تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی خرمشهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی خرمشهر را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر زیبا در استان خوزستان در ادامه با ما همراه باشید.

استان خوزستان یکی از استان های زیبا بر کرانهٔ خلیج فارس و مقصد محبوب گردشگری است. علاوه بر جاهای دیدنی بسیار و منحصر به فرد در شهرهای مختلف، این استان از نظر طبیعی شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است. بیشتر مناطق آن جلگه ای است که باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا و سرسبز در بسیاری نقاط استان شده است. یکی از شهرهای زیبای این استان خرمشهر است. در ادامه با ما باشید تا با بهترین جاهای دیدنی خرمشهر بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

خرمشهر (Khorramshahr) یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان است. این شهر در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون و در ناحیه‌ای باتلاقی و پست در دلتای رودخانه اروندرود و در انتهایی‌ترین نقطه استان خوزستان قرار گرفته و اسکله‌های آن در کرانه‌های رودخانه اروندرود جای گرفته‌ است. خرمشهر یکی از شهرهای دیدنی است که در عید نوروز و تمامی فصل های دیگر دارای گردشگران بسیار زیادی است و مخصوصا در سفرهای نوروزی بسیاری از مردم علاقه دارند به این شهر سفر کنند. همچنین اردوهای زیادی برای دیدن مناطق جنگلی گذاشته می شود که همه اینها تمایل سفر به خرمشهر را بسیار زیاد می کند.

دیدنی های خرمشهر

اروندرود

اروندرود یکی از رودهای پهناور جنوب غربی ایران در استان خوزستان است. این رودخانه از ریزش رودهای دجله و فرات و بعد از آن کارون پدید آمده است. درازای این رودخانه در حدود ۱۹۰ کیلومتر است که در نهایت به خلیج فارس می‌ریزد.

جاهای دیدنی خرمشهر
جاهای دیدنی خرمشهر

اسکه قایقرانی خرمشهر

اسکله ای زیبا در بلوار ساحلی بایندر رودخانه کارون خرمشهر است . با مراجعه به این اسکله یا سایر اسکله های شهر می توانید از قایق سواری و لنج سواری لذت  ببرید. این اسکله در منطقه کوتشیخ قرار دارد و هر روز شهروندان زیادی به آن مراجعه می کنند. البته چند نکته را برای ایمنی خود و عزیزانتان حتما رعایت کنید؛ از اسکله های مجاز استفاده کنید، جلیقه نجات بپوشید، در تاریکی و زمانی که وزش باد شدید است سوار قایق نشوید و از قایقرانان بخواهید حرکات نمایشی انجام ندهند.

2aa5e8c5 a113 41a1 8c60 974622b0bb95 1

پل قدیم خرمشهر

پل قدیم خرمشهر در سال ۱۳۳۸ خورشیدی روی رودخانه کارون پایه‌ریزی شد و در سال ۱۳۴۹ به اتمام رسید. این پل در هنگام جنگ تحمیلی برای جلوگیری از ورود دشمنان متجاوز به شهر آبادان تخریب شد؛ ولی پس از جنگ بازسازی شد.

جاهای دیدنی خرمشهر
جاهای دیدنی خرمشهر

پل دوم خرمشهر

پل دوم خرمشهر یا پل شهید جهان‌آرا یکی از پل‌های جدید خرمشهر است که روی رودخانه کارون با فاصله مناسبی از پل قدیم جهت بازسازی شهرستان خرمشهر احداث شده است.

جاهای دیدنی خرمشهر اتاقک 1

پل کابلی خرمشهر

پل کابلی خرمشهر اولین پل کابلی واقع در خشکی در جهان محسوب می‌شود. این پل در محله کوی فرهنگیان و در کنار پل اصلی قراردارد و که بر روی رودخانه بهمنشیر ساخته شده است.

پارک ساحلی

پارک ساحلی خرمشهر یکی از پارک‌های زیبای این شهر است که در مجاورت رودخانه خروشان در روستای بدریه بنا شده است. اگر در خرمشهر به‌دنبال مکانی برای به دست آوردن آرامش و تماشای طبیعت بودید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به این پارک سر بزنید.

جاهای دیدنی خرمشهر
جاهای دیدنی خرمشهر

جزیره مینو

جزیره مینو یکی از جزایر جنوبی کشور در فاصله چند کیلومتری خرمشهر است که از شرق با ایران و از غرب با کشور عراق هم‌مرز است. این جزیره دارای طبیعتی بکر و سراسر پوشیده از نخلستان است. جزیره مینو همچنین از لحاظ اکوسیستمی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر به شمار می‌رود. وجود مناظر طبیعی بی‌نظیر، پوشش گیاهی سرسبز، رودخانه طبیعی و تردد کشتی‌ها و شناورها در رودخانه بین‌المللی اروند، جلوه زیبایی در این جزیره پدید می‌آورد که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

1a11ce56597689b8efccf31d

مضیف حاج عبدالله

مضیف حاج عبدالله یکی از زیباترین مضیف‌های کشور است که در جزیره مینو شهرستان خرمشهر، در باغی بزرگ و زیبا به مساحت ۱۵۰۰۰ متر قرار گرفته است. این مجموعه شامل ۲ باب مضیف گروهی و جمعی، ۲ باب مضیف خانوادگی، ۵ باب مضیف کوچک و یک چایخانه سنتی می‌باشد. در گذشته مضیف مهمان‌‌خانه‌ای مرسوم در میان مردمان عرب جنوب ایران بوده است.

جاهای دیدنی خرمشهر
جاهای دیدنی خرمشهر

تالاب ناصری

تالاب ناصری یکی از تالاب های زیبا با وسعت ۹ هزار ۶۰۰ هکتار در شمال خرمشهر واقع شده است و زیستگاه پرندگانی چون «تنجه»، «گیلار»، «فیلوش» ، «سرسبز» و… است.

1b263575 5e91 4fe3 990d a63e80a487ff 840x560 1

موزه جنگ 

ساختمان موزه جنگ خرمشهر در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی احداث و تا پایان جنگ به‌عنوان بخش اداری شرکت نفت استفاده می‌شد. در سال ۱۳۷۵، مرکز فرهنگی دفاع مقدس در این ساختمان مستقر شد و در حال حاضر از آن به‌عنوان موزه جنگ استفاده می‌شود که مجموعه‌ای از آثار به جای مانده سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر را به نمایش گذاشته است. همچنین این موزه دارای کتابخانه تخصصی دفاع‌مقدس با حدود سه هزار جلد کتاب، سالن نمایش فیلم و آرامگاه سه شهید گمنام است.

جاهای دیدنی خرمشهر
جاهای دیدنی خرمشهر

موزه بهبهان

در موزه بهبهان آثار نفیسی نگهداری می‌شود که از برجسته‌ترین آن‌ها حلقه قدرت ارجان است. در بهبهان آرامگاه کیدین هوتران پسر کورلوش تابوتی برنزی کشف شد که در آن یک حلقه طلایی، نود و هشت دگمه زرین، یک دِشنه، میله‌ای نقره‌ای و جامی به همراه سینی برنزی و چند شی دیگر قرار داشت و جسد حلقه قدرت را در دست چپش گرفته بود. قدمت این حلقه به قرن هشتم قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. این چنین اثری تا به حال در هیچ جای دنیا به این شکل دیده نشده است.

مسجد جامع خرمشهر

مسجد جامع خرمشهر، مسجد نام‌ آشنا برای تمام مردم ایران و حتی توریست‌های خارجی است. این مسجد را می‌توان تنها بنایی دانست که بدون شاخص‌های تاریخی و معماری در کنار سایر مکان‌های معماری تاریخی در ایران می‌درخشد و مورد توجه قرار گرفته است. مسجد جامع خرمشهر در مرکز شهر قرار گرفته است. این مسجد از دیرباز به دلیل قرار گرفتن آن در کنار بازارهای سیف و صفای خرمشهر به‌عنوان یکی از مساجد پرتردد شهر شناخته می‌شد. مسجد جامع دارای نمای آجری و حدود هزار مترمربع کاشی آیات خشتی و ۷۷۰ مترمربع کاشی‌‌کاری معرق و دارای دو گلدسته با ارتفاع ۲۸ متر از کف زمین و دو گنبد بزرگ و کوچک است که گنبد بزرگ و گلدسته‌ها با کاشی معرق تزیین شده است.

d7c30254 f28e 4feb 85a1 7ad199e0eaf8 840x560 1

ساختمان تاریخی هلال احمر 

ساختمان تاریخی هلال احمر که زمانی کنسولگری انگلیس بود در دوره قاجار ساخته شده است. از ویژگی های آن طراحی به گونه ای است که به دلیل وجود ایوان های جلوی طاق از شدت تابش آفتاب به درون ساختمان کاسته شده و در گرمای تابستان هوای داخل بنا خنک و مطبوع است. قطور بودن جرزها و وجود لایه‌ ضخیم کاهگل بر روی بام، کمک مضاعفی به کاهش دمای هوا و کاهش چشمگیر آن نسب به دمای خارج از ساختمان کرده است. این اثر در سال ۱۳۷۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی خرمشهر
جاهای دیدنی خرمشهر

کشتی زمان جنگ اروند صغیر

کشتی زمان جنگ اروند صغیر یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی خرمشهر است. در اطراف این محوطه تاریخی امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی برای گردشگران فراهم شده است.

212fc35d 41fb 4dcb a7a4 372ef567bed4

مجتمع تفریحی تجاری برلیان

مجتمع تجاری تفریحی برلیان از مراکز خرید خرمشهر است که به صورت فروشگاه‌های چند قسمتی در حال فعالیت است و در مجاورت ساحل تماشایی کارون به شکل یک کشتی و در پنج طبقه ساخته شده است.

جاهای دیدنی خرمشهر
جاهای دیدنی خرمشهر

کنزالمال

خرمشهر جزو مناطق آزاد تجاری شناخته شده و به همین دلیل برای خرید کردن بسیار مناسب است به همین دلیل مراکز خرید را می توان در لیست جاذبه های گردشگری خرمشهر به حساب آورد. کنزالمال که در مسیر آباد به خرمشهر واقع شده یکی از لوکس ترین مراکز تجاری منطقه است. مجتمعی که دارای بیش از ۴۰۰ واحد تجاری، فودکورت و فضاهای تفریحی و رفاهی می باشد. کالاهای آن گمرکی نمی خورند و به همین دلیل حسابی شلوغ است. پیشنهاد می کنیم که روزهای غیر تعطیل را برای رفتن به آن انتخاب کنید تا با مشکل ازدحام فوق العاده زیاد و جای پارک مواجه نشوید.

fd8ae9b9 3608 4b77 872e e71dfeb1ef16 840x560 1

بازار ماهی فروشان

بازار ماهی فروشان خرمشهر در نزدیکی رودخانه کارون روبروی درب خروجی بازار صفا قرار دارد. در کنار این بازار لنج‌ها و قایق‌های صیادی پهلو گرفته که حکایت از تازه بودن ماهی‌های آن دارد. انواع ماهی‌های این بازار کپور، سنگسر، شوریده، شانگ، صبور هستند که مردمان جنوب این منطقه با دست‌پخت خاص خود غذایی خوشمزه از پخت این ماهی‌ها خلق می‌کنند.

جاهای دیدنی خرمشهر
جاهای دیدنی خرمشهر

بازار بزرگ امام رضا

بازار بزرگ امام رضا، یکی از معتبرترین و بزرگ ترین پاساژ های خرمشهر می باشد که علاوه بر مغازه های متنوع، رستوران و کافه هم وجود داردو شما می توانید همراه خانواده علاوه بر خریدو تفریح لحظات خوشی را هم در رستورانها و کافه های این بازار داشته باشید.

بازار بزرگ امام رضا خرمشهر4

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: