تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی اشکذر

در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی اشکذر آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر تاریخی در استان یزد در ادامه همراه ما باشید.

استان یزد یکی از زیباترین استان های ایران در مرکز کشور است. این استان و به خصوص شهر یزد یکی از مقاصد گردشگری برتر در ایران است و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن دیدن می کنند. شهر یزد به عنوان اولین شهر خشتی جهان و دیگر شهرهای این استان جاذبه ها و آثار تاریخی بسیار زیاد و شگفت انگیزی دارند. یکی از این شهرهای باستانی اشکذر است.

اجاره روزانه خانه در تهران

اشکذر، یکی از شهرهای قدیمی، زیبا و باستانی استان یزد است که در فاصله‌ای حدود ۲۰ کیلومتری شهر زیبا و کویری یزد، قرار گرفته است. باستان‌شناسان پیشینه‌ اشکذر را تا سال‌هایی نه چندان دور حدود ۲۰ قرن عنوان کرده بودند. اما پس از کشف آثاری کهن و خشت‌هایی بسیار قدیمی در پیرامون مسجد جامع این شهرستان، کارشناسان اظهارات جدیدی را در مورد قدمت واقعی اشکذر عنوان کرده و معتقدند که این شهرستان دارای پیشینه‌ای بین چهار تا پنج هزار سال است.

جاذبه های گردشگری اشکدز

قلعه تاریخی اشکذر

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اشکذر، بنایی است کهن و البته فرسوده که قدمت آن به ۷۰۰ سال می‌رسد. این میراث ایران کهن «قلعه تاریخی اشکذر»، نام گرفته و دارای مساحتی بالغ بر ۴ هزار متر مربع است. در مورد این قلعه‌ قدیمی، روایات و افسانه‌های بسیاری وجود دارد که همگی به امنیت بالا و نقش موثر آن در حفظ مال و جال مردم آن زمان، اشاره دارد. چراکه در زمان شکوه و دایر بودن، هنگامی که شهر دچار حملات دشمنان یا دست‌خوش بلایای طبیعی همچون سیل و طوفان شن می‌شد، مانند پناهگاهی امن مورد استفاده قرار می‌گرفت. سازندگان این دژ مستحکم آن را در دو طبقه و با چهار بارو، حصارهای کنگره‌ای، تزیینات زیبا و چشم‌گیر و بخش‌های دیگری احداث کرده‌اند که متاسفانه امروزه تنها دو برج از این اثر تاریخی باقی‌مانده است که آن هم در حال فروریختن است.

جاهای دیدنی اشکذر
جاهای دیدنی اشکذر

مسجد جامع اشکذر

مسجد جامع اشکذر، از دیگر مکان‌های دیدنی در این شهرستان است که قدمت آن به قرن نهم هجری قمری بازمی‌گردد. هرچند اطلاعات کافی در مورد معماری این سازه‌ تاریخی، در دسترس نیست؛ اما هنگام ورود به این مسجد قدیمی و با حضور در شبستان آن، محرابی از جنس سنگ مشاهده می‌شود که ازاره‌ پیرامون آن با کاشی‌های شش ضلعی و در حاشیه‌ای از کاشی‌هایی به دو رنگ سیاه و سفید معرق، مستور شده است. قدمت تزیینات کاشی‌کاری شده‌ محراب به قرن نهم هجری قمری باز می‌گردد. این محراب سنگی در کناره‌ای از کاشی‌ معرق قرار گرفته و می‌توان روی آن کلماتی از قرآن مجید، تصاویری از گیاهان و نقوش قندیل آویزانی را که در وسط نقر شده است، مشاهده کرد. متاسفانه محراب مذکور در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی، شکسته شده است.

989744ab 2186 4c02 9aa5 926828b565c9

موزه مردم شناسی اشکذر

این موزه در حمام قدیمی واقع در محله باغستان اشکذر قرار دارد و مانند اکثر حمام های قدیمی به صورت زیر زمینی طراحی و اجرا شده که با مساحتی حدود ۴۵۰ مترمربع و سقف های گنبدی شکل و دارای دو حمام کوچک و بزرگ است . آنچه در مورد این موزه حائزاهمیت و فراموش نشدنی است، این است که بیشتر اشیاءاین موزه به همت مردم فرهنگ دوست شهر اشکذر جمع آوری شده است . در مجموع بیش از یکصد وپنجاه و پنج شیءتاریخی ابزار و ادوات کشاورزی، خورجین بافی، نخ ریسی، گیوه چینی، حلاجی در آن موجوداست. چندین مولاژ مربوط به مشاغل سنتی مانند چرخ ریسی، حجامت، دلاکی و… در این موزه قرار دارد.

343f4a26 0e17 4882 801d 2be218723012

آسیاب اشکذر

از دیگر جاذبه‌های دیدنی شهرستان اشکذر، آسیابی است کهن که قدمت آن متعلق به دوران ایلخانیان و زمان حکومت «علینقی خان» از فرزندان «محمد تقی خان» است. این بنای کهن که لقب قدیمی‌ترین آسیاب آبی استان یزد را به خود اختصاص داده است، در واقع از بزرگ‌‌ترین آسیاب‌های کشور نیز محسوب شده و در سده‌ ۱۲ هجری قمری ساخته شده است. گفته می‌شود که سنگ آن با کمک آب قنات «همت‌آباد»، حرکت می‌کرد و تنها آسیابی بوده که در مناطقی از میبد تا اشکذر، قرار داشته است. از نکات قابل‌توجه در ساخت این اثر تاریخی، معماری و تزیینات آن است که آسیاب را زیبا و به‌گونه‌ای، یکی از ابتکارات معماری ایرانی جلوه می‌دهد. آجرکاری، تقسیم‌بندی و کاربندی‌های آجری در کنار سقف گنبدی شکل صحن آن از ویژگی‌های چشم‌گیر این اثر ایران کهن است.

جاهای دیدنی اشکذر
جاهای دیدنی اشکذر

آب انبار هفت بادگیری عصر آباد

آب انبار هفت بادگیری عصرآباد متعلق به عهد مظفرالدین شاه قاجار می باشد که در روستای عصر آباد زارچ قرار گرفته است. این آب انبار توسط یک زرتشتی و مخصوص زرتشتیان همان روستا ساخته شده اما به دلیل قرارگیری بر سر راه قدیم و زیارتی یزد مشهد با وجود یک راه ورودی، دو پاشیر جداگانه دارد که توسط تیغه ای آجری از هم جدا شده است. آب انبار هفت بادگیری عصر آباد ، نه تنها از نظر تعداد بادگیر رتبه اول را دارد، بلکه جزو اندک آب انبارهای دو مخزنی ایران نیز محسوب می شود که به هم چسبیده اند. ارتفاع بادگیرها از سطح زمین حدود شش متر می باشد. بادگیرها به شکل زیبایی تزیین شده اند و در نمایی دوردست هر هفت بادگیر آن در یک ردیف به صف ایستاده اند که از شاهکارهای معماری ایران زمین به حساب می آیند. این بنا به شماره ۷۷۵۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آب انبار هفت بادگیری عصر آباد 3

مجموعه حجت ‌آباد اشکذر

مجموعه‌ تاریخی و ارزشمند «حجت‌آباد» در فاصله‌ کمی از شهرستان اشکذر، در روستایی به همین نام، قرار دارد و متشکل از بخش‌هایی همچون باغ، ساختمان‌های متعدد، حمام، آب‌انبار، ساباط و کاروان‌سرا است. این مجموعه‌ عظیم به دستور و نیابت «میرزا محمد مستوفی» از حاکمان وقت یزد احداث شده است. اثری برجای مانده از دوران حکومت قاجاریان و اواخر پادشاهی ناصرالدین شاه که در مسیر «قنات قدیمی حجت آباد»، قرار دارد. ساختمان باغ این مجموعه دارای مساحتی ۱۴۰۰ متر مربع و در سه طبقه احداث شده که از قسمت‌هایی همچون سرسرا، هشتی، چندین اتاق، راهروهایی چهارگانه، ایوان و گنبد، تشکیل شده است. از ویژگی‌های جالب آن، تزیینات این باغ به‌وسیله‌ آجر است که بسیار زیبا و هنرمندانه صورت گرفته و به‌عنوان میراث ملی کشور، به ثبت رسیده است.

1086811f 3ac5 462e 91b6 cbb7158fc220

بقعه سلطان محمود شاه و روستای بندرآباد

بقعه سلطان (محمود شاه) بندرآباد رستاق یکی از مجموعه‌های تاریخی شهرستان اشکذر است که نیاز به معرفی و توجه بیشتری دارد این مجموعه تاریخی بسیار زیبا و ارزشمند در روستایی به نام بندرآباد واقع‌شده است. در این مجموعه محرابی به چشم می‌خورد که طرفین آن دو اتاق کوچک با تزئینات کاشی فیروزه‌ای وجود دارد. در این بقعه آثار و قبور متعددی دیده می‌شود که محل دفن عده‌ای از مشایخ سلسله دارائی است.این بنا که در روستای بندرآباد واقع شده است، خانقاه شیخ تقی الدین دادامحمد (شیخداد) بوده است. از حیث نقشه ساختمانی و طرز بنا به مسجد شباهت کامل دارد.

جاهای دیدنی اشکذر
جاهای دیدنی اشکذر

قلعه تاریخی ابراهیم آباد صدوق

قلعه تاریخی ابراهیم آباد در روستای ابراهیم ‌آباد ، در دهستان رستاق شهرستان صدوق استان یزد واقع شده است .این قلعه در قرن هفتم و هشتم هجری قمری ساخته شد .قلعه ابراهیم آباد بنای خشتی و گلی با سردر و رواق ‌های آجری است و بخش ‌های باقی مانده حکایت از آن دارد که قلعه دارای دو حصار بوده و کاربری مسکونی داشته است و که تا چند دهه پیش تمامی اهل روستا در آن زندگی می ‌کردند و اکنون نیز جمعی از خانوار در آن زندگی می‌ کنند و گسترش اساسی آن در یک دوره زمانی حکایت دارد .تزئینات به کار رفته قلعه در کاربندی آجری سردر ورودی ، رواق ‌های پیرامون ، هشتی ، کنگره ‌های خشتی لبه ‌های حصار و برج می باشد.

6e2a86a1750394b70518d0ebdcc70f9a XL

حسینیه سفید اشکذر

حسینیه سفید اشکذر با قدمت قجری خود در محله توده اشکذر کنار مجموعه تاریخی آسیاب و مسجد حاج رجبعلی اشکذر قرار گرفته است که نزد مردم اشکذر ، بسیار مجرب و سمبل مراسم عزاداری حسینی می باشد. به گفته اهالی اشکذر ؛ محل این حسینیه، قبلا باغی کوچک ولی مالامال از انار خوش آب و رنگ بوده که صاحب آن با دیدن خوابی، منقلب شده و آن را وقف ساخت حسینیه می کند. وی با اینکه پولی نداشته شروع به ساختن حسینیه کرده و زمانی که قصد سفید کردن حسینیه می کند ناگهان پول زیادی به دستش می رسد و می فهمد که کل حسینیه را او نساخته بلکه صاحب این مکان مقدس بنا کرده است؛ از این رو، نام آن را «حسینیه سفید» می گذارد.

اشکذر

مسجد حاجی رجبعلی

مسجد حاجی رجبعلی اشکذر شماره ثبت: ۲۸۹۶ مسجدی با شکوه، دارای ایوانی تابستانی و گرمخانه و چهار دری ورودی با ستون هایی معتبر و صحن و گنبد. بانی مسجد حاج ملا رجبعلی فرزند میرزا عبدا… فراهانی الاصل مشهور به اشتری و در سال ۱۲۱۵ تا ۱۲۲۰ قمری ساخته شده است. مسجد دارای وقف نامه معتبر ، بلند بالا و طومار شکلی که تاریخ آن به سال ۱۲۲۷ قمری می باشد. مسجد حاجی رجب علی اشکذر مربوط به دوره قاجار است و در اشکذریزد، محله توده واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اشکذر
جاهای دیدنی اشکذر

اقامتگاه بوم گردی سرای محبت

اقامتگاه بوم گردی سرای محبت در نزدیکی مسجد ریگ اشکذر قرار دارد. این خانه سنتی با مدیریت آقای پور رضوی خطاط ، خوشنویس و کاتب قرآن مجموعه ای گرانبها از آثار خوشنویسی و کتابت قرآن با خط ریز روی سنگ و چوب را به مهمانان خود عرضه می کند. اخلاق خوب و برخورد صمیمانه صاحب خانه همواره مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب می نماید.

اقامتگاه بوم گردی رستاق

اقامتگاه بوم‌گردی رستاق در شهرستان اشکذر و ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد. این خانه قدیمی و خشتی، خانه باغی شامل باغ انار، نارنجستان، مزرعک (باغچه سبزی‌کاری شده که مهمانان می‌تواند برای وعده‌های غذایی خود، از آن سبزی بچینند)، دمنوشکده (فضایی برای سرو دم‌نوش و شربت‌های طبیعی)، مطبخ (آشپزخانه سنتی)، تالار، حوض‌خانه، محل نگهداری حیوانات (گوسفند، مرغ و خروس، خرگوش، کبوتر) و… می‌باشد. اقامتگاه بوم گردی رستاق اشکذر با ۶ اتاق حدود ۳۵ الی ۴۰ نفر ظرفیت دارد و سرویس‌های بهداشتی و حمام آن بیرون از اتاق‌ها قرارگرفته‌اند

33047

مطالب بیشتر: