تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی لامرد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی لامرد را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان شهر لامرد می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

لامرد (Lamerd) یکی از شهرهای استان فارس است. این شهر مرکز شهرستان لامرد می‌باشد و در جنوب استان فارس واقع شده‌ است. این شهر هجدهمین شهر پرجمعیت استان فارس و نهمین شهر پرجمعیت نیمه‌ی جنوبی استان به شمار می‌رود. فاصله این شهر تا شیراز 480 کیلومتر است. اگر قصد سفر به لامرد را دارید. در ادامه با دیدنی های لامرد بیشتر آشنا می شویم.

مکان های دیدنی لامرد

استودان سنگ چله گاه

استودان‌ها مکان‌هایی بودند که زرتشتیان استخوان‌های درگذشتگان خود را در آن‌ها دفن می‌کردند. بنای تاریخی سنگ چله‌گاه از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر لامرد است. چله‌گاه نام محلی است که استودان در آن قرار دارد.  این بنا در سال ۱۳۸۱به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

جاهای دیدنی لامرد
جاهای دیدنی لامرد

قلعه اشکنان

در بخش اشکنان، در شرق لامرد آثار قلعه­ای از دوره قاجار برپا می­باشد، که منسوب هب حاکمان محلی اشکنان است.مصالح به کار رفته در قلعه، خشت، سنگ و آهک است. قسمتی از دیواره­های قلعه و دوبرج درضلع جنوب غربی و شمال شرقی آن هنوز پابرجاست. در میان قلعه عمارتی مانندکلاه فرنگی قرار دارد که قسمت­هایی از آن تخریب شده است.

قلعه گوری

در حاشیه رود فصلی کنار روستای رکن‌آباد لامرد، یک محوطه باستانی که آن را منتسب به آثار به‌جای مانده از قلعه گوری می‌شناسند قرار دارد. این اثر تاریخی ازلحاظ ابعاد، یک محوطه 13 در 18 متری است که در ارتفاعی تقریبا 3 متر بالاتر از دشت‌های اطراف قرار دارد. یک ستون نصف نیمه در حاشیه رودخانه، شاخص‌ترین اثر بازمانده از این قلعه است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، بخش اعظمی از این اثر تاریخی ساخته‌شده با سنگ و ساروج و گچ، تا همین امسال (سال 1398) در لابه‌لای گل‌ولای پنهان بود و در اثر یک بارندگی سیل‌آسا از دل خاک بیرون آمد.

Untitled 7 7

مجموعه علیخان

شهرستان لامرد، چندین بنای ثبت‌شده در آثار ملی ایران دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مجموعه علیخانی واقع در بخش اشکنان است. این مجموعه شامل یک مسجد و حمام تاریخی است که با توجه به کتیبه موجود، سابقه ساخت آن‌ها به اواخر قرن گذشته و حکومت قاجار برمی‌گردد. آب‌انباری منتسب به علیخان نیز اندکی دورتر از این مجموعه رو به روی قلعه سفید اشکنان قرار دارد.  مسجد دارای تزیینات زیبای گچبری در ایوان و شبستان است. سقف چوبی مسجد با نقاشی تزئین شده و دارای دو شبستان است که شبستان دوم آن در قسمت زیرین حیاط و شبستان دوم آن در قسمت زیرین حیاط و شبستان اصلی واقع شده است. در ضلع غربی و کنار مسجد، حمام علی­خان قرار دارد.

هفت برکه

در سرتاسر دشت لامرد، آب‌انبارهای سفیدرنگ یا همان برکه‌های آب به‌وفور دیده می‌شود که هر یک از آن‌ها در دل خود داستانی برای گفتن دارند. مجموعه هفت برکه همان‌گونه که از نام آن پیداست، شامل هفت آب‌انبار با هندسه‌ای منظم است که برای تأمین آب آشامیدنی در نزدیکی روستای میرحسنی لامرد ساخته‌شده بود. به سبب کمبود آب در فصول گرم سال، پیشینیان منطقه لامرد اقدام به احداث آب‌انبار با استفاده از ساروج و سنگ و بعدها با استفاده از گچ و سنگ در مسیر رودهای سرازیر شده از ارتفاعات می‌کردند تا با مهار آن‌ها بتوانند برای آینده خود آب را ذخیره کنند.

جاهای دیدنی لامرد
جاهای دیدنی لامرد

نقش برجسته سراب بهرام

از جاهای دیدنی لامرد نقش برجسته بهرام متعلق به دوران ساسانی است. تصویر حک شده در این نقش برجسته منسوب به بهرام دوم، پادشاه ساسانیان، است. در این نقش برجسته بهرام در حالی‌که شمشیر خود را در زمین فرو برده و در دو طرفش دو نفر به نشانه احترام انگشتان خود را به طرف بالا نگه داشته‌اند را می‌توانید مشاهده کنید. سراب بهرام نام محلی است که نقش برجسته در آن قرار دارد.

25406

چشمه های آب گرم اوباد

چشمه‌های آب گرم با آن خواص درمانی منحصربه‌فردشان در چندین جای لامرد وجود دارند که شناخته‌شده‌ترینشان، چشمه آبگرم موسوم به اوباد این شهرستان است. اوباد از جاهای دیدنی لامرد، به لحاظ حوضچه آب مساحت آن‌چنان بزرگی ندارد و کمتر از 100 مترمربع است. با این‌حال به سبب دسترسی آسان و خواص درمانی فوق‌العاده برای درمان بیماری‌های مفصلی، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. به‌واسطه نزدیکی لامرد به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، حتی از این کشورها نیز مردمانی برای استفاده از خواص درمانی اوباد به لامرد می‌آیند.

چشمه آب گرم سراب بهرام

این چشمه در مجاورت جاده ‌آسفالته چنار شاهیجان – نورآباد واقع شده است و آب آن برای مصارف درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.این چشمه که از چشمه های معدنی معروف فارس است از نوع گوگری است و می تواند برای مداوای برخی از امراض مورد استفاده قرار گیرد.

جاهای دیدنی لامرد
جاهای دیدنی لامرد

تپه گلرخ

محوطه تپه گلرخ میزبان یک قلعه باستانی ثبت‌شده با همین نام در آثار ملی ایران و بازمانده از دوران ساسانیان در لامرد است. تپه گلرخ در بخش تازه تأسیس چاهورز شهرستان لامرد قرار دارد و آثار تاریخی ازجمله ظروف و سکه‌های مربوط به سده هفتم میلادی از دل آن استخراج شده است. در بخش چاهورز یک تپه باستانی دیگر به نام ده­گچی نیز وجود دارد که آن نیز در شمار آثار ملی ایران قرار دارد.

تنگ ترمان

تنگ ترمان از آن دست جاهای دیدنی لامرد است که حتی در فصول گرم سال هم می‌توانید به آن سر بزنید. در روزگاران قدیم این تنگ محل زندگی مردمانی بعضاً کشاورز و دامدار بوده است که هنوز بعضی از دست‌ساخته‌های آن‌ها به‌صورت نصفه‌نیمه سالم مانده‌اند. وجود چشمه دائمی در تنگ ترمان باعث شده بود، ساکنان این منطقه اقدام به ساخت چندین آسیاب در این منطقه بکنند.از زیبایی‌های تنگ ترمان در زمستان، سرسبزی فوق‌العاده کوه‌های اطراف آن و جاری شدن آب زیاد در این تنگه است. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید آبشار تنگ ترمان را هم ببینید.

478749 605

تنگ خور

تنگ خور نام یک منطقه خوش آب‌وهوا در نزدیکی محور مواصلاتی شهرستان لامرد به سمت شهرهای استان هرمزگان است. وجود نخلستان زیبا، آب روان و طبیعت بی‌نظیر، باعث شده است تنگ خور همیشه یکی از گزینه‌های اصلی لامردی‌ها برای گردشگری در دل طبیعت باشد. اگر قصد شنا در گودال­های آب این منطقه را دارید، حتما از محلی‌ها جای مناسب آن را سؤال کنید. در منطقه‌ای در دل این تنگه به نام اردوگاه شهید رجایی، می‌توانید اتراق کنید و ساعاتی خوش را در کنار خانواده بگذرانید.

جاهای دیدنی لامرد
جاهای دیدنی لامرد

رودخانه مهران

از جاهای دیدنی لامرد رودخانه مهران از ارتفاعات کوه‌سیاه و شمال کوه گاو‌بست سرچشمه می‌گیرد. این رود فصلی است و فقط در فصل‌های بارندگی جریان دارد. آب رودخانه مهران شور است. رودخانه پس از عبور از شهرستان لامرد به سمت بندر خمیر می‌رود و به خلیج فارس سرازیر می‌شود. این رودخانه و روستاهای لامرد می توانند انتخابی عالی برای گشت و گذار در طبیعت منطقه باشند.

منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور

این کوه تنگ خور(Tang-e-khur) با بیشینه ارتفاع ۱۴۷۲ متر، در شمال شرق بخش علامرودشت در جنوب استان فارس قرار دارد. این کوه از طرف غرب به کوه هوا و از طرف شمال شرقی به کوه مز متصل است و شهرستان خنج را در شمال از بخش علامرودشت و دهستان فداغ در جنوب جدا می‌سازد. آبادی‌های «خلیلی»، «پشت پری»، «گود بُگُر»، «خشتی»، «گهلویه» و «ابوحنا» در دامنه جنوبی این کوه قرار دارند. این دو کوه که به ترتیب میدان های گازی هما و شانول را در خود جای داده اند در سال های اخیر به علت فعالیت های اکتشاف، استخراج و بهره برداری از منابع گاز آسیب فراوانی دیده اند و چهره بکر طبیعی آن دستخوش تغییر گردیده است.

tang khor 4 e1611994153858

روستای لاورخشت

روستای لاورخشت، جنوبی‌ترین منطقه مسکونی شهرستان لامرد است و پس‌ از آن استان هرمزگان شروع می‌شود. اگر مسیر زیبای هم‌جوار با تنگ خور را ادامه دهید، پس از چند کیلومتر به این روستای زیبای لامرد می‌رسید. روستای لاورخشت از جاهای دیدنی لامرد، علاوه بر آب‌وهوای خوب، آب کافی و خاک مناسب برای کشاورزی دارد و تقریبا در بیشتر ایام سال سرسبز است.

تل علامرودشت

تل علامرودشت از جاهای دینی لامرد نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و برای آن تاریخی مربوط به بعد از ورود اسلام ذکر کرده‌اند. تل درواقع به کوهی پست یا یک پشته بلند اطلاق می‌گردد. بر بالای این بلندی، ویرانه‌هایی یک اثر تاریخی مربوط به دوره زندگی زرتشتیان در منطقه علامرودشت وجود دارد. آثار تاریخی کشف‌شده در این محوطه ازجمله ظروف سفالی، صحت این ادعا را اثبات کرده است. محیط اطراف این اثر تاریخی نیز شامل نخل‌های کهن‌سال و طبیعت زیبایی برای گشت‌وگذار در لامرد است. علامرودشت در دل خود چند جای تاریخی دیگر به نام تل باستانی جت که در قسمت شمال غرب قرار دارد به همراه تل بهرویه، محوطه خفرویه و… نیز دارد.

جاهای دیدنی لامرد
جاهای دیدنی لامرد

امامزاده شاه فرج الله

امامزاده شاه فرج الله از نوادگان امام موسی کاظم به‌شمار می‌رود و مزار او مورد احترام و تکریم مردم است. روی سنگ قبر قدیمی این امامزاده تاریخ ۳۳۸ قمری دیده می‌شود. بقعه امامزاده شاه فرج الله با معماری سنتی و خاص مناطق جنوبی کشور بنا شده است و شامل امکاناتی مانند استراحتگاه و زائرسرا می‌شود. طبیعت اطراف بقعه نیز با چشمه‌های آب، قنوات و درختان خرما و مرکبات، چشم‌انداز زیبایی دارد.

Untitled 2 9

بازار بزرگ دهشیج

دهشیخ یکی از روستاهای چسبیده به لامرد است که در فاصله‌ای کمتر از 10 کیلومتر با آن در قسمت شرقی شهر قرار دارد. دهشیخ نمونه‌ای کوچک‌تر مشابه با بندر گناوه استان بوشهر و شهر بانه کردستان است. درواقع پس از بازدید از جاهای دیدنی لامرد، برای یک خرید فوق‌العاده و کم‌هزینه می‌توانید به بازار بزرگ دهشیخ لامرد بروید.مغازه‌ها و پاساژهای بزرگ بازار دهشیخ، همگی در امتداد هم و دو طرف جاده اصلی لامرد به سمت اشکنان واقع است. در اینجا اجناس خارجی از نوع پوشاک، کیف، کفش، لوازم‌خانگی، کالای خواب، مبلمان و هر چیزی که فکرش را می‌کنید، بسیار ارزان‌تر از هر جای ایران قابل خریداری است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: