تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی مبارکه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی مبارکه را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر زیبا در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

مبارکه (Mobarakeh) شهرستانی تاریخی و با آثاری از زمان ساسانیان که نگین سبز استان اصفهان محسوب می شد. لیکن امروز بخاطر وجود صنایع فولاد و سیمان و صنایع شیمیایی، یکی از شهرستان‌های بسیار مهم، صنعتی و غبار آلود ایران در استان اصفهان محسوب میگردد. مرکز این شهرستان شهر مبارکه است. شهرستان مبارکه در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان، ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهرضا و حدود ۴۵ کیلومتری شرق بروجن واقع شده‌ است. در ادامه با جاذبه های دیدنی این شهر بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های مبارکه

پارک ساحلی سرارود

پارک ساحلی و زیبای سرارود در محله سرارود مبارکه و در حاشیه زاینده رود قرار دارد. سرارود از روستاهای شهرستان مبارکه در استان اصفهان، که در حاشیه رودخانه زیبای زاینده رود قرار گرفته است. یکی از آسیاب های قدیمی این روستا، اکنون تبدیل به یک سفره خانه سنتی شده است. پارک ساحلی سرارود یکی از جاذبه های دیدنی این روستا محسوب می شود که در کناره های زاینده رود است و آب و هوای مطلوبی دارد. این پارک به وسعت ۲۰۰۰۰ متر مربع در سال ۱۳۷۰ توسط شهرداری مبارکه احداث شد. گشت و گذار در پارک ساحلی سرارود به همراه آسیاب قدیمی دولت آباد که با چرخش آب حرکت می کند، وجود بیشه های زیبا، استخر قایقرانی و ویلاهای شهرداری از جمله ویژگی های این پارک بسیار زیباست.

جاهای دیدنی مبارکه
جاهای دیدنی مبارکه

بوستان نقاشباشی

بوستان نقاشباشی در شهر مبارکه از بلوار شهید نصوحی تا بلوار خلیج فارس و تا محل فرمانداری شهرستان مبارکه ادامه دارد. این بوستان سرسبز و زیبا در زمینی به وسعت حدود ۳۰۰۰۰ متر مربع احداث شده است. با درختانی سر سبز وگل های قشنگ چشمان رهگذران را می نوازد. اداره فضای سبز شهر داری مبارکه در فصلهای مختلف سال اقدام به کاشت گل های رز، مورت، پریکانتا، زرشک زینتی، رزماری، لا واندولا، یاس زرد، به ژاپنی، شب بو، جعفری، تاج خروس، همیشه بهار، شمعدانی، شاه پسند و… می نماید به همین خاطر شهر زیبای مبارکه جلوه ای زیبا تر یافته است.

جاذبه های گردشگری مبارکه، نگین سبز است 7

بوستان شهیدان زینلی

بوستان شهیدان والامقام زینلی در شهر مبارکه از طرف بلوار خیام تا جاده مبارکه به طالخونچه امتداد دارد و در دامنه کوه معروف به شاه کوچک قرار دارد. وسعت این بوستان زیبا که شهر بازی شهر مبارکه نیز می باشد ۵۰۰۰۰ متر مربع است. این بوستان در نزدیکی بقعه امامزاده عزالدین محمد یا شاه کوچک می باشد.

جاهای دیدنی مبارکه
جاهای دیدنی مبارکه

قلعه نهچیر

این قلعه که در قسمت جنوب شرقی شهر قرار گرفته دارای عمارتها و دالانها و حیات های زیبا و با معماری سنتی می باشد که در زمان شاه صفی الدین شکارگاه بوده و ستون های سنگی آن برای ساختمان حمامی آماده شده و هنوز پابرجاست. حتات میانی و حیات خلوت این بنا و اتاق های تو در تو، پستوها، دالانها، هشتی های ورودی و تمام خصوصیات این بنا از بهترین نمونه های خانه سازی مناطق مرکزی ایران است و همچنین دو بادگیر برای اتاقهای نشیمن تعبیه شده است که در خانه سازی این منطقه کمتر سابقه دارد و در سال 1376 در فهرست ثبت آثار ملی  ایران قرار گرفته است.

c57d4ad6bfa027d9ce8db0f92da58f89

حمام نو

این حمام در مرکز شهر مبارکه قرار دارد و به عنوان رستوران و نمایشگاه سنتی  در حال استفاده است. قدمت آن نیز مربوط به دوران صفویه  و در سال 1386 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی مبارکه
جاهای دیدنی مبارکه

برج کبوترآباد و قلعه آسیاباد

برج های کبوتر ۱۰ قلو و ۱۸ قلو در محله لنج زیبا شهر مربوط به اواخر دوره قاجاریه از لحاظ سبک معماری در نوع خود کم نظیر است و در سال ۱۳۸۶ در فهرست ثبت آثار ملی ایران قرار گرفته است، در غرب مبارکه و حاشیه زاینده رود واقع شده اند.

2 3

غارهای تاریخی قلعه بزی مبارکه

در شهر مبارکه سه غار تاریخی وجود دارد که از لحاظ باستان‌شناسی اهمیت بسیاری دارند. این غارها در کوه روستای حسن‌آباد، نزدیک قلعه بزی قرار گرفته‌اند. با تحقیقات بسیاری که روی غارها انجام شده و با کشف ابزارهای سنگی، همچنین وجود استخوان‌های حیواناتی مانند کرگدن مشخص شد که طول عمر غارها بیش از چهل‌هزار سال است و به دوران پارینه‌سنگی میانی باز‌می‌گردد. مجموعه غارهای بزی در آثار ملی ثبت شده‌اند.

جاهای دیدنی مبارکه
جاهای دیدنی مبارکه

روستای حوض ماهی

روستای حوض‌ماهی (Hoz Mahi) در نزدیکی شهرستان مبارکه و در 80 کیلومتری جنوب استان اصفهان واقع شده است. این روستا دارای 573 نفر جمعیت است ؛نام این روستا از حوضی گرفته شده است که در جنوب روستا و در نزدیکی کوهی به نام سکو پهن، قرار دارد. ابعاد این حوض تقریبا ۱۰ در ۱۰ متر و عمق آن نزدیک یک متر است، که معمولاً آب تا نیمی از عمق آن را فرا گرفته است. آب این حوض از چشمه‌ای در کنار آن فراهم می‌شود که تا کنون با وجود خشک‌سالی‌های متعدد جریان آب آن متوقف نشده است. این روستا از قدمتی بیش از 700 سال برخوردار است.

جاذبه های گردشگری مبارکه، نگین سبز است

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: