تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

حمام خرم سلطان استانبول

ممکن است علاقه مند به بازدید از حمام های ترکی در استانبول باشید. سنت استفاده از حمام ترکی به سال‌ها قبل برمی‌گردد، زمانی که ساکنان امروزی کشور ترکیه هنوز به آناتولی نرسیده بودند. با ورود ترک‌ها به آناتولی، با سبک و سنت‌های حمام رومی مواجه شدند که برایشان بسیار جذاب بود. پس از مدتی مدت کوتاهی این دو فرهنگ با هم ادغام شدند و سبک مدرن حمام ترکی ایجاد شد. حمام خرم سلطان در استانبول، یکی از جاهای دیدنی استانبول در کشور ترکیه است. برای آشنایی با این مکان، تا آخراین مقاله با وبسایت گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

حمام خرم سلطان یا حمام ایاصوفیه

تاریخچه حمام خرم سلطان

حمام خرم سلطان یکی از مجلل ترین حمام های ترکی و تاریخی استانبول است. این بنا، در مرکز شهر قدیمی سلطان احمد واقع شده است. این حمام ترکی در اصل توسط معمار سینان، معمار ارشد عثمانی طراحی و ساخته شد. این بنا به درخواست همسر سلطان سلیمان در قرن شانزدهم (1556-1557 میلادی) ساخته شد.

اجاره روزانه خانه در تهران

جالب است بدانید، این مکان در کشور ترکیه و در جایی ساخته شده است که حمام های عمومی باستانی زئوسیپوس (با قدمت 100 تا 200 پس از میلاد) قرار داشته اند. و همچنین در بین مسجد آبی و ایاصوفیه قرار داشته است. این منطقه گردشگری، همچنین به عنوان مکانی که زمانی معبد زئوس در آن قرار داشت بسیار مهم است. در مورد هزینه های این حمام سنتی باید بدانید قیمت ها از 55 یورو شروع می شود و بسته به انتخاب شما از بین بسته های خدماتی مختلف تا 180-200 یورو می رسد.

حمام خرم سلطان یا حمام ایاصوفیه

معماری حمام ترکی خرم سلطان

حمام عمومی به عنوان یک ساختمان خیریه توسط معمار میمار سینان در سال 1556 ساخته شد. این سازه به طول 75 متر (246 فوت) به سبک حمام های کلاسیک عثمانی با دو بخش متقارن مجزا برای مردان و زنان طراحی شده است. هر دو بخش که در جهت شمال به جنوب واقع شده اند، در همان محوری قرار دارند که در معماری حمام ترکی تازگی داشت. بخش مردان در شمال و بخش زنان در جنوب است.

دیوارهای بیرونی حمام به ترتیب از یک سنگ تراش خورده و دو آجر ساخته شده است. رختکن بخش مردانه دارای چهار پنجره ویترای با طاق نوک تیز در بالا در نما و رختکن زنانه دارای سه پنجره است.

ورودی های هر دو بخش از هم جدا هستند. ورودی بخش آقایان در شمال و قسمت بانوان در غرب است. برخلاف معماری سایر حمام‌های ترکیه، در مرکز ضلع جلوی بخش مردانه، یک استوان با گنبد قرار دارد. سقف گنبد و رواق با آجر تزئین شده و با مصالح ورقه سرب پوشانده شده است. یک نخل قرمز و سفید با کتیبه طلایی روی زمین سبز تزئین طاق نوک تیز درب ورودی بنای تاریخی وجود دارد.

حمام خرم سلطان یا حمام ایاصوفیه

مکانی برای معاشرت

حمام‌ ترکی مانند حمام‌های سنتی در ایران، چیزی بیشتر از یک مکان برای پاکسازی بدن، محلی برای معاشرت، گپ و گفت و گوی روزانه هستند و در واقع بخشی جدایی‌ناپذیر ازگردشگری و زندگی مردم ترکیه در استانبول و دقیقاً جایی هستند که مردم در آن حضور دارند.

مردم ترکیه از همه گروه ها و همه سنین از کودک تا بزرگسال کنار هم می آیند و با هم تعامل دارند. جالب است بدانید که در این حمام ها از پارچه و پوششی به نام پشت ملک استفاده می کنند که بسیار شبیه لنگ حمام ما در ایران است. این پارچه ها دارای طرح شطرنجی و رنگ قرمز هستند.

دور بدن پیچیده می شوند و سپس طی مراحل مختلفی از جمله ماساژ، دراز کشیدن روی سنگ های داغ، کیسه کشی و … حمام ترکی انجام می شود. این کار برای شما انجام می شود و در مورد گردشگری این کشور بدانید که در حمام های ترکی امروزی، بسته به اینکه در تور استانبول از چه خدماتی استفاده می کنید، باید هزینه های مختلفی بپردازید.

قسمت های مختلف حمام

هر بخش از سه اتاق اصلی و به هم پیوسته تشکیل شده است، یعنی اتاق رختکن (soyunmalık)، اتاق خنک میانی (soğukluk)و اتاق گرم. اتاق‌های گرم دو بخش مجاور و اتاق‌های رختکن در دو انتهای محور قرار دارند. اتاق ها به ترتیب رختکن، اتاق خنک و اتاق گرم قسمت مردانه و پس از آن اتاق گرم، اتاق خنک و رختکن قسمت زنانه چیده شده اند.

گنبد اتاق گرم مردانه

رختکن مردانه مستطیل شکل است و با گنبدی پوشیده شده است که دور تا دور آن را فریزی از برگ‌های زیگزاگ شکل با تکنیک تزئینی ابلق احاطه کرده است. اتاق در هر یک از چهار ضلع خود دارای طاقچه های طاقدار است. در یک طرف اتاق خنک، مسقف با سه گنبد، سرویس های بهداشتی و در طرف دیگر اتاق اصلاح قرار دارد.

گردشگری ترکیه

یک در به اتاق گرم صلیبی شکل منتهی می شود که دارای چهار ایوان با فواره در گوشه ها و چهار اتاقک مستقل برای عقب نشینی (حلوت) در زیر گنبد کوچکی است. در مرکز اتاق گرم، میز بزرگ هشت ضلعی از سنگ مرمر به نام göbek taşı (به معنای واقعی کلمه: سنگ شکم) قرار دارد که حمام کنندگان روی آن دراز می کشند. مشخص است که این قسمت قبلاً با موزاییک تزئین شده است. گنبد بزرگ اتاق گرم که روی دیوارهای هشت ضلعی قرار دارد، دارای پنجره‌های شیشه‌ای کوچکی است که از بالا نیمه‌نور ایجاد می‌کند. قسمت زنانه دارای طرح معماری مشابه ضلع مردانه است، اما رختکن آن کمی کوچکتر است.

مرمت و بازسازی حمام ایاصوفیه

در سال 1910 این حمام ترکی در استانبول، به طور موقت تعطیل شد و به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت. حتی جالب است بدانید این مکان گردشگری گاهی اوقات به عنوان یک انبار کاغذ و بنزین مورد استفاده قرار می گرفت.

از سال 2008، حمام خرم سلطان در ترکیه تحت بازسازی پرهزینه ای قرار گرفت تا آن را به حالت اولیه خودش بازگرداند. این ساختمان که ساختار خود را به مدت 450 سال حفظ کرد، یک نوآوری گردشگری در معماری حمام ترکی محسوب می شود. نکته جالب این که این مکان دیدنی در ترکیه اولین و تنها حمامی است که در آن بخش های زنانه و مردانه در یک محور چیده شده است.

ساختار این مکان توریستی به شکل یک حمام دو نفره به طول 75 متر است. این معماری با تمام حمام های کلاسیک و ترکی به سبک دوران عثمانی متفاوت است. پروژه مرمت و بازسازی حمام خرم سلطان توسط دانشکده معماری دانشگاه کوجائی انجام شد. که دارای سالها تجربه در زمینه مرمت بناهای تاریخی و گردشگری است. بازدیدکنندگان و مسافران در کشور ترکیه از تجربه فرهنگ اصیل عثمانی لذت می برند. علاوه بر حمام سنتی، بازدیدکنندگان می‌توانند در انتخاب‌های مختلفی از فعالیت ها مانند ماساژ سنتی، ماساژ آروماتراپی، لایه برداری پوست و ماسک صورت لذت ببرند.

خدمات حمام خرم سلطان 

شاید تا به حال تصور می کردید که این حمام امروزه فقط به عنوان مکان دیدنی شناخته می شود و امکان استحمام در آن وجود ندارد؛ درحالی که اینطور نیست و علاوه بر اینکه می توانید از حمام خرم سلطان بازدید کنید می توانید از بسته های خدماتی نیز استفاده کنید.

حمام خرم سلطان استانبول

قیمت سرویس های این حمام از 55 یورو شروع می شوند و در گران ترین قیمت به 160 یورو می رسد. خدمات گردشگری حمام خرم سلطان در استانبول شامل موارد زیر می شود :

  • حمام اصلی: این بسته از سرویس های حمام خرم سلطان که ارزان ترین خدمات به شمار می آید شامل لیف و نوشیدنی های خنک و سنتی ترکیه می باشد. هزینه این سرویس 55 یورو می باشد.

 

  • به سفیدی برف: این بسته از سرویس های حمام خرم سلطان که زمان آن 45 دقیقه می باشد شامل فعالیت هایی مانند کیسه کردن بدن ، لیف ، حمام سنتی در کف و استراحت می شود. علاوه بر این موارد پذیرایی از شربت های سنتی و خانگی ترکیه نیز انجام خواهد شد. هزینه این سرویس 80 یورو می باشد.

 

  • لذت حمام: این بسته که از پک های قبلی گران تر است. از خدمات بیشتری برخوردار است. این بسته، ماساژ عطری و اتاق مخصوص حمام خرم سلطان را نیز در خود دارد. همچنین زمان این خدمات حدود یک ساعت طول می کشد. قیمت این بسته گردشگری حدود 100 یورو می باشد.

 

  • تم پاکیزگی : از خدمات اضافی این بسته نسبت به پک های قبلی، می توان به ماساژ بدن با روغن درخت ارغوان اشاره کرد. مدت زمان این پک توریستی حدود یک ساعت و بیست دقیقه می باشد. همچنین قیمت این بسته تقریبا 110 یورو می باشد.که از پک قبلی مقداری گران تر می باشد.

 

  • بسته آب حیات : سرویس هایی از جمله پذیرایی با میوه های تازه و چای و همچنین استفاده از خدماتی نظیر ماسک صورت، در لیست خدمات این پک گردشگری قرار دارد. قیمت این بسته خدماتی 160 یورو است. که آن را تبدیل به یکی از لاکچری ترین پک های این مکان دیدنی در استانبول کرده است.

دسترسی به حمام خرم سلطان

شاید اکنون که این مطلب را مطالعه می کنید، در شهر استانبول باشید و تصمیم داشته باشید تا از حمام خرم سلطان در شهر استانبول که یکی از جاذبه های گردشگری کشور ترکیه هست دیدن کنید.

برای مراجعه به این حمام مسیر آسانی را پیش رو دارید شما می توانید با استفاده از مترو، اتوبوس و یا تاکسی خودتان را به میدان ایاصوفیه در شهر استانبول برسانید. وقتی به میدان رسیدید از آنجا به راحتی می توانید با حدود 5 دقیقه پیاده روی خودتان را به حمام خرم سلطان یا ایاصوفیه برسانید. و از این مکان جذاب و توریستی دیدن کنید. همچنین اگر به موضوعات گردشگری علاقه دارید می توانید از سایت هم اقلیم دیدن کنید.

مقالات بیشتری بخوانید