تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

موزه باستان شناسی استانبول

قدمت و پیشینه کشور استانبول، با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است. این کشور نیز مانند دیگر کشورهای جهان، تاریخ تلخ و شیرینی را درون خود جای داده است. بناهای تاریخی بی‌نظیر آن، موجب شده است تا استانبول به یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان تبدیل شود. موزه باستان شناسی استانبول یکی از صدها بنای زیبای این کشور است. اشیاء گرانبهای نگهداری شده در این موزه، در برگیرنده تاریخ و سرگذشتی است که بر این کشور گذشته است. آثار ارزشمند درون این موزه، گاه نمایانگر تاریخ چندین کشور دیگر نیز هست، که در اینجا نگهداری می‌شوند.

موزه باستان شناسی استانبول کجاست؟

این موزه در پارک گلخانه، در قسمت جنوبی کاخ توپکاپی قرار دارد. مجموعه‌ای ارزشمند از چندین نسل آثار تاریخی، که مربوط به دولت‌های رم، یونان و بیزانس هستند. این موزه از سه ساختمان مجزا تشکیل شده است که ساختمان اصلی محل قرارگیری آثار ارزشمند اصلی است. محوطه اطراف این موزه نیز جاذبه‌های دیگری نظیر باغ موزه و گالری موزه دارد که برای علاقه‌مندان محیطی جذاب است.

اجاره روزانه خانه در تهران

تاریخچه موزه باستان شناسی استانبول

این موزه مجموعه‌ای از آثار تاریخی را درون خود جای داده است که هر یک متعلق به سه بخش بزرگ هستند. موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنرهای اسلامی سه بخش اصلی آن هستند. اما ساختمان اصلی آن متشکل از آثار نفیسی است که متعلق به تاریخ استانبول بوده و در موزه باستان شناسی استانبول قرار دارند.

این بنا توسط عثمان حمدی در سال 1883 میلادی بنا شد. عثمان حمدی از باستان شناسان بزرگ عصر خود بود که در هنر و نقاشی نیز مهارت داشت. هدف از ساخت این ساختمان، مدرسه صنایع هنری بود، اما با گمانه‌زنی‌های بیشتر، در سال 1891 برای موزه در نظر گرفته شد. این موزه در ابتدا با نام “موزه سلطنتی” شهرت پیدا کرد که نهایتاً به نام موزه باستان شناسی استانبول تغییر یافت.

در سال‌های 1902 و 1908 میلادی، دو ساختمان دیگر نیز به بنای اصلی اضافه شدند و در مجموع سه ساختمان به این موزه اختصاص داده شد. یازده سال بعد ساختمان جدیدی به این مجموعه اضافه شد و بنای موزه بزرگ‌تر شد. با گذشت زمان بنای داخلی ساختمان دچار تغییراتی گشت که آن را بیش از پیش به موزه تبدیل کرد. معماری این بنا توسط شخصی به نام الکساندر والوری صورت گرفت. الکساندر والوری این موزه را به سبک نئوکلاسیک معماری کرده است. مجسمه‌هایی که در ورودی موزه و درون بنا قرار گرفته‌اند با الهام از آثار تاریخی روم هستند.

موزه باستان شناسی استانبول

بخش‌های مختلف موزه

آثار قرار گرفته درون این موزه به دوره‌های باستانی بسیار دوری تعلق دارند که به بیش از یک میلیون آثار می‌رسد. آثاری که متعلق به دولت‌های متمدن مصر، روم، بین‌النهرین و آناتولی است. این آثار نشان‌دهنده سرگذشت و تاریخ هر یک از این تمدن‌ها است. گنجینه‌هایی از کتیبه‌های میخی، سنگ نوشته‌ها و ستون‌های شکسته و مجسمه‌های ارزشمند درون این موزه نگهداری می‌شوند.

همانطور که ذکر کردیم موزه باستان شناسی استانبول از سه بخش اصلی تشکیل شده است که جلوتر به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت. در موزه باستان شناسی با گنجینه‌هایی از تاریخ استانبول و دیگر تمدن‌ها آشنا می‌شوید. در موزه هنرهای شرقی با هنرهای مرسوم و دست سازه‌های زیبای مردم در تاریخ لذت می‌برید. با ورود به موزه اسلامی نیز با آثار پیش از اسلام، که مربوط به آثار تاریخی بابل است، رو به رو می‌شوید.

