تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی دیباج

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی دیباج آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشک و کویری است و دیدن چشم اندازهای کویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

دیباج (Dibaj) یکی از شهرهای کوهستانی شهرستان دامغان در استان سمنان است. این شهر در ۵۵ کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد و مرکز دهستان رودبار است. در قدیم این شهر را را چهارده یا چهارده رودبار می‌خواندند. نام جدید این شهر از امامزاده‌ای به همین نام در این مکان اقتباس شده‌است. مقبره منسوب به محمد پسر جعفر صادق امام ششم شیعیان دوازده امامی که ملقب به امامزاده محمد دیباج است در محله قلعه در جنوب غربی شهر واقع شده‌است.

آب و هوای دیباج، در زمستان سرد و در تابستان معتدل است. این شهر به خاطر آب و هوای کوهستانی، مستعد پرورش محصولات باغی و دامپروری است. در اینجا گردو از عمده میوه‌های باغی، در کنار گیلاس، انگور، آلبالو، زردآلو و سیب می‌باشد. در کنار این ها، سیب زمینی و گندم دو محصول عمده کشاورزی این ناحیه‌ است.

دیدنی های دیباج

تنگه زندان دیباج

جاهای دیدنی دیباج
جاهای دیدنی دیباج

آبشار نسروا

آبشارهای زیبای نسروا که بخشی از هدایای الهی به طبیعت و سرزمین کهن دامغان است نیز در منطقه تنگ زندان واقع شده اند و در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر دیباج قرار دارند. مسیر مناسب برای دستیابی به آبشارها بدین گونه است که پس از طی 9 کیلومتر از جاده اصلی دیباج به گلوگاه، نخستین جاده خاکی سمت راست خود را 12 کیلومتر طی میکنید تا به رودخانه و مزرعه سرسبزی برسید. سپس جاده کنار رودخانه را به سمت شرق 4 کیلومتر ادامه دهید تا به انتهای جاده و به ابتدای ورودی تنگه و دره نسروا با درختان ارس و جریان زلال آب برسید، سپس مسیر روح پرور تنگه و رودخانه را 45 دقیقه پیاده طی خواهید کرد.

قله گاوکشان

قله گاوکشـــان حدودا در ۶۲ کیلومتری شمال شرق شهر دیباج قراردارد. ساختار زمین شناسی کوهستان، سازند کهار متعلق به پرکامبرین، سازندهایی چون مبارک و لاکون متعلق به پالئوزوئیک ورسوبات قدیمی کواترنری می باشد. بیشترین سازند منطقه را سازند خوش ییلاق دارد و شامل شیل، شیل توفی، ماسه سنگ های کواترنری قرمز رنگ که در میان لایه های آهکی است.

دیباج 7

مجموعه تفریحی و گردشگری آبسیج

مجموعه تفریحی وگردشگری آبسیج دیباج در شهرستان دامغان یکی از مناطق دیدنی استان سمنان است.این مجموعه تفریحی و گردشگری در 50 کیلومتری شمال دامغان قرار دارد و با داشتن آب وهوای کوهستانی، چشمه های زلال و گوارا که از سلسله جبال البرز سرچشمه می گیرد و استخر پرورش انواع ماهی، چشم هر گردشگری را خیره می کند. ماهیگیری با قلاب و تور و پخت غذاهای سنتی و تولید صنایع دستی باعث جذب بیشتر مسافرین و گردشگران به این محل تفریحی شده است.

جاهای دیدنی دیباج
جاهای دیدنی دیباج

جنگل سیاه خانی

جنگل سیاه خانی در حدود ۳۵ کیلومتری شمال غرب دیباج قراردارد. این جنگل که بین دامنه های جنوبی وشمالی البرز قراردارد در بخشی از محدوده استان سمنان و شهرستان دامغان واقع شده است. جنگل سیاه خانی در بخش جنوبی، دارای درختان ارس ودرمناطق شمالی دارای درختان جنگل های خزری است. نزدیکترین راه ارتباطی از جاده دامغان- دیباج- گلوگاه است.

62 2

آستان مقدس امامزاده محمد (ع)

آستان امامزاده محمد دیباج (ع) در شهر دیباج واقع شده است. بنای ساختمان بقعه هشت ضلعی و هر ضلع آن از داخل در حدود 2 متر می باشد. ارتفاع این بنا در حدود 11 متر است و از گل و خشت و آجر و گنبد آن مخروطی شکل است و تاریخ بنای آن معلوم نیست.در ورودی حرم منبت کاری و بر سر در آن دو عدد کاشی بسیار نفیس تعبیه شده که به نظر می رسد قبلا کاشی های بیشتری در این بنا کار گذاشته بوده است. در صحن امامزاده قبور زیادی به چشم می خورد و در سالهای اخیر در حریم بقعه وضوخانه و سرویس مناسبی ساخته شده است. مساحت بقعه 102 متر مربع و مساحت کل بنا 250 متر مربع است. مساحت فعلی مجموعه عرصه و اعیانی امامزاده دو هزار متر مربع می باشد.

جاهای دیدنی دیباج
جاهای دیدنی دیباج

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: