تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

غذاهای محلی بوشهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم غذاهای محلی بوشهر را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با غذاهای لذیذ این شهر در جنوب کشورمان در ادامه با ما همراه باشید.

استان بوشهر از استان های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس واقع شده و به دلیل صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت، کشاورزی و نخلداری، از اهمیتی ویژه برخوردار است و پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. بوشهر بندری شبه جزیره ای محسوب می شود و یکی از زیباترین بندرهای جنوب کشور است که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

اجاره روزانه خانه در تهران

علاوه بر دیدنی های بسیار، این شهر مقصدی عالی برای دوستداران غذا و شکم گردی است. مردم مهمان نواز و خونگرم جنوب ایران سفره های رنگارنگی دارند که بیشتر غذاهایشان را غذاهای دریایی تشکیل می دهد. غذاهای شهرهای جنوبی ایران طعم و مزه بی نظیری دارند که حتما باید آنها را تجربه کنید. در ادامه بیشتر با غذاهای محلی بوشهر آشنا می شویم.

0335b4cc 82d4 48e7 8bba d9382562e73f

غذاهای سنتی بوشهر

قلیه میگو

غذاهای دریایی طرفداران و ارزش غذایی زیادی دارد و تنوعشان در شهرهای جنوبی بسیار زیاد است. قلیه ماهی یکی از معروف‌ترین غذاهای جنوبی است و قلیه میگو، که بی‌شباهت به این غذای لذیذ نیست، یکی از غذاهای سنتی استان بوشهر است. برای پخت قلیه میگو به‌ جای ماهی از میگو استفاده می‌کنند. سبزی قلیه که شامل گشنیز و شنبلیله می‌شود، تمبرهندی، سیر، پیاز، آرد، روغن و ادویه مخصوص به همراه میگو مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند.

غذاهای محلی بوشهر
غذاهای محلی بوشهر

دوقوس ماهی

یکی دیگر از غذاهای سنتی استان بوشهر و بندر دیلم دوقوس ماهی است. دیلمی‌ها این غذا را با ماهی حلوای سفید (در زبان محلی زبیدی) که یکی از بهترین ماهیان جنوبی است، درست می‌کنند؛ اما می‌توان آن را با فیله ماهی شیر یا ماهی‌های بدون استخوان طبخ کنید. توضیح این که زبیدی به معنای برتر است و به دلیل کیفیت و قیمت بالای این ماهی، چنین نامی به آن داده‌اند. با توجه به ذائقه‌ی جنوبی‌ها، دوقوس ماهی طعمی بسیار تند دارد. این غذا سر سفره‌ی دیلمی‌ها و مردم استان بوشهر به همراه پلو سرو می‌شود.

c8555731 771b 4590 9630 85961b556ae9

گمنه

گمنه یا گِوِنه غذایی بوشهری است که با استفاده از للک یا همان بلغور گندم درست می‌شود. در گذشته شهرهای جنوبی از للک به جای برنج استفاده می‌کردند. تهیه گمنه هم مانند کته است. این غذای اصیل جنوبی بسیار راحت است و به‌آسانی تهیه می‌شود اما بسیار مقوی است. اگر می‌خواهید گمنه درست کنید بلغور گندم را با آب مرغ، روغن و نمک روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد و بعد از آن نوش جان کنید. این غذا به دلیل داشتن بلغور گندم برای افرادی که دیابت دارند مفید است.

غذاهای محلی بوشهر
غذاهای محلی بوشهر

دمپخت ماهی بوشهری (دمی لخلاخ)

لخلاخ برگرفته از کلمه‌ عربی لخلخه به معنی بوی خوش است. دمی لخلاخ بیشتر در کشورهای حاشیه خلیج فارس پخته می‌شود و به‌مرور زمان  وارد شهرهای ساحلی جنوب ایران شده است. بوشهری‌ها در کنار این دمی که با استفاده از برنج، سیر، پیازداغ، شوید، گرد لیمو عمانی، کره، روغن، فلفل و نمک درست می‌شود ماهی سرخ‌شده سرو می‌کنند. سنگسر، هامور و سرخو ماهی‌های مناسبی برای درست کردن این غذا هستند.

دمی لخلاخ 1

قیمه بوشهری

قیمه بوشهری با قیمه‌های شهرهای دیگر خیلی فرق دارد. هم از نظر ظاهری و هم از نظر مزه. قیمه بوشهری را می‌کوبند و باید طوری گوشت آن له شده باشد که با زدن قاشق کش بیاید. این خورش معمولاً با شکر پلو صرف می‌شود. رای تهیه قیمه بوشهری به لپه، گوشت، سیب‌زمینی، پیاز، زیره، ادویه و لیمو عمانی نیاز دارید. مراحل پخت این خورشت هم به این صورت است که گوشت و لپه را همراه با پیازداغ بپزید و در ادامه سیب‌زمینی را به بقیه مواد اضافه کنید.

غذاهای محلی بوشهر
غذاهای محلی بوشهر

کبه

کبه در واقع غذایی عربی است که به شکل‌های بسیار متفاوتی در ایران هم پخت می‌شود. مانند یتیمک، بلغور ریز گندم یا للک شالوده‌ی اصلی این غذا را تشکیل می‌دهد. مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این غذا با توجه به روش‌های مختلف طبخ شامل گوشت چرخ کرده، بلغور ریز گندم، پیاز، گشنیز، عدس قرمز، دارچین، فلفل سیاه، آبلیمو، گردوی خردشده، بادام زمینی خردشده، زرشک و کشمش استفاده می‌کنند.

769a6bea d364 4e79 87ea 32b1fbaaebc9

یتیمک

یتیمک یک غذای بوشهری است که شاید به نوعی معادل یتیمچه معروفی باشد که در تمام نقاط کشور پخته می‌شود. این غذا گوشت ندارد و سرخ کرده نیست و به همین دلیل می‌توان آن را در دسته غذاهای سالم و رژیمی جا داد. ضمن این که یتیمک به دلیل داشتن لوبیا، پروتئین خوبی دارد و استفاده از بادمجان در ترکیبش، آن را لذیذ و خوش طعم کرده است.

غذاهای محلی بوشهر
غذاهای محلی بوشهر

دسر و شیرینی های بوشهر

لگیمات

لقیمات شیرینی معروف عربی، که در شهرهای جنوبی ایران هم با اسم لگیمات تهیه می‌شود و خیلی طرفدار دارد. لگیمات از نظر ظاهری شبیه به بامیه است. بوشهری‌ ها لگیمات را با شیره خرما یا شیره انگور تهیه می‌کنند.

82bf9676 1355 4edd 96f5 0ba4eff21ac3 e1608970619919

مسقطی

بوشهر شیرینی ها و دسرهای منحصر به فرد خود را دارد. یکی از شیرینی های جنوبی به خصوص بوشهر مسقطی می باشد که بسیار پرطرفدار است و در سفر به بوشهر نباید امتحان کردن آن را از دست بدهید.

غذاهای محلی بوشهر
غذاهای محلی بوشهر

حلوا انگشت پیچ

حلوای انگشت پیچ بوشهر نیز از آن دسته شیرینی‌های سنتی است که از زمان‌های دور در مراسم‌های مختلف مذهبی توسط افراد متخصص حلواپز با رسوم خاصی طبخ می‌شده است. تهیه یک حلوای انگشت‌پیچ درجه یک کار بسیار سختی است و فوت و فن‌های خاصی دارد که حتی برخی جنوبی‌ها نیز در تهیه این حلوا با مشکل موجه می‌شوند. این حلوای کشدار و لذیذ تنها یک نمونه از حلواهای خوشمزه جنوبی به شمار می‌رود.

1547456709c672749e6bf34ab5f2dad2b7ca1be1c1thubm

نشا

نشا در واقع نوعی دسر شبیه شله زرد است، که بیشتر در جنوب ایران و بخصوص بوشهر تهیه می‌شود. نشا به علت استفاده از موادی مشابه مواد اولیه شله زرد طعمی شبیه آن‌ و البته بافتی لطیف‌تر دارد. بوشهری‌ها این دسر خوشمزه را بیشتر در ماه مبارک رمضان آماده و سرو می‌نمایند.

غذاهای محلی بوشهر
غذاهای محلی بوشهر

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: