تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی بهبهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی بهبهان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر زیبا در استان خوزستان در ادامه با ما همراه باشید.

استان خوزستان یکی از استان های زیبا بر کرانهٔ خلیج فارس و مقصد محبوب گردشگری است. علاوه بر جاهای دیدنی بسیار و منحصر به فرد در شهرهای مختلف، این استان از نظر طبیعی شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است. بیشتر مناطق آن جلگه ای است که باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا و سرسبز در بسیاری نقاط استان شده است. یکی از شهرهای زیبای این استان بهبهان است. در ادامه با ما باشید تا با بهترین جاهای دیدنی بهبهان بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

بهبهان امروز یا همان ارجان دیروز، در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد. آب و هوای بهبهان، آب و هوای نیمه بیابانی یا کوهپایه‌ای است و حداکثر دمای مطلق بهبهان بیش از ۵۰ درجه در تیر و مرداد و به حداقل کمتر از صفر درجه در اواخر آذر و دی می‌رسد. جالب است بدانید که یکی از دیدنی های بهبهان دشت نرگس‌زار ایران می باشد که زادگاه اصلی آن نیز به بهبهان تعلق دارد. گفته می‌شود که رنگ طلایی گل نرگس و عطرش به قدری زیاد است که از دور دیده می‌شود و عطر آن به مشام هر رهگذری می‌رسد.

دیدنی های بهبهان

نرگس زار بهبهان

یکی از قدیمی ترین نرگس زارهای طبیعی ایران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهرستان بهبهان می باشد، که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح برمی گردد و مساحت آن ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار است. نرگس زار بهبهان هم اکنون هم از جمله مناطق مهم و باسابقه رویش و پرورش گل نرگس بوده و از نرگس زارهای طبیعی و معروف ایران محسوب می شود.

جاهای دیدنی بهبهان
جاهای دیدنی بهبهان

دریاچه چاه ماری

دریاچه سیل بند چاه ماری در استان خوزستان واقع است. این بند با ۱۰متر ارتفاع مفید و ۱۲ متر ارتفاع نهایی توانایی ذخیره سازی بیش از هفتصد ۷۰۰ هزار متر مکعب آب را داراست که جهت اهدافی چون جلوگیری از بروز سیل ، فرسایش و رسوب و ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی کاربرد دارد. در سالهای ۷۹ تا ۸۵ مساحت ۳۵۰ هزار متر از اراضی مشرف به این بند با گونه های مناسب و سازگار از جمله اوکالیپتوس ، کنار و کهور درختکاری شد و منطقه بسیار زیبا و مفرحی برای گردشگران بوجود آورد. دسترسی به این منطقه از طریق شهرستان بهبهان، جاده ارتباطی شهرستان امیدیه، جاده سد چاه ماری قابل دسترسی است.

123010

پلاژ سد مارون

پلاژ مارون بهبهان مجموعه‌ای دلنشین در فضای سبز زیبا است که از گونه‌های گیاهی متنوعی نیز برخوردار است. این مجموعه از چشم‌اندازهای زیبایی برخوردار است و جنب دریاچه سد مارون واقع شده است. این پلاژ دارای امکاناتی نظیر رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ، فضای سبز جهت پیاده‌روی، آلاچیق، زمین فوتبال، زمین اسکیت، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری و والیبال است.

جاهای دیدنی بهبهان
جاهای دیدنی بهبهان

منطقه گردشگری تنگ تکاب

این روستا در 20 کیلومتری شمال بهبهان، نواحی اطراف کارخانه سیمان و در نزدیکی سد مارون، در دامنه کوه تنگ تکاب واقع شده است. راه باریک و پرپیچ و خم کوهستانی ما را به این منطقه خوش آب و هوا می‏رساند که به طور کامل بر شهر بهبهان و رودخانه مارون که در پای آن جریان دارد مسلط است. مخصوصاً د ر شب چشم‏انداز شهر بسیار دیدنی است. باغ‏های انبوهی در دامنه کوه واقع شده‏اند و هرکدام دارای چشمه و استخر می‏باشد. کوهستانی بودن، وجود مناظر زیبای طبیعی و دور بودن از هیاهوی شهر باعث شده است تا در همه فصول سال علاقمندان زیادی جهت تفریح و استراحت به این منطقه بیایند. کوهستانی بودن منطقه به دوستداران کوهنوردی و صخره‏نوردی امکان پرداختن به علاقه خود را می‏دهد. علاوه بر این از قلعه‏هایی به جای مانده که به حسن صباح نسبت داده می‏شوند و آن طور که در کتاب خداوند الموت آمده یکی از معاونان حسن صباح در این قلعه بر منطقه‏های خوزستان و فارس و کهگیلویه نظارت می‏کرده است.

1547458018 photo 2018 04 10 17 37 59

منطقه شکار ممنوع کوه بدیل

منطقه شکار ممنون کوه بدیل در استان کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان واقع شده است. رشته‌کوه بدیل از ارتفاعات مشرف به سد مارون و روستای پشگر شروع و تا ارتفاعات پیرآباد تشان و در آخر به حیات‌آباد خلیفه و مجید ختم می‌شود. این ناحیه به‌عنوان یکی از نقاط شکار ممنوع کشور شناخته می‌شود که دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است.

جاهای دیدنی بهبهان
جاهای دیدنی بهبهان

قلعه گلاب

قلعه گلاب یکی از بناهای تاریخی استان خوزستان است که در روستای چم‌بوستان بهبهان در جوار ساحل جنوبی رودخانه زهره جای گرفته است. این قلعه یادگاری از دوره ساسانیان است که در دوران اسلامی نیز مورده استفاده بوده است.

1122302

حمام بکان

در گذشته حمام های عمومی یکی از ارکان اساسی شهرها و آبادی بوده اند و آنهایی که بزرگتر و مقاوم تر بوده اند هنوز هم به جا مانده اند. البته دیگر کمتر کسی به سراغ این حمام ها می رود و بیشتر آنها به آثار تاریخی ارزشمند تبدیل شده اند. حمام بکان بهبهان یکی از این بناهاست؛ حمامی که از دوره ساسانی و در محدوده شهر باستانی ارجان به جای مانده است و قدمت آن به دوره ساسانی بازمیگردد.

جاهای دیدنی بهبهان
جاهای دیدنی بهبهان

کاوانسرای خیرآباد

بنای کاروانسرا (مدرسه) خیرآباد که با شماره 3840 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در 25 کیلومتری شرق بهبهان در روستای خیرآباد (قلعه مدرسه) با چهار قرن قدمت در سال 1089 ه.ق همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی، به دستور حسین علی خان زنگنه (حاکم ایالات بهبهان و کهگیلویه) ساخته شد. وسعت این بنا که تماماً از آجر پخته و گچ ساخته شده است، در ابتدا 9943 متر مربع بوده و دارای قسمتهای مختلف از جمله مسجد، حجره برای معلمان، آشپزخانه، حمام و بازارچه بود، که هم اکنون تنها بنای اصلی مدرسه (حدود 2500 متر مربع) باقی مانده و آثار بقیه بناها از بین رفته است. به دلیل اینکه از سال 1135 ه‏‏.ق که علمای اخباری در آن اقامت کردند، از این محل به عنوان برج و بارویی مستحکم جهت مقابله و مباحثه علمی‏ با آیت‏ الله وحید بهبهانی استفاده می‏ کردند. از این زمان به بعد مدرسه خیرآباد به قلعه مدرسه معروف گردید. این بنا نماینگر خصیصه علم دوستی مردم بهبهان است.

17 4 3 1250101

پل امام رضا یا پل ارجان

این پل که در کنار رودخانه مارون در نزدیکی روستای امام رضا (ع) و قدمگاه امام رضا (ع) واقع شده است متعلق به دوره ساسانی می‏باشد. این پل دارای دهانه ای طاق مانند در دست راست رودخانه باقی مانده است و چند پل و سنگفرش بستر زیر پل نیز در حول و حوش بالا و پایین دیده می‏شود. تمامی‏آثار به جامانده ساسانی است و از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است. آثار پل کوچک دیگری پائینتر از پل بزرگتر دیده می‏شود.

جاهای دیدنی بهبهان
جاهای دیدنی بهبهان

غار خفاش بهبهان

ین غار در تنگ تکاب قرار گرفته و در نزدیکی آن سنگ نوشته ای یافت شده که به زمان پیش از قاجار برمی‌گردد. این غار محل زندکی خفاش‌های منطقه است و به همین علت این نام را برای آن برگزیده‌اند. البته این جاذبه از دیدنی های بهبهان است که داستان‌ها و افسانه‌های محلی بسیاری از آن روایت می‌شود.

غار خفاش

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: