تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

موزه ملی دوحه قطر

قطر یکی از کشورهای همسایه ایران است. بی شک قطر یکی از بهترین کشورهایی است که برای گذراندن اوقات فراغت خود، می‌توانید آنجا را انتخاب کنید. در قطر مکان‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها دیدن کنید و لذت زیادی ببرید. یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری قطر موزه ملی دوحه قطر است. این موزه با معماری و ظاهر متفاوت خود باعث جذب گردشگران می شود.در ادامه برای آشنایی بیشتر با این موزه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

معماری باشکوه

از این موزه به شاهکار معماری قطر یاد می‌شود. معماری عجیب و متفاوت آن جذابیت زیادی دارد و نگاه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. معمار برتر فرانسوی، ژان نوول دست به طراحی این موزه زیبا زده است. گفته می‌شود اساس و پایه طراحی این بنا از یک ایده خاص الهام گرفته است. رز صحرا یا گل صحرای بیابانی گلی است که در صحراهای قطر یافت می‌شود. طراحی ظاهر بیرونی این موزه دقیقاً با این گل یکسان است. این نشان از خلاقیت و دید متفاوت معمار می‌دهد.

اجاره روزانه خانه در تهران

علاوه بر این ظاهر موزه ملی دوحه قطر، نمادی از چادرنشینان تاریخ قطر دارد. این مورد به توجه ژان نوول به فرهنگ و تاریخ قطر اشاره می ­کند. رنگ بنا به رنگ شن و ماسه‌هایی است که در قطر وجود دارند. بیشترین چیزی که به چشم می‌خورد، احترام به طبیعت این کشور است.

موزه ملی دوحه قطر

موقعیت مکانی موزه ملی دوحه قطر

موزه ملی دوحه قطر در مرکز شهر قرار گرفته است. در کنار این موزه مراکز فرهنگی زیادی وجود دارد که در کنار این موزه می‌توانید از آن ها نیز دیدن فرمایید. همچنین این موزه فاصله ­ی کمی با دریا دارد. به خاطر همین به راحتی می‌توانید به ساحل نزدیک شوید. موزه ها و پارک های زیادی در نزدیکی موزه ملی دوحه قطر قرار گرفته اند.

تاریخچه موزه ملی دوحه قطر

در ابتدا در سال ۱۹۷۵ موزه ملی قطر توسط خلیفه بن حمد آل ثانی افتتاح شد. این موزه در ساختمان کاخ عامری قدیم برپا شد. این کار را با کمک مایکل رایس انجام داد. امکانات ساده­ ی این موزه شامل فقط یک سالن کوچک و یک کتابخانه را شامل می‌شد. با این‌ حال توانست در سال ۱۹۸۰ جایزه‌ی معماری آقاخان را دریافت کند. در نهایت در سال ۲۰۱۵ بازسازی و طراحی جدید موزه شروع شد.

این ساختمان جدید موزه، در همان جای قبلی بنا شد. اما با این تفاوت که بسیار باشکوه‌تر و بزرگ‌تر از ساختمان اولیه ­ی خود بود. محیط ۱٫۵ کیلومتری موزه نشان از وسعت بالای آن دارد. البته ساختمان قدیمی توسط یکی از شرکت‌های معماری و مهندسی که در برلین بود، بازسازی شد. وجود این بنا در کنار ساختمان مدرن، نشان‌دهنده‌ی ارتباط بین گذشته و حال است. در ابتدا قرار بر این بود که موزه در سال ۲۰۱۶ افتتاح شود، اما به‌خاطر صفحه نمایش‌هایی که به پیشنهاد ژان نوول استفاده شد، این افتتاحیه به تأخیر انجامید.

در نهایت در ۲۸ مارس سال ۲۰۱۹ این موزه­­ی باشکوه افتتاح شد. استقبال از این موزه به حدی زیاد بود که در سال اول افتتاح، پذیرای ۴۵۰ هزار بازدیدکننده بود. این استقبال به علت ارتباطی بود که بین تمام اشیای تاریخی و نور و صدایی که توسط نمایشگرها پخش می‌شد. این کار باعث می‌شود که درک تاریخ و وقایع تاریخی بسیار راحت‌تر صورت گیرد.

موزه ملی دوحه قطر

فضای داخل موزه

یکی از نکات جالبی که درمورد موزه ملی دوحه قطر ذکر می‌شود، این است که ۱.۵ کیلومتر مساحت دارد. در این مساحت بخش‌های مختلفی، اعم از آزمایشگاه، تالار کنفرانس، مراکز مطالعاتی، پارک گیاهان محلی که فقط مخصوص قطر هستند و همچنین رستوران، وجود دارد. همان‌طور که اشاره شد، این موزه بسیار بزرگ است. به حدی که فروشگاه و بوتیک‌های مختلفی نیز درون آن پیدا می‌کنید.

برای دیدن کل موزه، باید یک مسیر طولانی را طی کنید. در این مسیر می‌توانید به طور کامل سیر تاریخی قطر، از ابتدا که قبل از سکونت انسان‌ها است، تا به الان مشاهده کنید. درون این مسیر صفحه‌هایی برای به نمایش گذاشتن فیلم‌هایی که مربوط به تاریخ آن زمان است، مشاهده می‌کنید. در هر قسمت متناسب با تاریخی که جلوی شماست، فیلم آن را نیز مشاهده می‌کنید. این فیلم‌ها تماماً توسط انستیتو فیلم دوحه تولید شده اند. این کار باعث ارتباط بیشتر بازدیدکنندگان با اشیای تاریخی و تاریخ قطر می‌شود.

مجموعه های ارزشمند تاریخی موزه ملی دوحه قطر

درون این موزه پر است از اشیای تاریخی، که متعلق به دوران های متفاوتی هستند. اما برخی از این اشیا و وسایل بسیار با ارزش و پرشکوه هستند. در این جا چند مجموعه­ ی معروف و زیبایی که در این موزه قرار گرفته­ اند را، معرفی می‌کنیم.

موزه ملی دوحه قطر

فرش بارودا

یکی از مجموعه‌های ارزشمندی که درون این موزه قرار دارد، اشیایی است که نشانگر هنر در تاریخ این کشور است. این اشیاء میراث جامعه و زندگی در قطر است و فرهنگ و سبک زندگی جوامع گذشته این کشور را منعکس می‌کند. یکی از باارزش‌ترین اشیایی که در این موزه می‌توانید ببینید، فرش بارودا است. زیبایی آن به حدی است که از آن به‌عنوان مجلل‌ترین فرشی که تا به الان طراحی و بافته شده، یاد می‌کنند. مهره‌های شیشه‌ای که برای طراحی روی فرش استفاده شده‌اند، جلوه‌ی متفاوتی به فرش می‌دهند. ارزش بالای این فرش برمی‌گردد به تزئین آن به‌وسیله سنگ‌های قیمتی مانند یاقوت کبود، الماس و زمرد. در سرتاسر این فرش می‌توانید تکه‌های این سنگ‌های قیمتی را مشاهده کنید.

داستان این فرش به قرن ۱۸ برمی‌گردد. در آن زمان فرماندار یکی از ایالت‌های هند به اسم بارودا دستور به بافت فرشی داد که برای پوشش مقبره پیامبر استفاده شوند.

این فرش در سال ۲۰۰۹ توسط موزه‌های قطر خریداری شد. با این وجود که گذر زمان بر بافت و طراحی فرش اثر می گذارد، اما هنوز زیبایی اولیه و شکوه فرش در آن وجود دارد. در موزه روی این فرش عملیات‌های حفاظتی مختلفی انجام می شود و فرش را با روش‌های مناسب، نگهداری می‌کنند.

شاهنامه شاه طهماسب

نسخه‌های خطی ارزشمندی نیز درون این موزه وجود دارد. یکی از ارزشمندترین و باشکوه‌ترین این نسخه‌ها، شاهنامه شاه طهماسب است. این شاهنامه متعلق به شاه طهماسب است که در قرن ۱۶ زندگی می‌کرده است. این شاهنامه در قطر نمادی از موقعیت ایران در آن زمان و یک بیانیه‌ی سیاسی است. از جهت نماد یک بیانیه سیاسی است که به دستور یک فرمانروا نوشته شده و درون آن وضعیت سیاسی ایران توصیف شده است.

