تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

موزه سینمای ایران

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با موزه سینمای ایران در تهران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

موزه سینمای ایران در مجموعه زیبای باغ فردوس تهران قرار گرفته است. عمارت این موزه دارای گچ‌ بری‌ های چشم‌نوازی است که پس از ورود به باغ توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب خواهد کرد. مورخان قدمت این بنا را مربوط به دوران قاجار می‌دانند. در گنجینه ارزشمند موزه سینما، عکس‌ها، آثار و اسناد تاریخی، نشریه‌ها و قراردادهای سینمایی از گذشته تاکنون وجود دارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

این موزه بخش‌های مختلفی از جمله تالار آبی، تالار میانی، تالار بین الملل، نمایشگاه دفاع مقدس، تماشاخانه، شاه نشین عمارت، خانه فرهاد و بخش‌های جذاب دیگری را در خود جای داده است. سه سالن سینما در مجموعه به نام‌های فرهنگ، سینماتوگراف و تمدن وجود دارند که بازدیدکنندگان می‌توانند در آنجا به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود بپردازند.

موزه سینمای ایران

عمارت باغ فردوس

عمارت باغ دو طبقه دارد و معماری آن به سبک دوره قاجار و ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است. یکی از زیباترین بخش های عمارت، گچ بری های ظریف و هنرمندانه ستون ها و سقف ایوان کاخ است که بی شک توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. علاوه بر آن تزیینات آینه کاری موجود در پنجره ها، عمارت را با شکوه تر جلوه می دهد. این عمارت هم اکنون محل دائمی موزه سینمای ایران است.

آثار دیدنی مجموعه موزه سینما تنها محدود به داخل عمارت نیستند و شما در قسمت باغ می توانید مجموعه از تندیس ها و سردیس های هنرمندان بزرگی مثل زنده یاد عزت الله انتظامی، سهروردی، شیخ اشراق و چند تن دیگر را هم ببینید. این باغ همچنین 3 سالن سینما به نام های فردوس، کارتوگراف و تمدن دارد که می توانید در آن ها به تماشای فیلم های روز سینمای ایران بنشینید.

موزه سینمای ایران

تاریخچه

باغ فردوس در سال 1264 هجری شمسی و در دوران قاجار ساخته شده. به دستور محمد شاه قاجار عمارتی ییلاقی و باشکوه در میانه باغ برپا شد.

با مرگ محمد شاه قاجار، ساخت باغ و عمارت آن به تاخیر افتاد؛ و در نهایت ناصر الدین شاه قاجار  ساخت باغ و عمارتش را به اتمام رساند و آن را به عنوان هدیه عروسی به دخترش پیشکش کرد. در دوران پهلوی از این باغ برای برگذاری جشن‌های هنری و جشنواره‌های فرهنگی و ملی استفاده می‌شد. و بعد از انقلاب هم مدتی  در اختیار صدا و سیما و وزارت ارشاد  اسلامی بود. البته این باغ  صاحبان مختلفی داشته و بارها خرید و فروش شده است. باغ فردوس به موزه سینما نیز شهرت دارد.

در سال 1373 موزه سینما به منظور حفظ و ثبت میراث و گنجینه‌های سینما پا گرفت وبا تلاش بسیاری از هنرمندان و هنردوستانی مثل زنده یاد عباس کیارستمی و عزت الله انتظامی موزه سینما به صورت رسمی در سال  1377 تاسیس شد. موزه سینما ابتدا واقع در خیابان  لاله زار تهران بود و در  شهریور سال 1381 به باغ فردوس منتقل شد.

موزه سینمای ایران

بخش‌های مختلف موزه سینما باغ فردوس از این قرار است:

تالار آغازگران: در این بخش همان طور که از نامش پیدا است با اولین‌های سینمای ایران، تاریخچه سینما، تجهیزات فیلم‌برداری، فیلم‌ها و… آشنا خواهید شد.

تالار معاصران: این تالار معرف هنرمندان معاصر سینما است و پرتره شخصیت‌های مطرح در زمینه بازیگری، کارگردانی، آهنگسازی و تصویربرداری به نمایش گذاشته شده است.

تالار بین‌‌‌الملل: جوایز هنرمندان افتخار آفرین در عرصه بین‌المللی مانند نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و دیگر جوایز جهانی سینمای ایران و پوسترهایی از فیلم‌های ایرانی راه یافته به جشنواره های جهانی در این تالار جمع آوری شده است.

تالار نام‌آوران: در این تالار تاریک، ناگهان با نور فلاش عکاسان و صدای تشویق حضار روبه‌رو می‌شوید و سپس با نام آوران هنر آشنا می‌شوید.

بخش سینمای کودک و نوجوان: در این قسمت می‌توانید عروسک‌هایی مثل کلاه قرمزی، پسرخاله و تصاویری از بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک را ببیند.

بخش سینمای دفاع مقدس: تصاویر مربوط به فیلم‌ها، بازیگران، کارگردان‌ها و عوامل اصلی فیلم‌های جنگی کشور زینت‌بخش این تالار است.

تماشاخانه: در تماشاخانه موزه سینما، با بازسازی سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ و تماشای نخستین تصاویر سینمای ایران؛ به تاریخ سفر می‌کنید.

بخش صدا و دوبله: در این موزه، نمایشگاهی به ابزارهای قدیمی صدابرداری، غرفه علی کسمایی؛ پدر دوبله ایران و لحظاتی از نخستین فیلم‌های دوبله شده اختصاص داده شده است.

اتاقی به نام علی حاتمی: شاه‌نشین عمارت باغ فردوس به کارگردان مشهور ایران؛ علی حاتمی اختصاص داده شده است و وقتی وارد آن شوید وی را می‌بینید که پشت میز تدوین فیلم حاجی واشنگتن به‌همراه عزت الله انتظامی، بازیگر نقش اول آن نشسته است.

خانه فرهاد: با شنیدن صدای فرهاد وارد اتاق نمادین این خواننده نامی می‌شوید. یادگارهایی از وسایل شخصی، سازهای او و کتاب هایش در این موزه نگهداری می‌شود.

موزه سینمای ایران

دسترسی به موزه سینما

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، مجموعه باغ فردوس

تلفن تماس: ۲۲۷۰۵۰۰۵-۹

مقالات بیشتری بخوانید