تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دیدنی های کمیجان

در این مقاله از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با دیدنی های کمیجان آشنا خواهیم کرد پس اگر قصد سفر به استان مرکزی را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

شهرستان کمیجان یکی از شهر های استان مرکزی می باشد که در شمال غربی این استان واقع شده است. این شهرستان از نظر آب و هوا یکی از مناطق بکر و خوش آب و هوا در این استان می باشد و جایگاه خوبی برای زندگی ، استراحت و اقلیم درمانی و گردشگری می باشد. زبان مردم شهرستان کمیجان ترکی است.

اجاره روزانه خانه در تهران

جاذبه های گردشگری کمیجان

از مکان های دیدنی کمیجان میتوان به : بازار، قلعه خاندان بهادری، محله یزدی هاو زادگاه شاعر معروف فخرالدین عراقی را با نام چهرگزی. از جاذبه تاریخی مانند تپه چرگزی باغ‌ های حسن‌ آباد و شیخ دیلی، محمود بلاغی، قوش دره و مزرعه احمدآباد و باغات و دشت گسترده انار و… می‌باشد. کمیجان در دامنه کوه سر به فلک کشیده وفس بوده و تپه‌ های بزرگی چون چهرگزی و امام یالی از سمت شمال شرقی و شرق آن را احاطه نموده‌است.دیدنی های کمیجان

باغ‌ های کمیجان

یکی از دلایل سر سبز بودن شهر کمیجان باغ‌ هایی می‌باشد که دور تا دور شهر را پوشانده‌ است. باغ‌ های این شهر اکثراً تاکستان انگور، درخت زرد آلو ، هلو ، بادام ، گردو و… می‌باشد.

حمام‌های قدیمی

محله‌های کمیجان حمام‌هایی داشته‌اند که به نام‌های زیر است:

محله سراب

این حمام در محله سراب کنار مسجد زین العابدین بود که خراب شد. حمام قدیمی و کاهگلی که از یک در دولنگه سبز رنگ کوچک بود و پس از ورود به یک پستوی کوچک می‌رسید و پس از آن به رختکن که درون رختکن سکوهای کوچکی وجود داشن برای نشستن و لباس پوشیدن و پس از آن تشکیل شده بود از تعدادی حمام نمره‌ای که در سمت راست حمام وجود داشت و در سمت چپ آن از شیرهایی تشکیل شده بود که در آن به لیف کشیدن مشغول می‌شدند لازم بذکر است این حمام با استفاده از هیزم گرم می‌شد و متصدی آن فردی بود به نام افشار که در سال ۱۳۸۵ فوت کرد.

محله گل ایچه

این حمام در نزدیکی مسجد جامع کمیجان بود یک بار بازسازی شد و بعد از مدتی غیر استفاده ماند و متروکه شده بود که در سال ۱۳۹۲ خراب شد.

محله انار

این حمام که یکی از حمام‌ های بزرگ و به روز شهر بود ابتدا توسط خود اهالی ساخته شد و پس از پیروزی انقلاب با همکاری دولت بازسازی و بهسازی و بهداشتی گردید و با رواج حمام‌های خانگی و به دلیل عدم استفاده از آن در سال ۱۳۹۲ توسط شهرداری تخریب شد.

محله عیسی آباد

این حمام بدون استفاده و متروکه شده بود و در سال ۱۳۹۲ (به همراه حمام‌های محله گل ایچه، محله انار و محله عیسی آباد همزمان) خراب شد.

تپه چرگزی

این تپه جز آثار تاریخی کمیجان می‌باشد؛ که گفته می‌شود در ادوار بسیار قدیم قلعه گبرها روی این تپه قرار داشته که پس از مدت‌ها خراب شده‌است و همچنین بیان داشته‌اند که این محل زادگاه شاعر شهیر فخرالدین عراقی می‌باشد که هم‌اکنون به شکل تپه درآمده‌است و مانند تپه تاریخی آوه (در شهرستان ساوه) درآمده‌است. این تپه در محله انار می‌باشد.

بازار

بازار کمیجان در خیابان شهید حجازی واقع شده بود که بعداً به دست شهردار وقت کمیجان خراب شد. لازم بذکر است که بازار کمیجان چندین حجره داشته و در گذرهای بازار حوزه علمیه، مسجد، حمام، درمانگاه بوده. می‌گویند که نقشه بازار کمیجان را عاصم السلطنه از شیراز آورده بود و مانند بازار وکیل شیراز بوده‌است. در سال ۱۳۹۴ در مکان بازار قدیمی کمیجان یک بازارچه به عنوان بازار صنایع دستی ساخته شده که به صورت حجره درآورده شده و سعی شده مانند بازار قدیمی کمیجان باشد.

پارک شهر

این پارک که به عنوان فضای دانشگاه پیام نور کمیجان به حساب می‌رود که دو شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس در آن دفن شده‌اند. این پارک در حد واسط محله انار و کمیجان در مجاورت ادراه راه و بیمارستان و جایگاه سوخت‌گیری ساخته شده‌و محیطی بسیار مفرح برای مردم سطح شهرستان به خصوص در ایام تابستان ایجاد نموده‌است و دیدن آن خالی از لطف نیست.

بام کمیجان

بام کمیجان در بالاترین نقطه شهری کمیجان قرار دارد موقعیت منطقه‌ای این مکان در ابتدای شهر واقع در ورودی شهر یعنی محله انار قرار دارد؛ بام کمیجان با سیاست گذاری‌های انجام شده دارای فضای مناسب از قبیل جنگل وسایل پارکی و تفریحی مکان مناسب برای نشیمن و کباب پزهای سنتی می‌باشد قابل ذکر است بام کمیجان تمام شهر را در یک نمای بسیار زیبا به نمایش می‌گذارد.

موزه میراث فرهنگی

موزه میراث فرهنگی کمیجان در مکان تاریخی قلعه ایجاد شده‌است این موزه به آثاری از قبیل اشیاء قیمتی، سفال از دوران مادها و تات‌ها، خمره و … نگهداری می‌شود.

مقالات بیشتری بخوانید