بخش اول: موزه باستان شناسی

در سال 1811 به دستور عثمان حمدی، این بخش بنا شد. این ساختمان بنای اصلی موزه بوده و بیش از یک میلیون گنجینه باستانی را درون خود جای داده است. این ساختمان در سال 1911 به منظور یکسان سازی و گسترش بنا، بازسازی شد. در نهایت این بخش شامل آثار زیبایی از تمدن‌های مصر، آناتولی و بین‌النهرین است. کتیبه‌‌هایی که به خط میخی نوشته شده‌اند، ستون‌ها و مجسمه‌های تاریخی و سنگ نوشته‌های تاریخی، از آثار ارزشمند این بخش هستند.

تابوت پادشاهان در موزه باستان شناسی استانبول

از آثار ارزشمند این بخش، دو تابوت اسکندر مقدونی و تابوت زن‌های عزادار است. این آثار متعلق به چهار قرن پیش از میلاد مسیح هستند. عثمان حمدی در سفر خود به لبنان و اکتشافاتی که در آنجا داشت، این دو تابوت را یافته است. در نهایت این آثار ارزشمند را با خود به این موزه آورده است و آن‌ها را در کنار تابوت پادشاهان عثمانی قرار داده است. تابوت ساتراپ و لیسیان دو تابوت ارزشمند از پادشاهان عثمانی هستند که در کنار این دو تابوت قرار دارند.

بخش دوم: موزه شرق باستان

وسیع‌ترین قسمت از موزه باستان شناسی استانبول، متعلق به همین بخش است. این بخش از موزه در ابتدا متعلق به دانشکده هنرهای زیبا بود که در سال 1917 میلادی به موزه شرق باستان تغییر داده شد. آثار تاریخی متعلق به تمدن‌های نوظهور شرق در این ساختمان قرار دارند. لباس‌ها، ابزار و وسایل مردم، سنگ نوشته‌ها و کتیبه‌های ارزشمند شرق، در این بخش از موزه هستند.

موزه باستان شناسی استانبول

بخش سوم: موزه هنرهای اسلامی

این بخش را می‌توان فرهنگی‌ترین و هنری‌ترین قسمت موزه دانست. آثار هنری زیبایی که توسط عثمان حمدی از کشورهایی نظیر لبنان به این بخش آورده شده‌اند. آثار تاریخی موجود در این بخش از نظر فرهنگی و هنری بسیار ارزشمند هستند. این آثار نمایانگر تاریخ کشورهای اسلامی دیگری است که امروزه دچار تحول شده‌اند.

عمارت کاشی یا موزه کاشی

این عمارت بخشی از موزه هنرهای اسلامی است. تعداد زیادی از کاشی‌های قدیمی و تاریخی کشف شده در این بخش قرار دارند. به همین منظور این بخش را به صورت مجزا، موزه یا عمارت کاشی می‌دانند. این ساختمان در سال 1472 توسط سلطان محمد فاتح ساخته شد. هدف از ساخت این بنا، مکانی برای استراحت و تماشای بازی‌های جمعی، برای شاه بود که به تدریج به موزه تبدیل شد.

نکته جالب و قابل توجه در مورد این قسمت از ساختمان، سلامت کاشی‌ها و بنای این بخش است. کاشی‌های این قسمت ذره‌ای آسیب ندیده‌اند و بنای آن فاقد ترک و شکستگی است.

جاذبه‌های محوطه موزه باستان شناسی استانبول

همانطور که پیش‌تر گفتیم اطراف ساختمان این موزه، بناهای جذاب دیگری نیز برای علاقه‌مندان وجود دارد. در ادامه به بررسی دو مکان زیبا که در محوطه این موزه قرار دارند می‌پردازیم.

