تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

 گلاب گیری کاشان

یکی از جذابیت های کشور چهار فصل عزیزمان ایران رویش و وجود گل هایی زیبا و خوشبو در شهر کویری کاشان است.این شهر در فاصله 240 کیلومتری تهران و در کویر مرکری ایران قرار دارد و دارای آب و هوایی گرم و بیابانی می باشد.یکی از جذابیت های شهر کاشان برگزاری هر ساله مراسم گلاب گیری است که گردشگران را از نقاط مختلف ایران به این شهر می کشاند.با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا درباره مراسم گلاب گیری کاشان بیشتر بدانید.

مراسم گلاب گیری کاشان چه زمانی انجام می شود؟

همانطور که گفتیم این شهر در ماه اردیبهشت میزبان افراد زیادی از سراسر کشور است که برای شرکت در مراسم گلاب گیری به کاشان سفر می کنند.این مراسم معمولا از 15 اردیبهشت شروع می شود و تا 25 اردیبهشت ادامه دارد.علاوه بر گلاب گیری در روز 18 اردیبهشت نیز مراسم عطر افشانی امامزاده سلطان علی محمد نیز در این شهر برگزار می شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

گل های محمدی ایرانی در ماه اردیبهشت به نهایت رشد خود رسیده و آماده چیدن می شوند تا برای گلاب گیری استفاده شوند.اگر می خواهید در مراسم گلاب گیری کاشان شرکت کنید حتما باید در اردیبهشت ماه به این شهر بروید و اگر در خرداد ماه به کاشان سفر کنید تنها شاهد غنچه های ریزی خواهید بود که در اردیبهشت روی شاخه ها باقی ماندند.

گلاب گیری کاشان

در این مراسم گل ها به صورت دسته جمعی و در صبح زود چیده می شوند و افراد برگزار کننده اول صبح مراسم گل چیدن دارند و پس از آن گلاب گیری را شروع می کنند.با شرکت در این آئین می توانید علاوه بر استفاده از گلاب تازه و خوشبو،فرایند گلاب گیری را هم یاد بگیرید.

لازم به ذکر است بهترین مکان برای گلاب گیری قمصر است که حدود 30 کیلومتر از کاشان فاصله دارد و معمولا در خانه های این شهرستان دیگ هایی مخصوص برای گلاب گیری وجود دارد.


همچنین بخوانید : بهترین سوغات کاشان


مراحل گلاب گیری در کاشان

در کاشان برای اینکه مراسم گلاب گیری کاشان را شروع کنند ابتدا دیگ های مخصوص را روی اجاق می گذارند و گل های تازه را با 3 برابر آب داخل دیگ قرار می دهند و روی دیگ سرپوش می گذارند.سپس روزنه های احتمالی به داخل دیگ را می پوشانند تا بخار درون دیگ خارج نشود.سپس اجاق ها را روشن می کنند و فرایند 4 ساعته گلاب گیری شروع می شود.زمانی که محتویات دیگ به جوش آمد بخار آن را از لوله ها به داخل پارچ مسی بزرگ که در آب سرد قرار دارد هدایت می کنند.

دیگ های گلاب گیری

زمانی که این بخار ها سرد شوند گلاب آماده می شود.هر پارچ به به نسبت ظرفیتی که دارد معمولا حدود 30 تا 40 کیلو گلاب می دهند.برای عطر گل نیز لایه روغنی نازکی که روی گلاب ایجاد می شود را با سرنگ جدا می کنند.برخی برای اینکه گلاب به اصطلاح سفارشی داشته باشند گلاب ها به دست آمده را مجددا درون دیگ ها میجوشانند و فرایند را از سر می گیرند.


همچنین بخوانید : بهترین سوغات مشهد


قدمت مراسم گلاب گیری در کاشان

مدارکی که در کتب تاریخی مرتبط با گلاب گیری است نشان می دهد که نخسین افرادی که فکر اختراع دستگاع گلاب گیری به ذهنشان خطور کرد ایرانیان بودند.در سال های دور از تقطیر آبی که از گل محمدی به دست می آمد برای مقوی دهانه معده و بینی و معالجه دردهای معده و روده استفاده می شد و البته هنوز هم  و استفاده می شود.در قرن 8 و 9 میلادی گلاب یکی از مهمترین کالاهای تجاری ایران به شمار می رفت و به کشورهای هند و چین نیز صادر می شد.

مراسم گلاب گیری کاشان هر ساله در اردیبهشت ماه در شهرهای قمصر،نیاسر،سده،وادقان،برزک  و… نیز برگزار می شود و در زمینه گلاب گیری این شهر ها را می توان از جاهای دیدنی ایران شمرد.

زمان گلاب گیری کاشان

مقالات بیشتری بخوانید