تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بدون تردید، کشور بزرگ هندوستان نماد تضادها در جهان است و دو شهر بمبئی و دهلی نیز، از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای این کشور محسوب می‌شوند؛ مقایسه بمبئی و دهلی نشان می‌دهد که تنوع و گوناگونی چشم‌نوازی میان این دو شهر وجود دارد و این تضادها سبب شده تا بمبئی و دهلی  محبوبیت بسیار خوبی نزد توریست‌های خارجی داشته باشند.

شما در سفر به کشور هند می‌توانید جاذبه‌های این دو شهر را از نزدیک مشاهده نمایید. اما سؤالی که برای اغلب توریستان پیش می‌آید، این است که بمبئی بریم یا دهلی؟ بنابراین در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه بمبئی و دهلی بپردازیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

بمبئی بریم یا دهلی؟ | مقایسه بمبئی و دهلی برای سفر

آشنایی اجمالی با دو شهر بمبئی و دهلی

بمبئی یا به اصطلاح مومبای، پایتخت ایالت ماهاراشترا، بزرگ‌ترین بندر کشور هندوستان، جزء 4 شهر پر جمعیت هند و یکی از 6 شهر پر جمعیت جهان است. به دلیل موقعیت راهبردی شهر بمبئی، این شهر پایتخت تجارت، فرهنگ و گردشگری کشور هند و مهم‌ترین بندر هندوستان محسوب می‌شود.

لازم به اشاره است که زندگی مردم این شهر نماد فاصلهٔ طبقاتی بوده و با وجود درآمد بسیاری که از روش‌های گوناگون به دست می‌آورد، اما بخش بزرگی از جمعیت آن به‌سختی زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید

شهر دهلی نیز به‌عنوان دومین کلان‌شهر هند شناخته می‌شود و همچنین یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای دنیا است؛ دهلی‌نو پایتخت هندوستان از بخش‌های شهر دهلی بوده و همانند دمشق و بنارس، از قدیمی‌ترین شهرهای  جهان به شمار می‌رود.

از شهر دهلی می‌توانیم به عنوان کهن‌ترین ناحیهٔ مسکونی جهان نام ببریم که تا به امروز، 11 بار تخریب و مجدداً از نو بنا شده است و آمیخته‌ای از جوامع مدرن و سنتی، به همراه فرهنگ‌های متعدد و اقوام گوناگون می‌باشد.

بمبئی بریم یا دهلی؟ | مقایسه بمبئی و دهلی برای سفر

مقایسه بمبئی و دهلی از نظر امنیت

در این بخش از مطلب باید بیان کنیم که هر دو شهر بمبئی و دهلی وضع چندان مطلوبی در بخش امنیت ندارند. در واقع این شهرها بسیار پر جمعیت و شلوغ هستند و میزان کلاهبرداری و کیف‌قاپی در آن‌ها زیاد است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که هنگام سفر به شهرهای کشور هند، جوانب احتیاط را رعایت کنید.

مقایسه بمبئی و دهلی از نظر هزینه‌های سفر

هزینه‌های سفر مانند هزینه محل اقامت، هزینهٔ خوردوخوراک و  هزینه جابه‌جایی داخل شهری در هر دو شهر بمبئی و دهلی، بالا است؛ با این حال می‌توانید برای کاهش هزینه‌های خود، از دکه‌های خیابانی غذا تهیه کنید و برای جابه‌جایی در داخل شهر هم از وسایل نقلیهٔ عمومی استفاده نمایید که کیفیت قابل قبولی دارند.

همچنین می‌توانید برای اقامت خود در هرکدام از این شهرها، هتل‌های چند ستاره و لوکس رزرو کنید و یا از اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت استفاده نمایید که همهٔ این موارد به میزان بودجهٔ شما بستگی دارد.

مقایسه بمبئی و دهلی از نظر هزینه‌های سفر

مقایسه بمبئی و دهلی از نظر آب‌وهوا

شهر بمبئی ۳ فصل آب‌وهوایی دارد. در واقع از فروردین ماه تا ابتدای خرداد ماه هوا به‌شدت گرم و شرجی است. ‌از ابتدای خرداد تا ابتدای ماه مهر فصل بارش باران‌های موسمی در هند بوده  که در این زمان باران‌هایی بسیار شدید و سیل‌آسا می‌بارد.

فصل زمستان این کشور، از اواخر شهریور ماه آغاز شده و تا ابتدای اسفند ماه هم ادامه می‌یابد. در نظر داشته باشید که فصل زمستان یعنی بین ماه‌های مهر تا اسفند (نوامبر تا فوریه)، بهترین زمان سفر به شهر بمبئی است که دمای هوا بین ۱۵ تا ۲۵ درجهٔ سانتیگراد بوده و بسیار معتدل و دلپذیر است.

بیشتر بخوانید

شهر دهلی هم دارای ۳ فصل آب‌وهوایی است؛ از ابتدای ماه ژوئن و به مدت ۴ تا ۵ ماه فصل بارش باران‌های موسمی، از ابتدای ماه نوامبر و به مدت ۴ ماه، فصل هوای سرد و از میانهٔ ماه مارس به مدت ۳ ماه فصل هوای گرم در این کشور است. این شهر از نظر داشتن آب‌وهوای دلپذیر، چندان مطلوب نیست.

زیرا از یک سمت گرمای بیابان‌های راجستان و از سمت دیگر سرمای رشته‌کوه‌های هیمالیا بر آن اثر می‌گذارد؛ همچنین باید بگوییم که بهترین زمان سفر به شهر دهلی، بین ماه‌های نوامبر تا مارس است؛ چرا که با وجود سرمای شب‌ها، روزها هوای مطلوبی دارد.

در حالت کلی باید بدانید که بمبئی نسبت به دهلی از آب‌وهوای بهتری برخوردار است که سفر و زندگی در بمبئی را تبدیل به تجربه‌ای خوب می‌کند؛ زیرا دهلی تابستان‌هایی بسیار گرم داشته و زمستان‌های آن بسیار سرد است.

مقایسه بمبئی و دهلی از نظر آب‌وهوا

مقایسه بمبئی و دهلی از نظر موقعیت جغرافیایی

طبق اطلاعات نقشه بمبئی هند، این شهر از جمله شهرهای بندری هندوستان بوده که در بخش غربی کشور و در سواحل دریای عرب واقع شده است و به‌نوعی می‌توانیم بگوییم که بمبئی پایتخت تجاری کشور هند می‌باشد که جمعیت بسیار زیادی را در ۶۰۳ کیلومتر مربع مساحت خود، جای داده است.

همچنین باید اشاره نماییم که فاصله بمبئی تا گوا 565 مایل یا حدود 908 کیلومتر است. گوا نیز از جمله شهرهای بندری و ساحلی هند محسوب می‌شود که سالانه توریستان زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

با توجه به نقشه هند، شهر دهلی در کرانهٔ غربی رود جمنا، واقع در مرکز نیمهٔ شمالی کشور هندوستان است. این شهر از بخش‌های شمال، غرب و جنوب با ایالت هاریانا همسایه بوده و از بخش شرقی نیز به ایالت اوتار پرادش می‌رسد.

مساحت شهر دهلی ۱۴۸۳ کیلومتر مربع است که حدود ۷۰۰ کیلومتر آن را ناحیهٔ شهری تشکیل می‌دهد و ۷۴۳ کیلومتر دیگر را ناحیهٔ روستایی دهلی پوشش می‌دهد. در نهایت باید بگوییم که فاصله دهلی تا بمبئی 869 مایل یا حدود 1398 کیلومتر است.

مقایسه بمبئی و دهلی از نظر جاذبه‌های گردشگری و تفریحات

شهر بمبی هند دارای اماکن گردشگری و آثار تاریخی بسیاری نظیر دروازه هند بمبئی، پارک کمال نهرو، مسجد مغول، ‌ موزهٔ ویکتوریا، کتابخانهٔ دیوید ساسون، مارین درایو یا گردن‌بند ملکه، ‌ دادگاه عالی مومبای، ‌ غار فیل‌ها، موزه پرنس ویلز و… می‌باشد، علاوه بر این موارد، این شهر بندرگاه زیبایی است که بازدید  از سواحل آن، لذت‌ سفر به بمبئی را دوچندان می‌کند.

شهر دهلی نیز از لحاظ برخورداری از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیار غنی بوده و به علت دارا بودن همین ویژگی، هرساله گردشگران بسیاری از سراسر دنیا را جذب می‌کند.

از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر دهلی هند می‌توانیم به قلعهٔ سرخ، معبد نیلوفر، قطب منار، آرامگاه صفدر جانگ، پارک اجمل خان، مسجد جامع دهلی، دروازهٔ هند، ‌کاخ ریاست‌جمهوری، قلعهٔ کهنه، پارک ۵ حس، پارک آهوها، آرامگاه همایون، ‌ لودی گاردن، بودا پارک، مجموعهٔ دهولاکن و جاذبه‌های بی‌نظیر دیگر اشاره کنیم.

مقایسه بمبئی و دهلی از نظر جاذبه‌های گردشگری و تفریحات

مقایسه بمبئی و دهلی از نظر رفت و آمد در داخل شهر

سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری در بمبئی و دهلی، شباهت زیادی به هم دارند و از این لحاظ تفاوت مشهودی بین این دو شهر وجود ندارد. توصیه می‌کنیم که در سفر خود به این دو شهر، از قطارهای حومهٔ شهری، ‌‌مترو، تاکسی، اتوبوس و ریکشا (سه چرخه‌های سبز رنگ) استفاده نمایید.

در حالت کلی باید اشاره کنیم که سیستم حمل‌ونقل عمومی شهرهای بمبئی و دهلی خدمات بسیار خوب و باکیفیت را به مسافران خود ارائه می‌دهند.

مقایسه بمبئی و دهلی از نظر خرید

بازارها و مراکز خرید فراوانی در شهر دهلی، به‌عنوان پایتخت کشور هند، یافت می‌شود؛ با این حال تعداد بازارهای محلی این شهر، نسبت به مراکز خرید مدرن آن بیشتر است.

از جمله بازارهای محلی دهلی می‌توان به بازار جانپات، بازار چاندنی چوک، بازار خان، ‌بازار پاهار گنج، ‌ بازار خاری بائولی، بازار چناچونگ، بازار ساروجینی ناگار، ‌ بازار شاندار مارکت، بازار دیلی هات و بسیاری بازارهای دیگر اشاره کرد. مرکز خرید لاجپات ناگار، مرکز خرید سلکت سیتی، مرکز خرید دی ال اف امپوریو،‌ مرکز خرید پالیکا پلازا، مرکز خرید جی آی پی، مرکز خرید انسال پلازا و… مراکز خرید مدرن شهر دهلی هستند.

بیشتر بخوانید

در ادامه باید بیان کنیم که شهر بمبئی نیز مراکز خرید مدرن بسیار زیادی مانند فنیکس مارکت سیتی بمبئی، آتریا مال بمبئی، ‌ سنتر سیتی بمبئی، کراس رودز، استریت فنیکس، ویویانا، اینفینیتی، هایپر سیتی بمبئی، ‌ اوربیت را دارد و از جمله بازارهای خیابانی و محلی آن می‌توان به کرافورد مارکت، چور بازار، فشن استریت، بازار دهاروی، ‌لینکینگ روز و… اشاره کرد.

در یک بررسی کلی باید بگوییم که شرایط خرید در هر دو شهر بمبئی و دهلی تا حدودی یکسان است، در هر دو شهر هم مراکز خرید مدرن و هم بازارهای محلی و سنتی  وجود دارد. همچنین شما می‌توانید در صورت سفر به این شهرها هم اجناسی با قیمت مناسب و هم اجناس گران‌قیمت پیدا کنید.

مقایسه بمبئی و دهلی از نظر خرید

جمع بندی

یکی از این مزایای تور هندوستان که سبب شده این کشور در سال‌های اخیر به یکی از قطب‌های گردشگری منطقه و حتی جهان تبدیل شود؛ شناخت آداب و رسوم و فرهنگ مردم هند و همچنین اکتشاف و ماجراجویی در این کشور است.

همان گونه که متوجه شدید، در این مطلب نکات بسیار خوبی درباره شهرهای بمبئی و دهلی به شما بیان کردیم و با مقایسه بمبئی و دهلی، به سؤال شما درباره بمبئی بریم یا دهلی؟ پاسخ دادیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب به پاسخ پرسش خود دست یافته باشید. از این که تا انتهای مقاله مقایسه بمبئی و دهلی همراه ما بودید، از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.