تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

در ادامه سری مطالبی که به قطر اختصاص داده ایم، قصد داریم تا شما را بیشتر با بخش تفریحی و فرهنگی این کشور کوچک آشنا کنیم. پس با ما در مجله هم اقلیم همراه باشید.

چرا قطر مقصد گردشگران است

قطر مقصدی فوق‌العاده و شگفت‌انگیز برای تعطیلات است (البته نه در فصل تابستان). هنگامی که برای تفریح و گردشگری به قطر می‌روید برای این تفریحات حتما برنامه‌ریزی داشته باشید زیرا گذینه‌های شما کم نیستند. از تفریحات مهم در قطر می‌توان به  سافاری‌های صحرایی در دوحه، بازدید از مکان‌های باستانی، قلعه‌ها، جزیره موز، موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی، حرا الذاکیرا، اسب‌دوانی و شتر‌دوانی.

اجاره روزانه خانه در تهران

قطر

همچنین بازدید و استراحت در سواحل محبوب و استراحت در هتل‌های بی‌نظیر نیز جایگاه ویژه خود را دارد. در این کشور حجم باورنکردنی از اوقات فراغت، ماجراجویی، تجربه غذاهای لذیذ و پیشنهادهای فرهنگی برای تجربه وجود دارد. قطر سنت و مدرنیته‌ای را ارائه می‌دهد که یافتن آن در جای دیگر دشوار است. قطر میراث خود را جشن می‌گیرد و همچنان به تازه‌واردان و مسافران امکانات رفاهی مدرن، هتل‌های جدید و ترکیبی از فرهنگ‌ها، غذاها و سبک زندگی بین‌المللی ارائه می‌دهد.

اگر قرار است که گردشگری طبیعی در قطر از اولویت‌های برنامه شما باشد باید بدانید که  اوریکس عربی[1] که در دهه 1970 از انقراض نجات یافت، حیوان ملی قطر است. روی لوگوی هواپیمایی قطر  نمادی از  اوریکس عربی وجود دارد. همچنین اوریکس نماد بازی‌های آسیایی 2006 دوحه بود.

قطر

قطر جایی است که اصالت فرهنگی با مدرنیته روبرو می‌شود. جایی که شن و ماسه به دریا می‌رسد؛ جایی که مردم گرد هم می‌آیند تا پیشنهاد‌های منحصربه‌فرد فرهنگی، ورزشی، تجاری و سرگرمی‌های خانوادگی را تجربه کنند. جالب است که بدانید ارکستر فیلارمونیک قطر متشکل از بیش از 100 نوازنده است که موسیقی‌های غربی و عربی را در محیط‌های محلی و بین‌المللی اجرا می‌کنند.

اگر می‌خواهید مکان‌های بیشتری در قطر را ببینید، مطالب زیر را دنبال کنید

قطر و نکات بیشتر آن

در ادامه به سنت‌ها و بخشی از آنچه که اکنون جزیی از نماد فرهنگی و ملی قطر شده‌ است اشاره می‌کنیم. مجلس یکی از مهم‌ترین فضاهای زندگی قطری است. معمولاً فضایی مردانه است و زنان در داخل خانه گرد هم می‌آیند. این مجلس در نزدیکی ورودی قرار دارد و اتاق مجزایی است که به میهمانان اجازه می‌دهد تا فضاهای خصوصی‌تر خانه را دور بزنند. به مهمانان مجلس خرما داده می‌شود و قهوه عربی در یک قوری با شکلی مشخص (به نام دله) در فنجان‌های کوچک بدون دسته سرو می‌شود.

قطر

همچنین رمضان نهمین ماه از ماه‌های عربی است و به‌طور قابل‌توجهی مهم‌ترین ماه تقویم قمری اسلامی است. در این مدت، مسلمانان در همه‌جا از طلوع تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنند. ماه رمضان که زمان تأمل و معنویت است، افراد ناهمگون را در عمل مشترک روزه‌داری گرد هم می‌آورد. این ماه برای مردم قطر زمان صدقه دادن و پرهیزکاری است.

تقویم قمری اسلامی دارای چندین تاریخ مهم است، اما پرجشن‌ترین آن‌ها تعطیلات دو عید آن‌ها است. پس از ماه رمضان، دوره یک‌ماهه روزه‌داری، ضیافتی می‌آید که عید فطر را بشارت می‌دهد. حدود دو ماه بعد، مصادف با پایان حج، عید قربان است.  هر عید دارای اهمیت تاریخی و سنت‌های مرتبط با خود است.

قطر

خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که درخت نخل نیز از عناصر ملی طبیعت آنها محسوب می‌شود. نخل خرما یکی از قدیمی‌ترین درختان شبه‌جزیره عربستان است و بخش اصلی این درختان در قطر رشد می‌کنند. خرما با داشتن فواید تغذیه‌ای سرشار از دیرباز در منطقه مهم بوده‌ است و این نکته حائز اهمیت است که این کشور شانزدهمین کشور بزرگ تولیدکننده خرما در جهان محسوب می‌شود.

 

سنت هایی که هنوز زنده هستند

از دیگر نمادهای سنتی این کشور قهوه عربی است. سرو قهوه عربی و خرما همچنان نمادی از مهمان‌نوازی در قطر است. شربت خرمای شیرین و چسبناک، قرن‌هاست که در شرق عربستان استفاده می‌شود. این شربت با مادبسه، یک پرس سنتی خرما، استخراج می‌شود. نمونه‌هایی از این دستگاه‌های خرما را می‌توان در شهر الزباره مشاهده کرد که اهمیت خرما را برای فرهنگ و اقتصاد اولیه قطر و همچنین برای رفع نیازهای تغذیه‌ای مردم محلی نشان می‌دهد. سرو قهوه سنتی عربی در قطر بیانگر مهمان‌نوازی و استقبال از مهمان است و نقش ویژه‌ای در ابراز مهمان‌دوستی دارد. قهوه تازه آسیاب شده و طعم‌دار شده با هل و سایر ادویه‌ها سرو می‌شود.

قطر

اینجا کشوری است که به‌طور جدایی‌ناپذیر به دریا گره‌خورده و می‌توان گفت که دریا و قایق نماد ملی دیگری برای آنها محسوب می‌شود. برای نسل‌ها، ماهیگیری، غواصی مروارید و تجارت وسیله‌ای برای امرارمعاش بسیاری از مردم بود. قایق‌های چوبی سنتی که در طول سال‌ها طراحی آن‌ها تا حد زیادی تغییر نکرده است، باقیمانده‌ای از این سنت دریانوردی است و هنوز هم امروزه در آب‌های این کشور می‌چرخد. قایق‌ها توسط قالیف ساخته‌شده‌اند، و صنعت قایق‌سازی سنتی از طریق تعدادی کارگاه تخصصی کشتی‌سازی در سراسر خلیج‌فارس، مانند کارگاه کشتی‌سازی امیری در قطر، زنده نگه‌داشته می‌شود.

قطر

مروارید نماد ملی دیگری برای قطر محسوب می‌شود. قرن‌ها، مروارید صادرات مهمی برای قطر بود. اگرچه اقتصاد این کشور از مدت‌ها قبل تکامل یافته است، اما قطر همچنان تمایل خود را به این گنجینه‌های طبیعی منحصربه‌فرد حفظ کرده است. امروزه، بازدیدکنندگان می‌توانند مجموعه‌ای عالی از جواهرات مروارید اصیل را در خرده‌فروشان خوب در سراسر کشور بیابند. برای بهترین معاملات، به سوق واقف و بازار طلا در دوحه بروید. خوب است که بدانید قطر اولین کشور در جهان بود که رنگ ارغوانی را از صدف درست کرد و این رنگ آن‌قدر کمیاب بود که فقط برای پارچه‌های سلطنتی استفاده می‌شد

در اینجا به پایان بخش دوم از قطرگردی می‌رسیم. ما را برای اطلاعات بیشتر از این کشور زیبا در بخش‌‌های بعدی دنبال بفرمایید.


[1] تیزشاخ عربی یا غزال اوریکس یا خَربُز