گالری موزه

در این گالری می‌توانید تاریخ و پیشینه سلسله عثمانی، نحوه پیدایش آن و افسانه‌هایی که در مورد این سلسله هست را بخوانید. داستان پیدایش این شهر زیبا و وقایعی که بر آن گذشته است را می‌توانید به صورت جامع در این گالری مطالعه کنید.

باغ موزه

این محوطه در گذشته باغ شاهان عثمانی بوده است که در حال حاضر به عنوان یک محوطه زیبا برای موزه باستان شناسی استانبول شناخته می‌شود. این باغ مجموعه‌ای زیبا و چند رنگ از گل‌ها و درختان را در خود جای داده است. از قسمت‌های زیبا و آرامش‌بخش این موزه است که شما را برای چند لحظه از مشکلات رها می‌کند و ذهنتان را به گذشته می‌برد.

جاذبه‌های گردشگری اطراف موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول در یکی از شلوغ‌ترین و مهم‌ترین محلات استانبول واقع شده است. از همین جهت جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در اطراف این موزه وجود دارد. در ادامه با یکدیگر، به بررسی برخی از این جاذبه‌ها می‌پردازیم.

کاخ توپکاپی

این کاخ به دستور سلطان محمد دوم عثمانی، در اواخر دهه 50، بر روی خرابه‌های شهر بیزانس ساخته شد. از بزرگ‌ترین کاخ‌های شهر استانبول است که گردشگران بسیاری را، سالانه به درون خود جای می‌دهد. برگزاری جشن‌ها و مراسمات مهم در این کاخ صورت می‌گرفته و تا ده هزار نفر جمعیت را درون خود جای می‌داده است.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی در زمان پادشاهی آتاتورک، در دوره معاصر، به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شد. بناهای زیبایی که درون این کاخ قرار دارند، آن را به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده‌اند. حمام‌هایی که به سبک ترک ساخته شده‌اند، بناهای تاریخی زیبا و وسعت آن از ویژگی‌های مهم این کاخ هستند.

این کاخ با موزه باستان شناسی استانبول فاصله‌ای در حدود 500 متر داشته و به همین دلیل مکانی پر بازدید برای عموم مردم است. به شما توصیه می‌کنیم اگر سری به موزه باستان شناسی زدید، حتما از کاخ توپکاپی نیز دیدن فرمایید.

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد نیز مربوط به دوران حکومت عثمانی است. این مسجد بزرگ و زیبا که در فاصله 380 متری موزه باستان شناسی استانبول قرار دارد، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. مسجد قدیمی سلطان احمد در نزدیکی ساختمان اصلی موزه بوده و بازدید از آن برای شما آسان خواهد بود.

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا، بزرگ‌ترین آب انبار موجود در استانبول است. ساختمان آن بسیار زیبا و معماری قدیمی دارد. باسیلیکا از دالان‌های بزرگ و زیبایی ساخته شده است که نورپردازی­های شاهکاری در آن‌ها به چشم می‌خورد. این بنا از قرن ششم میلادی تا کنون به جای مانده است.

پارک گلخانه

این پارک با نام پارک گلهان نیز شناخته می‌شود. پارک بزرگی که مجموعه‌ای زیبا از گل‌ها و درختان را در خود جای داده است. گردشگران زیادی سالانه به این پارک می‌آیند و از جاذبه‌های زیبای موجود در آن دیدن می‌کنند. موزه باستان شناسی استانبول و کاخ توپکاپی دو بنای مهم و زیبایی هستند که در این پارک قرار دارند.

پارک گلهان | پارک گلخانه

در آخر

با اینکه تماشای همه‌ی این جاذبه‌ها برای شما وقت‌گیر است اما، مرور تاریخ و تماشای آثار به جای مانده از آن­ها امری ارزشمند است. بررسی حقایق و وقایعی که در گذشته رخ داده است، آن هم به صورت عینی، از جذابیت‌های این مسئله است. تجربه تماشای این جاذبه‌ها را به خود هدیه دهید و برای دقایقی در گذشته سفر کنید. امیدواریم این مطلب برای آشنایی شما با موزه باستان شناسی استانبول و جاذبه‌های اطراف آن، مفید بوده باشد.

مقالات بشیتری بخوانید