تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی خنج

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی خنج را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان شهر خنج می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

خنج (Khonj) از شهرستان های جنوبی استان فارس است که از جنوب به شهرستان های لامرد و مهر از شمال به شهرستان قیر و کارزین و جهرم و از شرق به شهرستان داراب و لارستان محدود می شود. خنج در ابتدای دشتی وسیع در کوهپایه های زاگرس جنوبی قرار دارد و فاصله آن تا خلیج فارس 90 کیلومتر است. در ادامه با جاذبه های گردشگری خنج بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های خنج

دریاچه کفه خنج

دریاچه کفه خنج نیز یکی از دریاچه‌های استان فارس است که در نزدیکی شهر خنج از توابع شهرستان خنج در ۱۰۱ کیلومتری غرب لار و در ۲۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. این دریاچه فصلی ۱۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در دشت وسیعی واقع شده است. این دریاچه گستره‌ای شرقی- غربی دارد و طول آن در حدود ۱۸ کیلومتر و عرض آن ۸ کیلومتر می‌باشد. در زبان محلی «کفه» به معنای منطقه‌ای دشتی و فاقد شیب است و «کفه خنج» به مکانی اتلاق می‌شود که به هنگام ریزش باران‌های موسمی، آب فراوان در آن جمع می‌شود و شکل دریاچه و باتلاق به خود می‌گیرد.

جاهای دیدنی خنج
جاهای دیدنی خنج

مسجد جامع خنج

مسجد جامع خنج مجموعه‌ای از معماری و آثار تاریخی متعلق به سدهٔ هشتم هجری است. گفته می‌شود مسجد جامع قدیم خنج مانند مسجد عتیق شیراز بوده است.
بنای اصلی مسجد مربوط به سال۷۸۶ هجری قمری است ولی بعدها به مرور زمان تخریب شده و تنها سردر ورودی آن باقی مانده است که دارای تزیینات آجروکاشی همراه باتکرار نام خداوند وحضرت محمد (ص) است.

شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری ف 6 e1612254513987

بقعه شیخ دانیال و مناره آن

بقعه شیخ دانیال خنج از بناهای دوران اسلامی (۷۱۱ هجری قمری) است. این بنا با مصالح لاشه سنگ احداث شده و دارای یک منار است که با کتیبه مزین شده است. مناره دانیال استوانه ای است که بر پایه ای هشت ضلعی قرار دارد در قسمت فوقانی آن هشت کتیبه برجسته در هشت گوشه آن بر تخته سنگ یکپارچه تعبیه شده است که تاریخ بنای مناره سبب ساخت و نام سازندگان آن را به معرض تماشا می گذارد.

جاهای دیدنی خنج
جاهای دیدنی خنج

بقعه کاکا فخرالدین

بقعه شاه فخرالدین احمد یا بقعه کاکا فخرالدین خنج در گوشه جنوبی شرقی خنج، در میان گورستان وسیعی قرار گرفته است. در سابق آنجا را تپه های متعددی از هر سو بر گرفته بود، ولی اکنون به علت توسعه شهر تمامی آن نواحی وحتی قسمتی از گورستان مسکونی گشته است . این اثر به شماره ۱۳۲۳ جز آثار باستانی به ثبت رسیده است.

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری ف 4

بقعه حاج شیخ محمد ابونجم

بقعه شیخ ابونجم خنج، از بناهای دوران اسلامی(قرن هشتم)، می باشد. این بنا با مصالح لاشه سنگ و ملاط گچ احداث شده است. وجود این بقعه به مسجد جامع خنج و سردر معروف آن نیز اعتبار خاصی بخشیده است .بقعه شیخ ابونجم خنج در محله حاج شیخ محمد ابونجم واقع است.تبدیل پلان مربع به دایره و سپس گنبد بوسیله فیلپوش از ویژگیهای این بنا است. این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۰۱/۲۳ به شماره ۲۳۱۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

جاهای دیدنی خنج
جاهای دیدنی خنج

بقعه شیخ قاضی حسن

از بناهای اسلامی شهر خنج لارستان، که با مصالح لاشه سنگ و ملاط گچ بنا شده است.تبدیل پلان مربع به دایره و سپس گنبد، بوسیله فیلپوش از ویژگیهای این بنا است. شیخ قاضی حسن از صوفیان خنج لارستان بوده است. این آرامگاه از لاشه سنگ و ساروج ساخته شده و قسمت خارجی آن با آجر پوشانده شده و داخل آرامگاه سنگ قبری زیبا نصب شده است. این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۱۱/۲۷ به شماره ۲۵۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تحت حفاظت اداره کل میراث فرهنگی فارس، قرار گرفته است.

خنج شهری با جاذبه های تاریخی و گردشگری ف 5

بقعه شیخ شعیب

بقعه شیخ شعیب از بناهای دوران اسلامی قرن هشتم هجری است. این بنا با مصالح لاشه سنگ، ساخته شده است.این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۶۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی خنج
جاهای دیدنی خنج

روستای فدویه

روستای فدویه از توابع بخش محمله شهرستان خنج، این روزها دارای طبیعتی بسیار زیبا بوده که مکانی برای تفریح فراهم ساخته است. آب این روستا از چاه تامین میشود و محصولاتش غلات و خرما است. اهالی این روستا به کشاورزی مشغول هستند.

unnamed

روستای باغان

روستای باغان در ۵۵ کیلومتری شهرستان حاجی آباد واقع در جنوب شرقی این شهرستان و در شمال استان هرمزگان واقع شده است و نزدیکترین محل شناخته شده به آن روستای سرچاهان می باشد که در ۲۵ کیلومتری آن واقع شده است. نام این روستا به دلیل وجود باغهای فراوان در این منطقه انتخاب شده است و بیش از سه قرن قدمت دارد. عمده فعالیت مردم روستا شغل باغداری است و محصولات آن شامل درخت مرکبات (نارنگی، پرتقال) و درخت نخل می باشد.

جاهای دیدنی خنج
جاهای دیدنی خنج

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: