تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جنگل بلگراد استانبول

جنگل بلگراد استانبول، لذت پیوند دوباره با طبیعت بکر در میان هیاهوی شهری بزرگ و شلوغ

در شهر استانبول می‌توان با جاذبه‌های تاریخی و مراکز خرید فراوانی که در آن وجود دارد سرگرم شد اما اگر به تجربه تازه‌ای نیاز پیدا کردید، جنگل بلگراد می‌تواند گزینه خوبی باشد. این جاذبه طبیعی در ۱۵ کیلومتری شمال غربی استانبول قرار دارد و دوست‌داران طبیعت در آخر هفته‌ها برای خستگی در کردن به این جنگل می‌روند. مساحت زیاد ۵ هکتاری جنگل بلگراد و درختان بلند و باستانی از جمله ویژگی‌هایی است که عطش شهرنشینان دوستدار طبیعت را تا حد خوبی فرو می‌نشاند. سایه درختان بلند و پر شاخ و برگ، مانع ورود آفتاب در فصل تابستان می‌شود و خنکی مطلوبی در این جنگل فراهم می‌کند. پوشش گیاهی و حیات وحش متنوعی که در جنگل بلگراد وجود دارد نیز از عواملی است که گردشگران را به خود جذب می‌کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

در ادامه این مطلب همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید تا با جزئیات بیشتری در مورد این جاذبه طبیعی صحبت کنیم و اطلاعات لازم برای بازدید از جنگل بلگراد را در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه جنگل بلگراد

نام جنگل بلگراد از واقعه‌ای در سال ۱۵۲۱ گرفته شده است که در آن، سلطان سلیمان پس از تصرف شهر بلگراد، هزاران صرب را از آن‌جا به تراکیا منتقل کرد.

  بلگراد یکی از شهرهای مهم صربستان است. پس از شکست امپراطوری رم، عثمانی‌ها خود را به اندازه کافی قدرتمند دیدند که بتوانند بر بلگراد تسلط پیدا کنند. در اولین حمله به بلگراد شست خوردند سپس در دومین تلاش نیز برای فتح بلگراد شکست خوردند تا اینکه سرانجام سلطان سلیمان این شهر را فتح کرد. اکنون این جنگل واقع در شمال غربی استانبول را به افتخار این پیروزی بلگراد نامید تا تاریخ چنین واقعه‌ای را از یاد نبرد.

در آن دوران مساحت این جنگل حدود ۱۳هزار هکتار بود و هم اکنون به ۵۴۴۲ هکتار کاهش یافته است.

جنگل بلگراد در زمان امپراطوری عثمانی از لحاظ تأمین آب شهر اهمیت بسیار زیادی داشت. پیش از رسیدن به جنگل می‌توانید قنات‌های تاریخی که آب را در اختیار مردم شهر قرار می‌دادند را ببینید. این آب از چشمه‌ها و رودهای متعددی که در جنگل بلگراد وجود داشت تأمین می‌شد و با استفاده از کانال‌هایی به سطح شهر هدایت می‌‌گردید و مردم می‌توانستند به آن دسترسی پیدا کنند. در حال حاضر سدی در این جنگل وجود دارد که بخشی از آب استانبول را تأمین می‌کند.

شرایط حفاظت شده در این جنگل از قرن ۱۶ میلادی اعمال شد که مطابق آن، شکار در این منطقه ممنوع است.

جنگل بلگراد استانبول

حیات وحش و پوشش گیاهی در جنگل بلگراد

در جنگل بلگراد استانبول می‌توان شاهد تنوع قابل توجهی در پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری بود. در این جنگل بیش از ۷۱ گونه پرنده و ۱۸ نوع پستاندار زندگی می‌کنند. درختان بلوط، بیشترین تعداد درختان این جنگل را تشکیل می‌دهد. درختان دیگری که در این جنگل به چشم می‌خورند شامل درختان توس شرقی، شاه بلوط آناتولی و ممرز هستند.

برای اینکه حیوانات را ببینید باید در دل جنگل بلگراد پیاده روی کنید. اگر خوش‌شانس باشید جانورانی را خواهید دید که از میان بوته‌ها بیرون می‌آیند. از زمانی که شکار در این منطقه ممنوع شد، حیات وحش منطقه خوشبختانه وضعیت بهتری پیدا کرد. بنابراین ممکن است هنگام قدم زدن در جنگل، صدای حیواناتی مانند راسو را بشنوید که در میان شاخ و برگ بوته‌ها حرکت می‌کنند.

ممکن است حتی ماری را ببینید که روی پای شما می‌خزد. اما برای اینکه اثری از گرگ‌ها و شغال‌ها و روباه‌ها ببینید باید تا شب صبر کنید و تا قسمت‌های دست‌نخورده‌تر جنگل پیش بروید.

گرازها نیز از جانورانی هستند که در این جنگل به چشم می‌خورند. اما جذاب‌ترین بخش گردش در جنگل بلگراد استانبول، دیدن آهویی است که به آرامی در میان درختان راه می‌رود.

جنگل بلگراد استانبول

امکانات تفریحی و جاذبه‌های توریستی جنگل بلگراد

در جنگل بلگراد، علاوه بر پیوند با طبیعت و فرار از هیاهو و شلوغی زندگی شهری، امکانات تفریحی دیگری وجود دارد که می‌توان با آن سرگرم شد. در ادامه با جزئیات بیشتری به امکانات تفریحی زیر می‌پردازیم:

  • باغ گیاه‌شناسی آتاتورک
  • مسیر پیاده روی
  • پیک نیک
  • کافه
  • پارک

باغ گیاه‌شناسی آتاتورک استانبول منطقه ساریر

این باغ در سال ۱۹۱۶ در جنگل بلگراد استانبول ساخته شد. در باغ گیاه‌شناسی، گونه‌های مختلف گیاهی به نمایش گذاشته می‌شود. در باغ آتاتورک بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاهان بومی و غیربومی شامل گیاهان معمولی تا گیاهان عجیب و غریب و نادر در یک مکانی به مساحت ۳۰۰ متر مربع وجود دارند.

ورود با باغ گیاه‌شناسی کاملاً رایگان است و هر روز هفته به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر می‌توان از آن دیدن کرد. بهتر است اواسط هفته را برای بازدید از باغ آتاتورک انتخاب کنید چرا که آخر هفته‌ها معمولاً شلوغ است.

جنگل بلگراد استانبول

مسیر پیاده روی جنگل بلگراد استانبول

شما می توانید یک پیاده روی لذت بخش را در این جنگل تجربه کنید. زیرا یک مسیر برای پیاده روی اختصاص دارد که بهترین مزیت آن فراموش نکردن مسیر است.

این مسیر از چشمه‌ای آغاز می‌شود که گردشگران معمولاً ظرف‌های خود را از آن پر می‌‌کنند تا از طعم بی‌نظیر آب چشمه لذت ببرند. مسیر پیاده روی این جنگل 5.6 کیلومتر است. همچنین می توان از دستگاه های ورزشی موجود در مسیر پیاده روی استفاده کرد.

پیک نیک

جنگل بلگراد از زمان حکومت عثمانی نیز از جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول به حساب می‌آمد. در سال 1956 اولین منطقه در نزدیکی چشمه نست Neset به پیک نیک اختصاص داده شد. در حال حاضر ۷ منطقه برای برپایی پیک نیک در جنگل بلگراد استانبول وجود دارد که شناخته شده‌ترین و پر طرفدارترین آن بویوک بنت است. در این مناطق میزهایی برای غذاخوری و منقل‌های کباب و باربیکیو وجود دارد که کار گردشگران را بسیار راحت کرده است.

کافه

اگر برای گردش در جنگل خوراکی همراه نیاورده باشید جای نگرانی نیست. در منطقه بویوک بنت کافه‌ای وجود دارد که نان و کیک و نوشیدنی عرضه می‌کند. همچنین رستوران‌هایی نیز در نزدیکی این جنگل وجود دارند که از میان آن‌ها می‌تواند به رستوران آشپز بیک اشاره کرد.

پارک

درون جنگل بلگراد استانبول، ۹ پارک وجود دارد که عبارتند از:

  • Ayvat Bendi Nature Park
  • Bentler Nature Park
  • Falih Rıfkı Atay Nature Park
  • Fatih Çeşmesi Nature Park
  • Irmak Nature Park
  • Kirazlıbent Nature Park
  • Kömürcübent Nature Park
  • Mehmet Akif Ersoy Nature Park
  • Neşet Suyu Nature Park

هرکدام از این پارک‌ها با تابلوهایی در داخل جنگل مشخص شده‌اند. بعضی از پارک ها مخصوص دوچرخه سواری بوده و بعضی از آن ها مناسب پیاده روی، پیک نیک و زمین بازی کودکان هستند.

همچنین برای مشاهده جانوران و پرندگان، پارک دیگری را نیز در مسیر خود خواهید دید.

جنگل بلگراد استانبول

نکاتی که باید پیش از بازدید از جنگل بلگراد استانبول بدانید

جنگل بلگراد نه تنها از منابع طبیعی ترکیه محسوب می‌شود، بلکه از لحاظ محیط زیستی، اهمیت جهانی دارد. شکار در محدوده ۳ هزار متر مربعی این جنگل ممنوع است و این موضوع جز قوانین زیست محیطی جهانی به شمار می‌رود.

اگر قصد دارید با خودرو وارد محوطه جنگلی بلگراد شوید می‌بایست مبلغ ۲۰ لیر پرداخت کنید. پس از ورود می توانید خودرویتان را در پارکینگ های درون محوطه پارک کنید. هزینه پارکنیگ در روزهای عادی 5 لیر و در روزهای شنبه و یکشنبه 11 لیر است.

بهترین زمان برای بازدید از جنگل بلگراد استانبول، تابستان است چرا که این جنگل خنکی مطبوعی را در برابر گرمای منطقه شهری فراهم می‌کند. در پاییز و زمستان هوا سردتر است اما اگر نیاز به سکوت و آرامش دارید و شلوغی را نمی‌پسندید بهتر است سرمای آن در فصول سرد را به جان بخرید زیرا در فصل تابستان گردشگران زیادی از این جنگل دیدن می‌کنند.

سخن پایانی

جنگی بلگراد جنگلی بکر و وسیع با طبیعت وحشی است که مناظر چشم نواز آن بلافاصله دل هر طبیعت دوستی را به دست می‌آورد. در این جنگل امکانات تفریحی و پارک‌های متنوعی وجود دارد که پاسخگوی نیازهای گردشگران است. اگر قصد سفر به استانبول را دارید، حتماً بازدید از این جنگل را در برنامه خود قرار دهید.

مقالات بیشتری بخوانید