تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

سفر به سوباتان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم با سفر به سوباتان با شما خواهیم بود. برای آشنایی بیشتر با این روستا و ییلاق زیبا در استان گیلان در ادامه با ما همراه باشید.

در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر لیسار تالش، ییلاقی سرسبز و زیبا با چشم اندازهای منحصر به فرد وجود دارد که می توان آن را بدون تردید، زیباترین جاذبه طبیعی ایران دانست. ییلاق سوباتان روستایی است از توابع بخش کرگان‌رود در شهرستان تالش که در شمال‌ غرب استان گیلان واقع شده ‌است. این روستا در غرب بخش کرگان رود و در شمال‌ غرب شهرستان تالش قرار گرفته است. شما با سفر به سوباتان بهشت واقعی را لمس می کنید.

اجاره روزانه خانه در تهران

این ییلاق به نوعی مرز میان جنگل های تالش و دشت های اردبیل بوده و تمام پیرامون آن با منظره های سرسبز پوشیده شده است. ییلاق سوباتان به دلیل واقع شدن در منطقه جغرافیایی ویژه، دارای چشمه های فراوان و آب و هوایی خنک بوده و در روزهای گرم سال به عنوان یکی از بهترین مقاصد سفر شناخته می شود.

سوباتان در گویش ترکی به معنی محل فرود و ریزش آب است و گمان می رود یکی از دلایل نام گذاری این منطقه با این نام، ریزش باران های فراوان و فرو رفتن آن در میان حفره های موجود در منطقه باشد. از سوی دیگر بدلیل اینکه سراسر این منطقه مملو از گیاه گلپر بوده و در زبان محلی به گلپر، سو گفته می شود و وتون نیز به معنی رویدن است، عنوان می گردد که این منطقه با نام سوباتان و به معنی محل رویش گلپر شناخته می شود.

سفر به سوباتان
سفر به سوباتان

مناظری که در سوباتان خواهید دید را در کمتر جای دیگری از ایران می توانید مشاهده کنید. یکی از نمادها و زیبایی های اصلی سوباتان، کلبه های چوبی آن است که به طور پراکنده در دشت های خرم آن پراکنده شده اند و برای اقامت شما آماده اند. کلبه هایی از جنس چوب بلوط و ملات کاهگل. در گوشه و کنار دشت های این منطقه، گله هایی از اسب های وحشی مشاهده می شوند که مشغول چرا هستند و مناظر زیبایی را برای علاقه مندان به عکاسی از طبیعت ایجاد می کنند.

جاذبه های گردشگری

اگر گذرتان به سوباتان افتاد، از جاذبه‌های اطراف آن دیدن کنید که هر یک در نوع خود زیبا و منحصربه فرد هستند. خانه های چوبی سوباتان، بازارچه سنتی سوباتان، آبشار ماهار واقع در روستای ماهار، سیاه چادرهای عشایری اطراف سوباتان، چمنزار وسیع بیده‌دشت (اسب‌های وحشی در آن این‌سو و آن‌سو می‌دوند)، باغداگول (معروف به بهشت گل‌ها)، صخره گنج‌نامه (برای تماشای طلوع و غروب خورشید) و… از جمله جاذبه‌های ییلاق سوباتان هستند. بازدیدی هم از گوری دره داشته باشید که به‌خاطر گورستان‌های هفت‌ هزار ساله‌اش، از جاهای دیدنی سوباتان است.

از تعدادی جاذبه‌های معروف سوباتان و اطراف آن می توان به دریاچه نئور، چشمه‌های آب طبیعی سوباتان، ییلاق شکردشت، آبشار ورزان، پارک جنگلی آلچالق و غار گنج‌ خانه اشاره کرد.

1227243 854 1

بهترین فصل سفر

بهترین زمان سفر به سوباتان، از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه تا آخر بهار است؛ هرچند در تعطیلات نیمه خرداد، جمعیت زیادی روانه‌ی این ییلاق می‌شوند و برای اینکه از سفر خود نهایت لذت را ببرید، یک هفته زودتر از این تعطیلات، عازم سوباتان شوید. این منطقه‌ی کوهستانی، تابستان‌های خنکی دارد و از همین رو مقصد سفرهای تابستانی گردشگران زیادی است. اگر در فصل بهار، به‌خصوص اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به این منطقه سفر کنید، با دشت‌های مملو از گل‌های وحشی و شقایق مواجه خواهید شد که هوش از سرتان می‌برد.

این منطقه در زمستان ها، به دلیل سرمای شدید هوا و بارش سنگین برف تقریبا خالی از سکنه می شود و به هنگام بهار، رفته رفته کلبه هایش دوباره رنگ زندگی به خود می گیرند. به دلیل ارتفاع بالا و قرارگیری این منطقه در مسیر بادهای شمالی، در تابستان هم هوای آن بسیار معتدل و مطلوب خواهد بود.

سفر به سوباتان
سفر به سوباتان

شکم گردی در سوباتان

غذاهای محلی سوباتان را فراموش نکنید. شاید معروف ترین این غذاها که بوی آن هم در بازار شدیدا به مشام می رسد، کباب بره آن باشد. سوجا دیله غذای بسیار جذاب دیگریست که می توانید در اینجا امتحان کنید. مخلوطی از ماست محلی و گوشت گوسفند. علاوه بر این دو مورد، غذاهای بسیار خوش طعم دیگری هم در رستوران های این ناحیه سرو می شوند که اگر بخواهید هر کدام را امتحان کنید، مطمئن باشید بعد از سفر چندین کیلو به وزنتان اضافه شده است!

Capture 4

اقامت 

برای اقامت در سوباتان می‌توانید خانه‌های محلی را اجاره کنید؛ هرچند که بیشتر گردشگران، این منطقه را برای کمپینگ در طبیعت انتخاب می‌کنند و با تجهیزات کامل رهسپار این ییلاق می‌شوند.

سفر به سوباتان
سفر به سوباتان

چطور به سوباتان برویم؟

برای عزیمت به سوباتان ۴ مسیر وجود دارد که مشخصات و فاصله هر یک از آنها بشرح زیر است؛

مسیر تالش به سوباتان: یکی از جاده‌هایی که به سوباتان منتهی می‌شود، جاده تالش است که حدود ۳۶ کیلومتر تا سوباتان فاصله دارد و قسمت‌هایی از آن خاکی است و در صورت بارش باران ممکن است خودروی شخصی شما با مشکل مواجه شود. پس به ‌جای این روش، می‌توانید از تالش، یک نیسان یا پاترول به این ییلاق بگیرید و بدون اینکه نگران در راه ماندن باشید، به سوباتان زیبا بروید.

مسیر اردبیل به سوباتان: در صورتی که از تهران حرکت می‌کنید، از ترمینال آزادی سوار اتوبوس‌های اردبیل شده و مطمئن شوید که اتوبوس از جاده سرچم می‌گذرد. در ادامه در روستای بودالالو پیاده شوید و با کمک وانت‌های متعدد موجود در این منطقه به‌سمت سوباتان راه بیفتید که در میانه‌ی راه از دریاچه نئور هم عبور می‌کند. بهتر است ۱۳ کیلومتر پرفرازونشیب تا دریاچه را با این وانت‌ها بروید. این مسیر خیلی بهتر و باصفاتر از مسیر اول است و در عین حال می‌توانید بازدیدی هم از دریاچه نئور داشته باشید.

مسیر تالش – آق اولر – سوباتان: جاده‌ی آسفالت تالش تا منطقه آق اولر تقریبا ۴۰ کیلومتر است و در اینجا جنگل جای خود را به مراتع سبز و پر از گل می‌دهد. در ادامه جاده‌ی خاکی آق اولر به سوباتان را پیش رو دارید که خاکی است و امکان تردد با خودروهای شاسی‌بلند و نیسان وجود دارد.

مسیر لیسار به سوباتان: فاصله بین لیسار تا ییلاق سوباتان حدود ۲۰ کیلومتر است که به‌دلیل سختی راه، استفاده از آن به گردشگران غیرحرفه‌ای توصیه نمی‌شود و افراد حرفه‌ای هم پس از انتخاب این مسیر، بهتر است از یک راهنمای محلی ماهر کمک بگیرند.

neorlake subatan countryside98032115 e1595916961781

نکته های سفر

  • از آنجا که فقط بالای یکی از تپه‌های سوباتان، موبایل آنتن می‌دهد، پس حتما پول نقد به‌اندازه کافی همراهتان باشد؛ زیرا دستگاه کارت‌خوان در این منطقه کار نمی‌کند.
  • حتما در سفر به ییلاق سوباتان، پانچو همراه خود ببرید؛ چراکه هوا معمولا بارانی است و در صورت بارندگی، حسابی خیس می‌شوید.
  • یادتان باشد که هیچ‌وقت به گله‌ها نزدیک نشوید و فکر عکس گرفتن با گوسفندهایی که پشم‌های آن‌ها را با حالت خاصی زده‌اند، از سر بیرون کنید؛ زیرا احتمال حمله‌ی سگ‌های گله به شما وجود دارد.
سفر به سوباتان
سفر به سوباتان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: