تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی استهبان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی استهبان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان شهر استهبان می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

استهبان (Estahban) یکی از شهرهای شرق استان فارس و مرکز شهرستان استهبان است. استهبان به شهر انجیر معروف است و با بیش از ۲۴ هزار هکتار سطح زیر کشت، بزرگترین انجیرستان دیم جهان را دارد. در گذشته، نام این شهر اصطهبانات بوده‌ است که در آبان ۱۳۵۳ خورشیدی به نام کنونی آن، یعنی استهبان تغییر کرده‌ است. این شهر جاذبه های بی شماری دارد. در ادامه مهمترین جاذبه های گردشگری استهبان را معرفی می کنیم.

دیدنی های استهبان

پارک جنگلی استهبان

پارک جنگلی استهبان در دامنه کوه تودج قرار دارد و پوشش گیاهی آن منظره زیبایی را به وجود آورده است. درختان انجیر، بادام، انگور و پسته زینت‌بخش جنگل‌ استهبان‌ اند. بالای ارتفاعات این جنگل چشمه آبی قرار دارد که بعد از خارج شدن از دل زمین لطافت بیشتری به جنگل می‌بخشد. این پارک مکان بسیار مناسبی برای تفریح گردشگران است.

جاهای دیدنی استهبان
جاهای دیدنی استهبان

باغ جوزا

تفرجگاه جوزا مکانی آرامش‌بخش با طبیعتی مثال‌زدنی است که در نزدیکی شهر استهبان قرار دارد. باغ جوزا محلی دنج، آرام و مناسب برای استراحت و اقامتی کوتاه در دل طبیعت است. ثبت خاطرات در باغی پوشیده از درختان گردو و بادام دلچسب و فراموش‌نشدنی است.

پاییز زیبای باغ جوزا

چشمه بدره

چشمه بدره در دره سرسبز و بسیار خوش آب وهوایی در منطقه ایج در مسیر استهبان به نیریز قرار دارد. در کنار سرچشمه آن یک چهار طاقی از دوره ساسانی باقی است. آب این چشمه بسیارگوارا است و از مکان های دیدنی محبوب استهبان است.

جاهای دیدنی استهبان
جاهای دیدنی استهبان

چشمه قهری

چشمه قهری استهبان یکی از جاذبه‌های استان فارس در شهرستان استهبان است که طبیعت بسیار زیبایی دارد. گفته می‌شود این چشمه را فردی به نام گرگین میلاد یکی از پادشاهان سلسله کیانیان حفاری کرده است. این چشمه پر آب با عبور از دره‌های پر پیچ و خم و آب‌رسانی به باغ‌های موجود در مسیر دره، مناظری منحصر به فرد را بوجود آورده است.

0174b705 d993 465e 9ba6 4345c8c763ff 840x560 1

تنگ لای تاریک

این تنگ در جنوب غربی شهرستان استهبان واقع شده است. که با برخورداری از پوشش جنگلی و چشمه سارهای متعدد جزء مناطق گردشگاهی استان محسوب می شود. این مکان در طول سال پذیرای علاقه مندان به ورزشهای کوهستانی و دوستداران جلوه های طبیعی است.

جاهای دیدنی استهبان
جاهای دیدنی استهبان

دره تنگ دم تنگ

دره تنگ دم تنگ استهبان در جنوب غربی استهبان استان فارس و در کوه‌های تودج قرار دارد. عمق این دره در پایین‌ترین نقطه، ۱۹۰۰ متر و در مرتفع‌ترین بخش که ارتفاعات تودج هستند ۲۹۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است.

17a46f6f d8c9 4cf3 b43e 3129abd6e16e 840x560 1

آبشار استهبان

آبشار استهبان در جنوب شهرستان استهبان واقع شده است. آب این آبشار را یک رشته قنات دارای چندین حلقه چاه بسیار عمیق در دامنه کوه‌های جنوبی آن تامین می‌کند. آبشار استهبان یکی از زیباترین آبشارهای منطقه است. این آبشار در سال ۱۳۳۵ خورشیدی به همت حقیقت، بخشدار آن زمان استهبان و به معماری حاج حسین بنا (معمارپور) و سنگ‌تراشی حاج احمد علی دژ ساخته شده است و دارای شانزده پله است که با ریزش مداوم آبی زلال و گوارا که از چشمه‌های کوه‌های استهبان جاری می‌شود، زیبایی و طراوت خاصی به آنجا بخشیده است.

جاهای دیدنی استهبان
جاهای دیدنی استهبان

زیستگاه بک بک

زیستگاه بک بک منطقه‌ای حفاظت شده در جنوب شرقی استهبان استان فارس است که میزبان گونه‌های متنوع و ارزشمندی از پرندگان مهاجر به‌ شمار می‌رود. این گردشگاه در فصل مهاجرت و بازگشت پرندگان از جلوه‌های طبیعی بسیار زیبای منطقه است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

unnamed 5

آتشکده ماه فرخان

در دوران ساسانی آتشکده‌های زیادی ساخته شده که یکی از آن‌ها چهارطاقی ماه فرخان است که در روستای رونیز، از توابع شهر استهبان، قرار دارد. این بنای تاریخی که به نام آتشکده بهرام نیز شناخته می‌شود برای مردم و پادشاهان ساسانی قابل احترام بود؛ مردم روستا در گذشته باور داشتند که آرامگاه مادر اردشیر در این مکان قرار دارد. در ساخت این آتشکده از مصالحی مانند ساروج و گچ استفاده شده است.

جاهای دیدنی استهبان
جاهای دیدنی استهبان

ایوان سنگی

از آثار بخش ایج ایوان یا مسجد سنگی است این ایوان که از آثار قبل از اسلام بوده از دل کوه تراشیده شده و در کنار سرچشمه بدره قرار دارد. ایوان با احداث محرابی در قرن هفتم تبدیل به مسجد سنگی شده است.

ایوان سنگی استهبان بنایی کم‌نظیر از د

یخچال حاجی محریم

یخچال حاجی محریم (محمد رحیم شوشتری) آب انبار بزرگی در شمال شهر استهبان، واقع در استان فارس است که قدمت آن به دوران قاجاریه باز می‌گردد. ارتفاع گنبد این آب انبار به ۷ متر و شعاع آن به ۵ متر می‌رسد. مصالح به کار رفته شده سنگ و ساروج است که برخلاف برکه‌های استهبان که همگی معکب مستطیل‌اند به صورت استوانه ساخته شده است. سقف آن را پوشش به صورت گنبدی با آجر و گل رس و گچ ساخته‌اند که همین نمای گنبدی شکل از هر جای صحرا قابل مشاهده است. این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۳۴۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی استهبان
جاهای دیدنی استهبان

قلعه دختر استهبان

قلعه دختر استهبان مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در استهبان، شمال دوراهی استهبان به ایج، کیلومتری ۱۰ جاده استهبان به نیریز واقع شده است. این قلعه مربوط به دوره حکومت شبانکاره بوده است که پس از شکست این حکومت به طور کامل ویران شده است. از روی زمین تقریباً اثری از قلعه دیده نمی‌شود. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۱۷۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ef458a2f 7218 4e57 9226 f6f3f1720dd5 840x560 1

غار گبر

غار تاریخی و طبیعی گبر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان استهبان است. جنس دیوار داخلی غار آهکی است و قندیل‌های زیبایی طی گذشت زمان در آن به وجود آمده است. دهانه غار فقط از فاصله چند متری مشخص است و به همین دلیل در گذشته‌های دور زرتشتیان از این مکان به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند. در انتهای غار کوزه‌ای قدیمی وجود دارد که به دلیل رسوب آهک به بدنه‌اش، شبیه به کوزه‌های آهکی شده است. طبق بررسی‌های انجام شده این کوزه متعلق به دوران ساسانی یا هخامنشی است و برای ذخیره آب آشامیدنی از آن استفاده می‌کردند. آبشار استهبان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان است.

جاهای دیدنی استهبان
جاهای دیدنی استهبان

غار زکریا

غار زکریا در نزدیکی شهرستان استهبان، در ارتفاعات کوه تودج جای گرفته است. دهانه ورودی غار حدود یک متر ارتفاع دارد که با وارد شدن به آن، این اندازه به چهار متر نیز می‌رسد. با طول ۵۰ متر، عرض تقریبی غار پنج متر برآورد می‌شود. در انتهای راهرو اول سوراخی قرار دارد که با عبور از آن می‌توان به تالار بعدی رسید. در این تالار تنوع رنگ و شکل در استالاگمیت و استالاگتیک‌ها چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. با توجه با سفالینه‌های یافته‌شده هنگام کشف غار، به نظر می‌رسد از غار زکریا به‌عنوان مخفی‌گاه یا سکونت‌گاه استفاده می‌کردند.

d014848a 0812 4593 9a55 f93ba0f29664 840x560 1

بقعه پیرمراد

پیرمراد مقبره امام زاده محمدبن علی بن ابراهیم بن موسی بن جعفر(ع) است که در شمال شهر استهبان و در کنار جاده خروجی به طرف شهر شیراز قرار دارد و از مکان های دیدنی استهبان است. ضریح این امام زاده در وسط صحن آن قرار گرفته و با قلم کاریهای بسیار زیبا تزیین شده است.

جاهای دیدنی استهبان
جاهای دیدنی استهبان

بقعه شیخ محی الدین اعرابی

شیخ محی الدین اعرابی از شاعران و عرفای قرن 9 هجری قمری است که درنائین به دنیا آمده است و با شاهرخ بن تیمور معاصر بوده و ملاقاتی نیز با کمال خجندی داشته و از مریدان شیخ اسماعیل بوده است. وی پس از 60 سال سلوک درسال 809 هجری قمری در استهبان درگذشت.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: