تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

به جرئت می‌توان گفت که هیچ چیز جای یک تفریح عالی در روستایی با آب‌ و هوای مناسب را نمی‌گیرد. یکی از برترین روستاهای نزدیک شهر تهران، روستای افجه لواسان محسوب می‌شود که با زیبایی‌های باورنکردنی خود توانسته است نظر بسیاری از افراد را جلب کند.

با مسافرت و بازدید از این روستا می‌توانید علاوه بر برخورداری از یک آب‌و‌هوای مناسب، از مناظر تاریخی و دیدنی افجه نیز لذت ببرید. در این متن از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم روستای افجه را به طور کامل به شما عزیزان معرفی کنیم تا شناخت کاملی از موقعیت و شرایط کلی آن به دست بیاورید.

اجاره روزانه خانه در تهران

مختصر از تاریخچه روستای افجه

نمی‌توان از روستای افجه لواسان صحبت کرد، اما به بررسی تاریخچه آن نپرداخت. شاید این پرسش برای شما به وجود آمده باشد که چرا به این روستا افجه گفته می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم که ظاهراً‌ نام قدیمی این روستا آبچه بوده است.

شاید دلیل اصلی این نام‌گذاری نیز میزان بالای رودها و آبشارهای کنار این روستا باشد. در هر صورت با گذشت زمان مردم محلی با لهجه خاص خود، موجب تغییر نام این روستا از آبچه به افجه شده‌اند. از این روستا اطلاعات خاصی در کتاب‌های قدیمی وجود ندارد، اما بر اساس چند منبع معتبر می‌توان گفت که روستای افجه از همان زمان قدیم نیز به دلیل داشتن آبشارها و باغات زیبای خود در نزد تهرانی‌ها مشهور بوده است.

با این تفاسیر باید گفت که روستای افجه به عنوان یک روستای برتر از شهرستان شمیرانات به شمار می‌آید که با آب و هوای بی‌نظیر خود، گردشگران زیادی را عاشق طبیعت می‌کند. شما هم می‌توانید با سفر به این روستا از طبیعت بی‌نظیر و همچنین آب‌وهوای بی‌نظیرش دیدن کنید.

روستای افجه لواسان

محل قرارگیری روستای افجه لواسان

روستای افجه لواسان به دلیل محل قرارگیری جذاب خود یک گزینه عالی برای اکثر گردشگران حرفه‌ای و مبتدی محسوب می‌شود. در واقع باید گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل مربوط به آب‌و‌هوای مناسب روستای افجه، همین محل قرارگیری آن به شمار می‌آید. طبیعتاً به منظور مسافرت به این روستا باید اطلاعات کاملی از بابت محل اصلی این روستا داشته باشید.

روستای افجه دقیقاً در فاصله سی کیلومتری شمال شرقی شهر تهران جای خوش کرده است. این فاصله کم بین روستای افجه و شهر تهران موجب شده است تا بسیاری از افراد اولویت خود در زمان تعطیلات را سفر به این روستا قرار بدهند.

شایان ذکر است که افجه جزئی از دهستان لواسان کوچک است. این دهستان نیز زیر نظر بخش لواسانات اداره می‌شود که خود زیرمجموعه شمیرانات به شمار می‌آیند. به علت محل قرارگیری روستای افجه، این روستا در ماه‌های سرد سال یعنی پاییز و زمستان شاهد بارش بسیار مناسب باران و برف است. وجود آب کافی به علت بارش باران و برف به شکل مداوم موجب شده تا این روستا از لحاظ کشاورزی نیز رتبه برتر را به خود اختصاص دهد.

خانه های روستای افجه

 شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید روستای افجه یکی از مهم‌ترین روستاهای فعال در حوزه کشت و برداشت گیلاس در کشورمان به شمار می‌آید. بنابراین، اگر عاشق گیلاس هستید، جایی بهتر از افجه را پیدا نخواهید کرد! با طی کردن مسافت بسیار کوتاهی می‌‌توانید از دود و دم شهر تهران خلاص بشوید و خود را به دامان طبیعت روستای افجه لواسان بسپارید. خوشبختانه مسیر رفت و آمد به این روستا مشکل خاصی ندارد و کلیه علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی به این روستا سفر کنند.

سفر در فصل بهار به روستای افجه لواسان

اگر خاطرتان باشد گفتیم که در ماه‌های سرد سال در این روستا شاهد بارش برف و باران بسیار زیادی هستیم. این مورد باعث شده است تا اکثر افراد به جای فصول سرد، فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان را به عنوان بهترین بازه زمانی برای سفر به روستای افجه بیان کنند.

در این میان، زیبایی‌های روستای افجه در فصل بهار بیش از هر فصل دیگری خواهد بود. در واقع اگر می‌پرسید که بهترین بازه زمانی به منظور مسافرت به روستای افجه چه فصلی است؟ قطعاً باید از فصل بهار یاد کنیم. تنها یک بار سفر در فصل بهار به این روستا باعث می‌شود که برای همیشه عاشق این روستا و آب و هوای آن شوید!

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این روستا در فصل بهار، رودهای پرخروش آن محسوب می‌شود. این رودها به صورت مستقیم از ذوب شدن آب برف‌ها شکل می‌گیرند و منبع آن‌ها چشمه‌های اطراف روستای افجه لواسان است. پاکی و زلالی چشمه‌ها و رودهای موجود در افجه زبانزد خاص عام و است. در واقع باید گفت که برای طیف زیادی از افراد، مهم‌ترین جاذبه گردشگری این روستا همین رودها و چشمه‌های پرآب به شمار می‌آیند.

با سفر در فصل بهار به این روستا می‌توانید خیال راحتی از بابت گردش در هوای پاک و همچنین بوییدن بوی علف‌های تازه اطراف روستا داشته باشید. اگرچه این فصل بهترین گزینه موجود برای سفر به روستای افجه محسوب می‌شود، اما این بدان معنا نیست که روستای افجه در فصولی همچون فصل تابستان یا پاییز، زیبایی خاصی ندارد.

مسیر رفتن به روستای افجه

دشت هویج

نمی‌توان از روستای افجه لواسان صحبت کرد‌، اما نامی از دشت هویج نبرد. این دشت در نزدیکی روستای افجه قرار دارد. شاید در نگاه اول تصور کنید که این دشت، مملو از مزارع مخصوص کشت هویج است، اما باید بگوییم که این تصور، تصور اشتباهی به شمار می‌آید. نام دشت هویج به مزارع مربوط به این دشت مربوط نمی‌شود. در واقع امروزه هر نوع محصولی در این بخش کشت می‌شود، به جزو هویج!

این دشت به علت محل قرارگیری خود، تبدیل به یکی از مرتفع‌ترین دشت‌های کشور شده است. دشت مذکور هرساله از هزاران گردشگر مختلف میزبانی می‌کند که قصد دارند از طبیعت منحصر به فرد این منطقه نهایت لذت را ببرند. اگر قصد دارید به قله‌های پارسون و یا آتشکوه صعود کنید، باید دقیقاً از همین دشت بگذرید.

بهترین زمان بازدید از این دشت نیز فصل بهار محسوب می‌شود. بنابراین، اگر قصد دارید با یک تیر دو نشان بزنید و دو منطقه عالی گردشگری در شمیرانات را در یک روز مشاهده کنید، باید در فصل بهار به روستای افجه سفر نمایید.

آبشار پسچویک

یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای افجه، آبشار زیبایی به نام پسچویک است. این آبشار نیز فاصله کمی با روستای مزبور دارد و به همین دلیل خیلی سریع می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. این آبشار پانزده متری یک گزینه عالی برای افرادی به شمار می‌آید که دوست دارند از مناظر زیبای منطقه نهایت لذت را ببرند.

شایان ذکر است که در خود روستای افجه لواسان این آبشار به این نام معروف نیست و مردم محلی آن را آبشار افجه می‌نامند. بنابراین، اگر پس از مراجعه به روستای افجه شاهد این تغییر نام بودید چندان تعجب نکنید! دور تا دور این آبشار یک سری دختر افرا وجود دارند که به زیبایی آن افزوده‌اند.

با توجه به این موارد باید گفت که دیدار از آبشار پسچویک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارهایی به شمار می‌آید که پس از سفر به روستای افجه باید به سراغ آن بروید. این آبشار یک منطقه عالی برای گرفتن عکس‌ یادگاری نیز به شمار می‌آید و می‌توانید خاطرات خوبی را در کنار آن به ثبت برسانید،‌ البته به این امر توجه داشته باشید که به طبیعت آسیبی وارد نشود.

آبشار پسچویک

 باغ‌های گیلاس

همان‌طور که گفته شد، روستای افجه از جمله برترین روستاهای کشور در زمینه تولید گیلاس به شمار می‌آید. به همین دلیل، باغ‌های گیلاس موجود در این منطقه نیز یک جاذبه گردشگری فوق‌العاده به شمار می‌آیند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

باغ‌های زیبای گیلاس موجود در منطقه افجه بهشتی برای افرادی هستند که دوست دارند در فصل بهار شاهد شکوفه‌های این درختان باشند. در واقع باید گفت که یکی از بهترین مناظر فصل بهار در این منطقه، تصویر باغ‌های مملو از شکوفه‌های گیلاس محسوب می‌شود.

البته، اگر قصد خریداری میوه‌های گیلاس تولیدشده در این منطقه را دارید قاعدتاً باید در فصل برداشت به روستای افجه مراجعه کنید. به طور کلی باید گفت که این روستا با داشتن باغ‌های بی‌نظیر گیلاس،‌ خاطره خوشی از گشت و گذار در طبیعت را برای شما عزیزان می‌سازد.

باغ‌های گیلاس افجه

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما عزیزان را به طور کامل با روستای افجه لواسان آشنا کنیم. این روستای عالی که در سی کیلومتری شمال شرقی تهران جای گرفته است به عنوانی یکی از محبوب‌ترین و زیباترین روستاهای شمیرانات به شمار می‌آید. روستای افجه با آب و هوای پاک و مردم مهمان‌نواز خود یک انتخاب عالی برای افرادی است که قصد دارند آخرهفته و یا تعطیلات خود را در محیطی امن و زیبا پشت سر بگذرانند.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعی مربوط به روستای افجه می‌توان به رودها و چشمه‌های موجود در آن اشاره کرد. علاوه بر این، در فاصله بسیار کمی از افجه می‌توانید دشت هویج و آبشار پسچویک را مشاهده کنید که هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه یک منطقه گردشگری بی‌نظیر محسوب می‌شوند.

بهترین بازه زمانی برای سفر به روستای افجه را می‌توان فصل بهار دانست. در این فصل بسیاری از گردشگران به روستای افجه مراجعه می‌کنند تا از طبیعت بی‌نظیر آن نهایت استفاده را ببرند. همان‌طور که گفته شد، این روستا از مهم‌ترین تولیدکنندگان گیلاس در سطح کشور به شمار می‌آید و دارای باغات فراوان است. بنابراین، اگر به دنبال یک روستای مناسب نزدیک به شهر تهران هستید که طبیعت مناسبی داشته باشد، افجه بهترین انتخاب برای شما عزیزان خواهد بود.