تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شمال ایران و خطه سرسبز مازندران را می‌توان به جرات توریستی‌ترین منطقه در کل ایران دانست. آب و هوای خوب و دلچسب مازندران و طبیعت زیبا و دل‌انگیز آن، هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. کوهستان‌ها و جنگل‌های سرسبز همراه با لذت آبتنی در دریا و نیز غذاهای خوشمزه و دلچسب، برای هر ایرانی خاطره انگیز و به یاد ماندنی است. شاید بیشتر ما مازندران را با چالوس و رامسر و نمک‌ آبرود می‌شناسیم و از دیگر مکان‌های دیدنی و بکر این استان زیبا اطلاعی نداریم. اما در این استان سرسبز، جاذبه‌های کمتر شناخته شده‌ای وجود دارد که ممکن است خیلی از ما حتی نام آن را هم نشنیده باشیم. یکی از این مکان‌های زیبا و بکر، روستای فولاد کلا و از همه جذاب‌تر دریاچه فولاد کلا است.

این روستای جذاب و دیدنی پتانسیل‌های گردشگری و دیدنی زیادی دارد و در شهرستان نور استان مازندران واقع شده است. این منطقه به دلیل بکر بودن و نیز وجود این دریاچه زیبا، یک مکان جذاب برای خرید ویلا نیز محسوب می‌شود. در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم تا با این روستا و جاذبه‌های آن و همچنین دریاچه فولاد کلا بیشتر آشنا شویم.

اجاره روزانه خانه در تهران

روستای فولاد کلا کجا واقع شده است؟

روستای فولاد کلا در استان مازندران، در شهرستان نور و در بخش چمستان واقع شده است. این روستا به دلیل موقعیت ممتاز و طبیعت دست نخورده و بسیار زیبا یکی از ممتازترین و معروف‌ترین روستاهای این شهرستان محسوب می‌شود و تاریخ و پیشینه زیادی نیز در این بخش از کشور دارد. این روستا به دلیل وجود بند و دریاچه فولاد کلا، به یک منطقه توریستی و معروف تبدیل شده است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

folad kala e1651120701178

دسترسی به روستای فولاد کلا چگونه است؟

این روستا در حدود 17 کیلومتر با شهرستان آمل فاصله دارد. برای رسیدن به این روستای زیبا باید به جاده بین آمل و چمستان سفر کنید پس از آخرین پل شما به منطقه استحفاضی آمل خواهید رسید. در مسیری که به سمت چمستان وجود دارد می‌توانید تابلوی این روستای زیبا را پیدا کنید. دریاچه فولاد کلا در نزدیکی این روستا واقع شده است.

دسترسی به دریاچه فولاد کلا

سایر جاذبه های گردشگری استان مازندران :

جاذبه‌های روستای فولاد کلا

مازندران و به خصوص بخش چمستان دارای روستاهای زیبا و سرسبز زیادی است. این روستای زیبا و جذاب، یکی از توریست‌پذیرترین روستاهای استان مازندران است. این روستا دارای جنگل‌های سبز کوهستانی است که هنوز هم در بین تمام جنگل‌های هیرکانی شمال ایران، یکی از بکرترین و دست نخورده‌ترین جنگل‌ها محسوب می‌شود. علاوه ب همه این‌ها، این روستا فاصله چندانی با دریا نداشته و دسترسی خوبی به ساحل خواهید داشت.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا، دریاچه فولاد کلا است که به واسطه آب‌بند فولاد کلا در این منطقه شکل گرفته است. اهالی این روستا نیز مردمانی خونگرم هستند که به کشاورزی و به خصوص شالیکاری مشغول هستند. به دلیل موقعیت ممتاز این روستا و همچنین جاذبه‌های کم نظیر آن، بسیاری برای خرید ویلا به این روستا سفر می‌کنند.

جاذبه های روستای فولاد کلا

درباره دریاچه فولاد کلا

 این دریاچه زیبا را می‌توان مهم‌ترین جاذبه دیدنی در این روستا نامید. این دریاچه به علت وجد بند خاکی که در این روستا بنا شده است، به وجود آمده است و میزان آب قابل توجهی آب را در خود ذخیره کرده است. این دریاچه، جاذبه زیبایی را در قلب این روستا به وجود آورده و این روستا را به منطقه‌ای گردشگر پذیر تبدیل کرده است. هر روزه به خصوص در روزهای گرم و معتدل بهار و تابستان، این منطقه میزبان گردشگران است. این دریاچه چشم‌انداز زیبایی دارد و در کنار دیگر جاذبه‌ها، ارزش سفر را دارد.

دریاچه فولاد کلا چگونه به وجود آمده است؟

این دریاچه یک استخر بسیار بزرگ و با عمق زیاد است که برای تامین آب در روزهای گرم سال برای کشاورزی و دیگر فعالیت‌ها احداث شده است. فصول گرم سال در این منطقه به علت خشکی هوا و عدم بارندگی، آب‌های سطحی با سرعت بالایی تبخیر می‌شود. وجود این بند خاکی و این دریاچه، آب لازم را برای کشاورزی این منطقه تامین کرده است. یکی دیگر از مزایای این بند و دریاچه این است که اهالی روستا می‌توانند از آن برای پرورش آبزیان استفاده کنند. به علت عمق زیاد در این دریاچه بسیاری از ساکنان در این محل، به پرورش ماهی در آب این دریاچه می‌پردازند.

دریاچه فولاد کلا

فواید دریاچه فولاد کلا برای این منطقه چیست؟

این دریاچه زیبا یک منطقه گردشگری زیبا را در دل جنگل‌های این بخش از چمستان به وجود آورده است. مسافران و گردشگران این منطقه را برای بازدید، این دریاچه انتخاب می‌کنند تا هم از جنگل‌های زیبا، دریا و هم از جاذبه‌های دیدنی اطراف این دریاچه دیدن کنند. یکی دیگر از مزایای این دریاچه، استفاده آب جمع شده در آن برای مصارف کشاورزی و نیز پرورش آبزیان است. علاوه برا همه این‌ها آب این دریاچه منبع مهمی برای تامین آب جانداران و حیوانات وحشی در این منطقه جنگلی است. آب این دریاچه به درختان و پوشش گیاهی در این منطقه نیز طراوت می‌بخشد و شادابی آن‌ها را در فصول گرم و خشک سال تامین می‌کند.

علاوه بر همه این مطالب، وجود این دریاچه زیبا باعث شده است تا این روستا بیشتر از مناطق و روستاهای اطراف آن مورد توجه غیر بومیان قرار بگیرد و مرکزی برای ساخت ویلا شود. امروزه ویلاسازی در این منطقه رونق فراوانی گرفته است و اهالی شهرهای دیگر به خصوص تهران نشینان، ویلاهای زیادی را در این منطقه زیبا خریداری کرده‌اند. ساخت ویلا در این روستای زیبا و بکر به علاوه سفر گردشگران، باعث رونق اقتصادی بیشتری در این منطقه شده است.

چند پیشنهاد دیگر از سراسر ایران :

دسترسی به دریاچه فولاد کلا

چه زمانی به دریاچه فولاد کلا سفر کنیم؟

بهترین زمان برای سفر و بازدید از این منطقه، فصول گرم و معتدل‌تر سال است. این دریاچه در بهار و نیز تابستان، جلوه بسیار زیبایی به این منطقه می‌بخشد. این دریاچه در فصل پاییز نیز منظره بسیار چشمگیر و رویایی دارد. اما در برخی از ماه‌ها سال به علت خشکی هوا و عدم بارندگی ممکن است این دریاچه آب نداشته باشد. بهتر است قبل از سفر به این منطقه، از این موضوع اطمینان حاصل کنید. به علاوه همیشه به یاد داشته باشید که دریاچه فولاد کلا یک مکان توریستی بکر جنگلی است و نیاز است تا از طبیعت آن بیش از پیش محافظت کنیم.