تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی جزیره خارک

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی جزیره خارک را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این جزیره زیبا در استان بوشهر در ادامه با ما همراه باشید.

استان بوشهر از استان های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس واقع شده و به دلیل صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت، کشاورزی و نخلداری، از اهمیتی ویژه برخوردار است و پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. بوشهر بندری شبه جزیره ای محسوب می شود و یکی از زیباترین بندرهای جنوب کشور است که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. یکی از جزایر این استان جزیره خارگ است.

اجاره روزانه خانه در تهران

جزیره خارک یا خارگ (Kharg) جزیره ای است که در حدود ۷۶ کیلومتری شمال غربی بوشهر و ۳۵ کیلومتری بندر گناوه واقع گردیده و از لحاظ تقسیمات کشوری جزو استان بوشهر و از توابع شهرستان بوشهر است. در این جزیره یکی از مهم‌ترین پایانه‌های صادرات نفت جهان بنا شده‌ است.

این منطقه از خلیج فارس از گذشته های دور نقطه عطف توجه همگان بوده است چه بومیان ایران چه سایر کشورها و ملیت ها. از همین رو این جزیره تاریخی در خلیج فارس در ملیت های دیگر از جمله یونان با نام ایکاریا یا ایکاره، در رم با نام آراکیا و استرابون شهرت یافته است. در ادامه با ما باشید تا با جاهای دیدنی جزیره خارک بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های گردشگری خارگ، دیدنی ها و تفری

دیدنی های جزیره خارک

درختان بومی جزیره

درخت بومی جزیره، درخت لیل یا انجیر هندی است. این درخت بسیار پهن، بزرگ، پر سایه و دارای ریشه هایی است که از زمین بیرون آمده است. ریشه های درخت بر زیبایی آن افزوده چرا که از خاک بیرون زده و بر تنه آن پیچیده است. حتی از بعضی شاخه ها آویزان شده است.

جاهای دیدنی جزیره خارک
جاهای دیدنی جزیره خارک

کتیبه هخامنشی

از مهم ترین آثار تاریخی جزیره کتیبه ای است چند هزار ساله از دوره هخامنشی. کتیبه بر روی صخره ای مرجانی به ابعاد ۱۱۶ در ۸۵   کنده شده است. این کتیبه با اهمیت که بر روی آن خطوط میخی در سطور متعدد نگاشته شده، قدیمی ترین سندی به شمار می رود که نام خلیج فارس در آن ذکر شده است. این سنگ نوشته در هنگام مراحل احداث جاده خیلی اتفاقی کشف شده است. شوربختانه سال ۱۳۸۷، عده ای ناشناس به این کتیبه آسیب زده و شکاف عمیقی در میان آن ایجاد کرده اند. جای تاسف بسیار دارد که عده ای برای میراثی چنین با ارزش ذره ای اهمیت قائل نیستند.

جاذبه های گردشگری خارگ، دیدنی ها و تفری 1

قلعه هلندی ها

قلعه هلندی ها در شمال خاوری جزیره خارک قرار دارد. این قلعه سابقا برج و بارویی داشته که از بین رفته است. در سال ۱۷۴۸ میلادی مقارن با حکومت دوره صفوی که ایران مورد حمله افاغنه قرار گرفت، هلندی ها پس از تعطیلی دارالتجاره بندرعباس، جزیره خارک را مرکز خود قرار داده و این قلعه را احداث کردند.این قلعه به وسیله کینپ هاوزن در سال ۱۷۴۷ بنا گردیده و به «قلعه هلندی ها» معروف است.

جاهای دیدنی جزیره خارک
جاهای دیدنی جزیره خارک

کلیسای نسطوریان

این کلیسا متعلق به دوران ساسانیان است و تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد که این بنا تنها بنای تاریخی است که از دوران ساسانیان باقی مانده است این کلیسا یک نماد برجسته از معماری ایرانی در خلیج فارس است. یکی از بزرگان با نام پروفسور گیرشمن که بر روی این بناها تحقیق کرده است اظهار کرده که این جزیره در دوره ساسانی ها از نسطوریان پذیرایی می کرده است این جاذبه یکی از مکان های دیدنی جزیره خارگ است.

جاذبه های گردشگری خارگ، دیدنی ها و تفری 6

امامزاده میر محمد حنیفه

این امامزاده در بوشهر قرار گرفته است و از مهم ترین بناهای تاریخی و مکان های دیدنی جزره خارگ است که می توانید مشاهده کنید و همچون نگینی در شهر خودنمایی می کند بنای این ساختمان متعلق به ۷۳۸ هجری قمری است و متعلق به دوران سلجوقیان است. گنبد هرمی که در این بنا دیده می شود به شکل مثلث است و نمایی زیبا دارد. سازنده این بنا نیز علی بن حسین بخارایی است در داخل این بقعه از هنر کاشی کاری استفاده شده است و هشت ضلعی های دوران مغول در آن به کار گرفته شده است.

جاهای دیدنی جزیره خارک
جاهای دیدنی جزیره خارک

گور معبدهای پالمیران

گور معبدهای پالمیران در بخش کوهستانی جزیره‌ی خارک قرار دارد. با توجه به عمق کم و سطح مدور برخی از این گورها، آن‌ها را به زرتشتیان نسبت می‌دهند. همچنین روی بعضی دیگر از گورها که مدخل‌هایی کوتاه دارند، نقش صلیب دیده می‌شود. این صلیب‌ها نشان‌گر آن است که مسیحیان، مرده‌های خود را در آن جا به خاک می‌سپردند.

da241269 684c 4431 870c 6c87b3e8f6cd 840x560 1

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: