تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

معرفی محله های معروف استانبول

شهر استانبول دارای محبوبیت خاصی در میان گردشگران ایرانی است. از این رو بیشتر مردم ایران شناخت خوبی نسبت به شهر استانبول دارند.

با معرفی محله های معروف استانبول در مجله گردشگری هم اقلیم، شما را با انواع هتل های ارزان، بازارها، سوغاتی های معروف و مکان های دیدنی آشنا خواهیم کرد.

اجاره روزانه خانه در تهران

میدان تکسیم در استانبول (Taksim Square)

میدان تکسیم یا تقسیم از معروف‌ترین میدان‌های استانبول بوده و شامل یک میدان و یک خیابان می‌شود. یک مجسمه به نام تندیس جمهوریت در میدان تکسیم وجود دارد که توجه بسیاری از عکاسان گردشگران را به خود جلب می‌کند. این میدان به دلیل مراکز خرید و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ بین مردم ترکیه و توریست‌ها شهرت پیدا کرده است. تکسیم در قسمت اروپایی استانبول و ابتدای خیابان استقلال قرار دارد. از همین رو بسیاری از گردشگران و ایرانیان، میدان تکسیم را به خیابان تکسیم می‌شناسند.

فروشگاه‌های موجود در این محله، اجناس را با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسانند و به همین دلیل مردم علاقه زیادی به این محله نشان می‌دهند. در سال‌های 1395 و 1396 وضعیت سیاسی ترکیه کمی نا به سامان شد و از همین رو مردم و گردشگران در میدان تکسیم احساس امنیت نداشتند. ولی در حال حاضر امنیت برقرار شده و بازدید از این میدان و خیابان استقلال ممکن است.

میدان تکسیم

محله سلطان احمد (Sultan Ahmed) در استانبول

شهرت محله سلطان احمد به دلیل وجود مسجد سلطان احمد بوده و معماری این مسجد مربوط به حکومت عثمانیان بازمی‌گردد. این محله از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول به شمار می‌رود و مناسب برای افرادی است که به تماشای بناهای تاریخی علاقه دارند. باوجوداینکه نام محله از روی مسجد آن گذاشته شده ولی دارای دیدنی‌ها و جاذبه‌های متفاوتی است. به طوری که توریست‌ها می‌توانند پیاده به دیدن تمام این محله بروند.

از دیگر جاذبه‌های محله سلطان احمد می‌توان به مسجد آبی، مسجد ایاصوفیه، قصر توپکاپی، موزه باستان شناسی، آب انبار باسیلیکا سیسترن و بازار آراستا اشاره کرد. این محله ترکیبی از بناهای تاریخی، بازارهای محلی، فروشگاه و رستوران‌های بزرگ و کوچک بوده که در کنار هم می‌توانید از آنها دیدن کنید. در محله سلطان احمد، بناهای دیدنی بسیار نزدیک به هم بوده و در حین پیاده‌روی نیز امکان بازدید از آنها وجود دارد.

محله گالاتا (Galata) در استانبول

در معرفی محله های معروف استانبول به محله گالاتا می‌رسیم. برج گالاتا در کنار تنگه بسفر تا سال‌های نماد شهر استانبول بود و به همین دلیل یکی دیگر از دیدنی‌های استانبول به حساب می‌آید. باوجوداینکه امروزه با ساخت ساختمان‌های بلند، برج گالاتا دیگر مانند قدیم جلوه ندارد ولی همچنان یکی از محله‌های محبوب استانبول است. گالاتا یکی از محله‌هایی است که می‌توانید زندگی مردم بومی آن را در مکانی پر جنب و جوش تماشا کنید. این محله کوچه پس کوچه‌های تنگ در کنار کافه‌های متفاوتی دارد که می‌توانید ساعت‌ها در آن جا بگردید و یک استکان چای کمر باریک بنوشید. حتی از فروشگاه‌های گالاتا نیز می‌توانید سوغاتی‌هایی با قیمت مناسب و ارزان تهیه کنید زیرا قیمت سوغاتی در گالاتا از سلطان احمد ارزان‌تر است.

برج گالاتا

محله بشیکتاش (Besiktas) در استانبول

بشیکتاش نام تیم فوتبال محلی شهر استانبول است و به دلیل محبوبیت این تیم، نام محله نیز بشیکتاش نام گرفته است. این محله مانند محله‌های شیشلی، ساری یر و کاگیتان در قسمت اروپایی استانبول قرار دارد. برای دسترسی به این محله و اطرافش می‌توانید از مترو یا اتوبوس استفاده کنید زیرا مترو و اتوبوس‌ها در این محله ایستگاه دارند.

بازار محلی، کاخ دلمه باغچه، موزه نیرو دریایی، مسجد اورتاکوی و پارک یلدیز از دیدنی‌های جذاب محله بشیکتاش به حساب می‌آید. هزینه‌ها در این محله معمولی بوده ولی اقامتگاه‌های خوب در این محله بسیار گران قیمت هستند. بیشتر کسانی که به محله بشیکتاش می‌روند، می‌خواهند کروز سواری را تجربه کرده و افراد کمی برای بازدید از موزه به این محله می‌روند.

محله شیشلی (Sisli) در استانبول

محله شیشلی در معرفی محله های معروف استانبول یکی دیگر از محله‌ها در منطقه اروپایی استانبول بوده و شهر این محله به دلیل وجود مرکز خرید جواهیر است. موزه آتاتورک، مسجد تشویکیه، کاخ ایحلامور، موزه ارتش استانبول، پارک دموکراسی، کلیسای هولی اسپریت و مرکز خرید کانیون از دیگر دیدنی‌های محله شیشلی به حساب می‌آید.

محله چوکورکوما (Cukurcuma) در استانبول

محله چوکورکوما یک محله پر تاریخ از استانبول بوده و در منطقه آسیایی این شهر قرار دارد. در این محله هنوز هم معماری‌های قدیمی و بافت تاریخی در خانه‌ها رویت می‌شود و مردم محلی آن جا، کوچه‌ها را با گل و گیاه تزئین می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که اگر اقامت در خانه‌های قدیمی و ارزان‌تر را دوست دارید، محله چوکورکوما را انتخاب کنید. با بودن در این محله می‌توانید با فرهنگ مردم بومی ترکیه نیز آشنا شوید. عتیقه فروشی‌هایی هم در این محله یافت می‌شود که مناسب برای افراد علاقه‌مند به اشیای کهن است. این محله بنای تاریخی خاصی نداشته ولی کافه‌هایی که دارد، یک فضای دلنشین برای استراحت و نوشیدن چای ایجاد کرده است.

محله فاتیح (Fatih) در استانبول

این محله به دلیل دسترسی خوب و آسانی که دارد، میان توریست‌ها بسیار محبوب است. هتل‌ها و محل اقامت‌های این محله قیمت مناسبی داشته و یک محله مسلمان نشین نیز به حساب میاید که فقط در برخی مناطق ساکنین یهودی دارد. طبق این موضوع نوشیدنی‌های الکی تنها در هتل‌های این محله سرو شده و امکان خرید آن وجود ندارد. در فروشگاه‌های محله فاتیح بیشتر لباس‌های مجلسی برای خانم‌ها به فروش می‌رسد و دیگر فروشگاه‌های پوشاک و کیف و کفش، خیلی کیفیت بالایی نداشته و برند نیستند. از دیدنی‌های جذاب این محله می‌توان به مسجدهای محلی آن اشاره کرد که دارای معماری جذاب و اصیلی هستند.

fatih

محله بالات (Balat) در استانبول

محله بالات در معرفی محله های معروف استانبول در ساحل غربی شاخ طلایی منطقه فاتیح قرار دارد. این محله یک محله یهودی نشین قدیمی در بخش اروپایی استانبول است. بالات از نام پالاتیوم Palatium در زبان یونانی به معنای قصر گرفته شده است. در قرن پانزدهم محله بالات یک پناهگاه برای فراریان یهودی و مسلمان از جدایی عقاید در آفریقا و اسپانیا بود. از همین رو باید بدانید که بالات از نظر تاریخی، فرهنگ‌ها، مذاهب و قومیت‌های زیادی را به خود دیده است. این محله دارای بافتی قدیمی همراه با ساختمان‌های رنگی و چوبی بوده و به همین دلیل برای عکاسان بسیار محله جذابی است. در حال حاضر بالات یک محله مسلمان نشین بوده و در سال 1985 نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان مناطق تاریخی استانبول ثبت شد.

محله آرناووت کوی (Arnavutkoy) در استانبول

محله آرناووت کوی در کنار تنگه بسفر واقع شده و به دلیل تفریحات شبانه‌ای که دارد، بسیار محبوب است. بعد از غروب خورشید در آرناووت کوی می‌توانید شاهد تنگه بسفر همراه با مرغان دریایی باشید و از کافه‌های دلنشین این محله استفاده کنید. حتی بسیاری از بومیان استانبول هم برای تفریحات شبانه همراه با دوستان خود به آرناووت کوی می‌روند تا لحظات شادی را بسازند.

آرناووت کوی

محله آسمالی میسکت (Asmali Mescit) در استانبول

به دلیل ارتباط آسمالی میسکت با خیابان استقلال، شهرت این محله چندین برابر افزایش یافت و در لیست محله های معروف استانبول قرار گرفت. این محله در حدود سال‌های 1920 میلادی بسیار مشهور بوده ولی به‌مرورزمان با ساخت و سازهای زیاد، شکل متفاوتی به خود گرفت و جذابیتش را از دست داد. در حال حاضر محله آسمالی میسکت یک محله همراه با خانه‌های رنگی است. از تفریحات جذاب در این محله می‌توان به گشت زدن در کافه‌های آن اشاره کرد که حال و هوایی محلی و فرهنگی را به سفر شما می‌دهند.

محله کاراکوی (Karakoy) در استانبول

کاراکوی یکی از بنادر مهم استانبول به حساب می‌آید که در سال 2012 با رسیدگی‌ها و بازسازی‌هایی که برروی آن انجام شد به محله کاراکوی تبدیل شد. در حال حاضر این محله یک فضای بسیار مناسب برای کافه گردی و ارتباط با مردم بومی است. معمولاً کافه‌های این محله گران نبوده و قیمت مناسبی دارند که یکی از معروف‌ترین کافه‌های آنجا، کافه کاراباتاک به حساب می‌آید.

محله اسکودار (Scutari) در استانبول

اسکودار یا اسکوتاری در گذشته به نام چیریسوپلس Chrysopolis بود. این محله از نظر وسایل نقلیه عمومی و دیدنی‌های جذاب، اهمیت زیادی در استانبول دارد. محله اسکودار در بخش آناتولی تنگه بسفر قرار داشته و از پرجمعیت‌ترین محله‌های استانبول به حساب می‌آید. همسایه‌های این محله از شمال بیکوز Beykoz، از جنوب کادیکوی Kadikoy، از شرق امرانیه Umraniye، از غرب تنگه بسفر، بشیکتاش Besiktas، بی اوغلو Beyoglu و امینونو Eminonu، از جنوب شرقی آتاشهیر Atasehir هستند. خوش آب و هوا بودن منطقه اسکودار به دلیل واقع بودن آن در پایه کوه‌های بولگورلو The Bulgurlu Hills است.

محله امیرگان (Emirgan) در استانبول

محله امیرگان در منطقه ساریر در بخش اروپایی استانبول و نزدیک به تنگه بسفر قرار دارد. دیدنی‌های جذاب این محله دلیلی بر قرارگیری این محله در معرفی محله های معروف استانبول بوده که شامل:

  • پارک امیرگان یا مساحت 117 هکتاری که از طریق برگزاری جشنواره گل لاله در ماه آوریل بسیار محبوب است.
  • موزه لاله که در محوطه پارک امیرگان قرار داشته و جایی برای پرورش گونه‌های متفاوتی از این گل است.
  • موزه ساکیپ سابانچی که موزه‌ای خصوصی در زمینه هنرهای زیبا است. خوشنویسی، نقاشی‌های عثمانی و اسناد دولتی و مذهبی در این موزه قابل مشاهده است.
پارک امیرگان
پارک امیرگان

محله ببک (Bebek) در استانبول

ببک به دلیل قیمت بالا املاکی که دارد، از محله‌های اعیان نشین شهر استانبول به حساب می‌آید. این محله بین آرناووت کوی و قلعه روملی در اطراف بشیکتاش قرار دارد. پیش از ساخت قلعه روملی، این محله قابلیت سکونت نداشت ولی با توسعه سلاطین عثمانی قابلیت سکونت پیدا کرد. بعد از آن باغ‌ها و عمارت‌های زیادی در آنجا بنا شد و به عنوان استراحتگاه تابستانی کاربرد پیدا کرد. کافه‌ها و رستوران‌های کنار جاده، ساحل ببک، پارک ببک و بندر فری ببک از جاذبه‌های دیدنی این محله بوده و مکانی دلنشین برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت است.

محله لونت (Levent) در استانبول

این محله از مناطق تجاری استانبول، واقع در قسمت اروپایی استانبول و نزدیک محله بشیکتاش است. به دلیل دوری از مرکز شهر، این محله تا دهه 1940 خالی از سکنه بود ولی با ایجاد سهولت در مهاجرت از اناتولی به استانبول این محله نیز گسترش یافت. آسمان خراش‌های زیادی در لونت در حال ساخت یا آماده برای بهره‌وری هستند. یاقوت کبود بلندترین آسمان خراش این محله بوده و دارای 54 طبقه است. اگر می‌خواهید منظره استانبول را از بالا تماشا کنید، می‌توانید به مرکز خرید یاقوت کبود رفته و از تراس طبقه بالای آن شهر را بنگرید.

محله لونت

محله جهانگیر (Cihangir) در استانبول

محله جهانگیر بین کاباتاش و میدان تقسیم در منطقه بی اوغلو قرار دارد. این محله از روی فرزند سلطان سلیمان یکم که برای یادبود او نیز مسجدی بنا شد نام گرفت. ساختمان‌های قدیمی، کافه‌های خیابانی، فرهنگ بوهمیانی، مغازه‌های عتیقه فروشی و هنرمندان ساکن، از دلایل جذابیت این محله هستند. در سفر به محله جهانگیر حتماً از حمام ترکی کیلیچ علی پاشا، کلیسای ارتدکس ایا تریادا و مسجد جهانگیر بازدید کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی محله های معروف استانبول بپردازیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله سفر خوبی را با بازدید از این محله‌ها برای خود رقم بزنید.

مقالات بیشتری بخوانید