به نظر می‌رسد این شاهنامه، بخشی از شاهنامه‌ی شاعر بزرگ ایران، فردوسی باشد. این شاهنامه از مهم‌ترین آثاری است که فرهنگ و هنر گذشته ایرانیان را حفظ کرده است. به گفته یکی از عوامل موزه، این شاهنامه نه تنها به عنوان یک نمادی از فرهنگ ایرانی بلکه به عنوان منبع توصیه و آموزه‌های اخلاقی، در ایران وجود دارد.

موزه ملی دوحه قطر

تأسیسات هنری موزه ملی دوحه قطر

درون موزه ملی دوحه قطر، فقط به وجود اشیای تاریخ قطر اکتفا نشده است. بلکه شما می‌توانید تعداد بسیاری از اشیای هنری جهانی را درون این موزه پیدا کنید. این کار توسط شیخ آل مایاسا، رئیس موزه‌های قطر انجام شده است. این کار نشان‌دهنده‌ی ارتباط جهانی و وجود احساسات و تخیل درون موزه است.

مجسمه سیمون فتال

سیمون فتال یکی از هنرمندان معروف لبنانی است که در مجسمه‌سازی تبحر بالایی دارد. مجسمه­ی دروازه‌های دریا از این هنرمند درون موزه قطر وجود دارد. این مجسمه در ورودی موزه نصب شده است. به گفته ­ی سازنده، این کار زنده‌ بودن گذشته در زمان حال را نشان می‌دهد. ایده ­ی این کار از سنگ‌نگاره‌های باستانی الجزاسیه در قطر گرفته شده است.

اثر سرزمین مادری

یکی از هنرمندان معروف قطر به نام علی حسن، یک مجسمه بزرگ طراحی کرده است. این مجسمه در داخل ساختمان موزه در اولین قسمت ورودی قرار دارد. این مجسمه ارتباطی که بین صحرا و دریا و بانوان قطر است را، نشان می‌دهد. طراحی مجسمه شبیه به روبنده‌هایی است که برخی بانوان قطری از آن استفاده می‌کنند.

موزه ملی دوحه قطر

موزه­ای برای همه

یکی از مهم ترین و زیبا ترین کارهایی که درون این موزه انجام شده، این است که همه افراد می‌توانند از آن بازدید کنند. یعنی هیچ جریانی مانع از لذت بردن از فضای موزه نمی‌کند. بنابراین اگر افراد با نیازهای ویژه قصد بازدید از موزه را داشته باشند، مسئولین موزه به هر نحوی، این بازدید را برای این افراد راحت تر و لذت بخش تر می‌کنند. فناوری مخصوص حمل و نقل برای افرادی که ناتوانی جسمی و یا ذهنی دارند، به این افراد کمک می‌کند تا در راحت ترین حالت از همه بخش های این موزه بازدید کنند.

افرادی که نابینا و یا کم بینا هستند نیز می‌توانند از گشت و گذار درون موزه لذت ببرند. توضیح و گزارش درمورد همه چیز با خط مخصوص بریل و به کمک حس لامسه­ی افراد، به راحتی امکان پذیر است. نمایشگاه های مخصوصی که عناصر تعاملی را برای این افراد به نمایش گذاشته­اند، پذیرای آنان می‌باشد. برای این افراد تور سفارشی برای گردش در موزه طراحی شده تا همه نقاط موزه را مشاهده کنند و لذت ببرند.

زمین بازی مخصوص کودکان

در موزه ملی دوحه قطر، یک زمین بازی با وسعت زیادی برای کودکان طراحی شده است. این زمین بازی شامل بخش های مختلفی است که کودکان در آن به راحتی وقت می‌گذرانند و با قطر بیشتر آشنا می‌شوند. غار عجایبی که درون این زمین بازی طراحی شده یکی از جالب ترین قسمت های آن است. این غار به شکل فروچاله هایی است که درون قطر ایجاد می‌شوند. طراحی درون این غار دقیقاً شبیه به یک غار صخره ای زیرزمینی است. کودکان می‌توانند به راحتی حضور در طبیعت را احساس کنند. آن ها می‌توانند مثل یک غار واقعی بالا رفتن از آن آشنا شدن با حیوانات و جانورانی که درون آن وجود دارند را، تجربه کنند.

موزه ملی دوحه قطر

مقالات بیشتری بخوانید