراتور، نقاشی‌هایی از زندگی روزمره مردم، مناظر و پرتره‌های سفیرانی که در دوره عثمانی به ترکیه سفر می‌کردند را از آثار هنرمندان شرقی و غربی مشاهده کنید که در کل گویای سبک زندگی، منطقه جغرافیایی و وضعیت سیاسی در دوره امپراتوری عثمانی در ترکیه است.

مقالات بیشتری بخوانید