تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

فارس از استان‌های تاریخی و باستانی در کشورمان به شمار می‌آید که شهرها و روستاهای مختلفی را در خود جای داده است. زیبایی و جذابیت منحصر به فرد هر کدام از شهرها و روستاهای واقع در این استان باعث شده تا هر ساله گردشگران و توریست‌های زیادی از نقاط مختلف جهان و کشور را به خود جذب نماید. نورآباد ممسنی از جمله شهرهای بی‌نظیر و فوق‌العاده جذاب در استان فارس است. این شهر کوچک هم‌جوار با پایتخت استان فارس شهر سعدی و حافظ یعنی شیراز بوده که از مکان‌های گردشگری، مذهبی و تاریخی بسیار جذابی برخوردار است. تنگ هرایرز نورآباد شیراز از جمله این مکان‌های بی‌نظیر و زیبا محسوب می‌شود.

مکان فوق به دلیل هوای مطبوع و آب زلالی که دارد از محیط‌های مناسب برای گردشگران و توریست‌ها است. به طوری‌که با اولین تجربه سفر خود در این مکان پر جاذبه روح و تن‌شان سرشار از شادابی و آرامش فوق‌العاده‌ای خواهد شد. در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم به معرفی بیشتر تنگه هرایرز از ابعاد مختلفی پرداخته تا راهنمای کاملی باشد برای کسانی که به دنبال سفر به مکان‌های جذاب و تاریخی در کشورمان هستند.

اجاره روزانه خانه در تهران

بیشتر درباره تنگ هرایرز بدانیم

بدون شک اتراق در مکانی زیبا و سرسبز که با آبی روان و زلال همراه شود خواسته بسیاری از مسافران و گردشگران خواهد بود اما کمتر مکانی با تمامی این توصیفات پیدا می‌شود. تنگه هرایرز از مکان‌های ایده‌آلی به شمار آمده که میان کوه‌های کوچک و بزرگ شهرستان نورآباد قرار گرفته و خود را در طبیعتی بکر پنهان کرده است. شگفتی دیگر این منطقه رنگ فیروزه‌ای آب چشمه‌ای است که در آن‌جا وجود دارد. همین امر باعث شده تا سالانه مسافران زیادی برای دیدن چشمه و رنگ خاصش به این منطقه خوش آب و هوا سفر کنند.

نورآباد ممسنی شهرستانی بسیار زیبا و دارای جاذبه‌های مختلفی است اما با این حال تنگ هرایرز با ویژگی‌های منحصر به فرد خود توانسته است به تنهایی میزان بازدید توریست‌ها و گردشگران را به این شهرستان افزایش دهد. تنگ هرایرز نورآباد شیراز هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته بوده و تنها عده معدودی از گردشگران به همراه افراد بومی شهرستان از وجود این مکان بی‌نظیر مطلع هستند.

با توجه به این امر در اغلب ماه‌های سال به خصوص در فصل زمستان بسیار خلوت بوده و گردشگران اندکی به آن‌جا می‌روند. هرچند در زمستان کمتر مسافری را می‌توان در تنگه هرایرز مشاهده کرد اما در فصل بهار و تابستان نیز نمی‌توان از شنا کردن درون آب خوشرنگ و زلال آن صرف نظر کرد.

تنگ هرایرز نورآباد شیراز

آب و هوای منطقه گردشگری تنگ هرایرز

با توجه به قرار گرفتن تنگ هرایرز در میان کوه‌های پست و بلند، می‌توان به آب و هوای خشک و کوهستانی آن پی برد. بر همین اساس بهتر است مسافرت به هرایرز را به فصول سرد سال موکول نکنید چرا که امکان دارد گرفتار سرمای شدید و بارش برف و باران شوید.

هرچند که نورآباد ممسنی از آب و هوایی خشک و گرم برخوردار بوده اما به هر حال در فصل زمستان بارها شاهد بارش برف و باران در این شهرستان بوده‌ایم. بنابراین چنانچه قصد سفر به این بهشت گمشده و جذاب را دارید اوایل فصل بهار و یا تابستان زمان بسیار مناسبی خواهد بود تا از هوای خنک و دلچسب این تنگه حداکثر لذت را ببرید.

تنگ هرایرز نورآباد ممسنی

تنگ هرایرز و بررسی تاریخچه آن

همان‌طور که اشاره شد تنگ هرایرز نورآباد شیراز از منطقه‌های بسیار قدیمی و تاریخی در شهرستان نورآباد شیراز است. اما علت نامگذاری این تنگه به دلیل وجود روستایی به همین نام است که در بخشی بالاتر و در نزدیکی این تنگه قرار دارد. همجواری روستا و تنگه باعث شد تا افراد بومی شهرستان کم‌کم این نام را برای تنگه به کار برده و انتخاب نمایند. بر اساس قبرستان بسیار قدیمی موجود در روستای هرایرز می‌توان به این مسئله پی برد که قدمت این روستا به هزار سال قبل برمی‌گردد.

اما از آنچه که در این روستا در حال حاضر باقی مانده است می‌توان به چند ساختمان بسیار قدیمی و متروکه اشاره کرد. زلزله‌های زیادی که در گذشته‌های بسیار دور اتفاق افتاد، باعث شد تا خانه‌های کاهگلی موجود در روستای هرایرز فرو ریخته و ویران شوند. بعد از وقوع زلزله افراد محلی روستا را ترک کرده و به روستاهای نزدیک این شهرستان مهاجرت کردند.

منطقه گردشگری تنگ هرایرز

بخش‌های مختلف تنگ هرایرز و نقشه آن

طبق مطالبی که به آن‌ها اشاره شد دریافتیم که تنگ هرایرز میان کوه‌ها بوده و در واقع پنهان گردیده است. به طوری‌که برای سفر به این منطقه بسیار جذاب گردشگری و لذت بردن از مناظر آن لازم است بعد از پیمودن روستای هرایرز از میان صخره‌ها و کوه‌های کوتاه و بلند بگذرید. با رسیدن به تنگ هرایرز نورآباد شیراز ابتدا آب زلال و فیروزه‌ای آن را مشاهده کرده و بعد از مدتی پیاده‌روی با پوششی سرسبز و سراسر درخت روبرو خواهید شد.

سپس در انتهای مسیر می‌توانید صخره‌ای بسیار بلند را انتخاب کرده و با ایستادن بر روی آن آبشارهای بسیار زیبا و متعدد تنگه که از میان سبزه‌ها و درختان به طرف دریاچه هدایت می‌شوند را بنگرید. بدون شک دیدن این مناظر حیرت‌انگیز و بسیار جذاب و به دور از آلودگی‌های شهری، روح‌نواز چشم و دل شما خواهند گردید.

این تنگه با وجود پنهان بودن در میان کوه‌ها و ناشناخته بودن آن در مقایسه با سایر مکان‌های موجود در نورآباد ممسنی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری برای تجربه یک روز سراسر انرژی و به دور از استرس و شلوغی شهر خواهد بود. صدای دلنشین آب به همراه وزش نسیم خنک که از میان سبزه‌ها و درختان عبور می‌کند، قادر است هر روح افسرده و خسته‌ای را شاداب نماید. در ادامه این مقاله به بررسی پوشش گیاهی تنگ هرایرز که بسیار متنوع بوده نیز خواهیم پرداخت.

تنگ هرایرز و پوشش گیاهی آن

تنگ هرایرز نورآباد شیراز مانند سایر مناطق طبیعی کشورمان از پوشش‌های گیاهی بسیار متنوع و جذابی برخوردار است. چنانچه در فصل مناسب به این بهشت بی‌همتا سفر کنید شاهد رویش گیاهان متعددی در آن خواهید بود که روح هر مسافری را تازه می‌نمایند. از جمله درختان و گیاهان موجود در این تنگه می‌توان به درختان بلوط، بادام، سرخس، خاکشیر، بنه و دیگر انواع گیاهان اشاره کرد که برخی از آن‌ها نیز دارای خواص دارویی هستند.

اما نکته جالبی که در مورد این پوشش گیاهی وجود دارد، استفاده رایگان افراد از درختان و گیاهان موجود در آن است. البته از استفاده خودسرانه گیاهان متعدد در این منطقه پرهیز کرده و تنها از گیاهان شناخته شده و مطمئن بهره‌مند شوید. چرا که برخی از گیاهان و میوه‌های درختان موجود در تنگه هرایرز به صورت خودرو و سمی در میان سایر علوفه‌ها و گیاهان رویش کرده‌اند.

پوشش گیاهی تنگ هرایرز نورآباد

شرایط و زمان بازدید از تنگ هرایرز

برای دیدن تنگ هرایرز محدودیت خاصی در مورد زمان و ساعت حضور در این مکان وجود ندارد و شما می‌توانید هر موقع که تمایل دارید به این منطقه توریستی بروید. با توجه به فضای کوهستانی تنگ هرایرز هیچ‌گونه حیوان وحشی در آنجا مشاهده نشده اما با این حال توصیه می‌شود شب را در این منطقه سپری نکنید.

همچنین با توجه به اینکه تا رسیدن به آب خوشرنگ و شفاف تنگه نیاز به مقداری پیاده‌روی و زدن به دل کوه‌ها وجود دارد، حتماً لوازم ضروری مانند خوراکی و غیره را به همراه داشته باشید. این پیاده‌روی به همراه مقداری تجهیزات می‌تواند خاطره‌ای زیبا و به یاد ماندنی از تنگ هرایرز نورآباد شیراز را برای شما و همراهان‌تان بسازد.

تنگ هرایرز ممسنی

آدرس تنگ هرایرز و چگونگی دسترسی با وسایل نقلیه مختلف

همان‌طور که اشاره شد تنگ هرایرز در استان فارس واقع در شهرستان نورآباد ممسنی قرار دارد که با عبور از روستای هرایرز، خواهید توانست کوه‌هایی که این منطقه فوق‌العاده در میان آن‌ها جای گرفته، را ببینید. برای سفر ارزان و مقرون به صرفه به این تنگه تهیه بلیط اتوبوس بهترین گزینه خواهد بود. اما به طور کلی برای رفتن به تنگه می‌توان از کلیه وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده کرد. البته وسایل نقلیه در مسیرهایی که ارتفاعات کوه زیادتر می‌شوند توقف کرده و لازم است و بقیه مسیر را تا رسیدن به چشمه آب فیروزه‌ای  و طبیعت بکر آن پیاده‌روی نمایید.

جمع‌بندی

فارس از استان‌های تاریخی و باستانی در کشورمان به شمار می‌آید که شهرها و روستاهای مختلفی همراه با جاذبه‌های توریستی را در خود جای داده است. تنگ هرایرز نورآباد شیراز از جمله این مکان‌های بی‌نظیر و زیبا محسوب می‌شود. مکان فوق به دلیل هوای مطبوع و آب زلالی که دارد از محیط‌های مناسب برای گردشگران و توریست‌ها است.

چشمه‌ای که در این تنگه قرار دارد دارای آبی به رنگ فیروزه‌ای است این امر باعث شده است تا گردشگران و توریست‌های زیادی برای دیدن آن به این منطقه سفر نمایند. با توجه به قرار گرفتن تنگ هرایرز در میان کوه‌های پست و بلند، می‌توان پی به آب و هوای خشک و کوهستانی آن برد.

این تنگه مانند سایر مناطق طبیعی کشورمان از پوشش‌های گیاهی بسیار متنوع و جذابی برخوردار است. چنانچه در فصل مناسب به این بهشت بی‌همتا سفر نمایید شاهد رویش گیاهان متعددی در آن خواهید بود.

برای دیدن تنگ هرایرز از نظر زمان و ساعت حضور محدودیت خاصی وجود نداشته و می‌توانید هر زمان که تمایل داشتید به این منطقه توریستی بسیار زیبا سفر کنید. برای رفتن به این تنگه می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده کرده البته تا جایی که ارتفاعات و کوه‌ها اجازه بدهند. پس از آن ادامه مسیر را تا دیدن و رسیدن به طبیعت بکر باید پیاده‌روی نمایید.