تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی سروستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی سروستان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان شهر سروستان می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

سروستان (Sarvestan) یکی از شهرهای استان فارس در جنوب ایران است. این شهر مرکز شهرستان سروستان می‌باشد. بخش مرکزی این شهرستان در ۸۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع است. از محصولات مشهور آن می‌توان به لبنیات (به خصوص دوغ)، پسته و زیتون اشاره کرد. این شهر یکی از شهرهای استان است که در آن نفت نیز وجود دارد و پالایشگاه آن در دست احداث است.در ادامه با دیدنی های سروستان آشنا می شویم.

دیدنی های سروستان

کاخ ساسان

مجموعه کاخ سروستان که قدیمی‌ترین گنبد آجری کشور را در خود جای داده است در زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده است. آخرین بررسی های باستان شناسی در مجموعه کاخ سروستان نشان میدهد که این مجموعه ساسانی در دوره اوج شکوه خود حدود ۳۰ هکتار وسعت داشته است. کاخ سروستان در استان فارس و در ۹ کیلومتری جنوب شهر سروستان و در مسیر روستای نظرآباد در دشتی وسیع جای گرفته است. این کاخ از جنس سنگ و گچ است. این کاخ در زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده که بوسیله مهر نرسی وزیر معروف او که صدارت یزدگرد اول و یزدگرد دوم را نیز عهده‌دار بوده ساخته شده‌ است.

جاهای دیدنی سروستان
جاهای دیدنی سروستان

انجیرک سروستان

در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی و در دامنه کوهی مشرف به دو رودخانه خشک است. در بستر این رودخانه درختان سر سبز و خرم وجود دارد که بیشتر بادام کوهی است. درختهای توت و انجیر نیز در این منطقه یافت می شود. در این محل چهار دیواری مشخصی وجود دارد با استخری به گنجایش تقریبی بیش از ۴۰ متر مکعب و بالاتر از سطح زمین ساخته شده است. آبی زلال و شفاف نیز زیر زمین می جوشد که به آب حمامی نیز مشهور است.

دریاچه مهارلو

نام این دریاچه، برگرفته از نام روستای مهارلو است که در مجاورت آن واقع شده و بخش قدیمی روستای مهارلو در بخش ساحلی دریاچه قرار گرفته است.دریاچه مهارلو خاوری‌ترین بخش جلگه شیراز است. مهارلو دارای آبی بسیار شور است و در فصل‌های خشکی یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به‌شمار می‌آید. این دریاچه برای تهیه نمک صنایع استان فارس هم استفاده می‌شود. حداکثر عمق این دریاچه سه متر است. دو رودخانه فصلی سلطان‌آباد و رودخانه خشک دریاچه مهارلو را تغذیه می‌کنند. آب چند چشمه نیز عمدتا از قسمت‌های غربی و شمالی وارد این دریاچه می‌شوند. در مقطعی آب دریاچه مهارلو به رنگ قرمز متمایل شد که این پدیده تهدیدی برای آبزیان و فلامینگوها می باشد.

جاهای دیدنی سروستان
جاهای دیدنی سروستان

تنگ غنیبی سروستان

دره ای در ۱۴ کیلومتری شمال غربی سروستان می باشد. راه پر و پیچ و خم زیبایی دارد که سروستان را به خرمه متصل می سازد. سر تا سر مسیر پر از درختان بادام و پسته کوهی است. چشمه های متعددی نیز در این منطقه جوشان هستند که از آن جمله می توان از چشمه سرخی، چشمه لاپسی، چشمه جاشیری و … در این محل نیز کبک و آهو وجود داشته است.

تنگ قشقه سروستان

دره ای بسیار زیبا و بکر در جنوب شرقی سروستان واقع شده است که زیبایی خاص خود را دارد. در این منطقه نیز درختان پسته و بادام وحشی پوشش کیاهی منطقه را تشکیل داده است. چشمه ای آب زلال و صاف نیز زینت بخش فضای زیبای آن شده است.

پارک آزادی سروستان

بوستانی زیبا و با فضای دلنشین در ورودی شهر سروستان واقع شده است که طراوت و زیبایی آن استراحتگاهی ایمن برای هر مسافر و رهگذر است. این پارک محلی خوش آب و هوا برای مسافران و همینطور مردم سروستان می باشد.

جاهای دیدنی سروستان
جاهای دیدنی سروستان

آرامگاه شیخ یوسف سروستانی

آرامگاه شیخ یوسف سروستانی شیراز یکی از بقعه‌های تاریخی شهر سروستان در شهرستان سروستان و استان فارس می‌باشد. در این بنا بقعه «شیخ یوسف سروستانی»  و «محمد بن حسن‌علی البیظاوی» قرار گرفته‌ است. بقعه شیخ یوسف سروستانی از چندین ستون سنگی و دو چهارتاقی تشکیل پیدا کرده‌است. این بنا به طرز زیبایی در وسط شهر سروستان قرار دارد. از لحاظ معماری به دوره ایلخانی بر می‌گردد و تزئینات بنا متأثر از تزئینات رایج آن دوران می‌باشد.

امامزاده سید علی بن اسحاق (ع)

این امامزاده در شهرستان سروستان روستای کت گنبد واقع شده است و به مزار امامزاده سید علی بن اسحاق (ع) مشهور می‌باشد. آن حضرت از نوادگان امام زین العابدین (ع) می‌باشد. این امامزاده در 500 متری جاده اصلی قرار گرفته است. این امامزاده هر ساله مأمن امنی برای عاشقان و دل سوختگان اهل بیت و کعبه حاجت دل خستگان می‌باشد. در مجاورت این امامزاده تل تاریخی با قدمت دوره اسلامی قرار گرفته است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: