تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شهر کرج یکی از کلان‌شهرهایی است که در کشور ایران از نواحی خوش‌آب‌وهوا محسوب می‌شود. این شهر در استان البرز قرار گرفته و واقع در کوهپایه‌های دامنه البرز است. کرج بعد از تهران از بزرگ‌ترین شهرهای مهاجرت‌پذیر است که جمعیت جوانی نسبت به پایتخت دارد. تاریخچه کهن این شهر و موقعیت جغرافیایی ویژه آن، سبب شده تا لیست جاذبه‌های گردشگری کرج پربار شود. یکی از جاذبه‌های حیرت‌انگیز این شهر جشنواره لاله های پارک چمران کرج است که در ادامه این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

پارک چمران کرج

شهر کرج بالای ۱۰۰ اثر با ارزش فرهنگی، تاریخی و هنری ثبت شده را در خود جای‌داده است و باتوجه‌به آب‌وهوای مناسب و وجود منابع آبی کافی نظیر رودخانه کرج، باغ شهری زیبا و سبز با درختان فراوان و قدیمی، بوستان‌ها، اماکن گردشگری، باغ‌ها و پارک‌های زیادی نظیر پارک شهید چمران دارد. پارک چمران کرج از بزرگ‌ترین بوستان‌های البرز است که بین سال‌های نود تا نود چهار بازسازی گردید. این پارک زیبا و سرسبز بالای بلوار چمران شهر کرج قرار دارد و هر سال در آن جشنواره لاله‌های کرج برگزار می‌شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

پارک چمران کرج

تفریحاتی نظیر پیست دوچرخه‌سواری، پینت بال، شهربازی، فرش گُل، سینما 4 بعدی، باغ پرندگان، باغ لاله و… از جذابیت‌های پارک چمران به شمار می‌آیند و تنها بخشی از امکانات و ویژگی‌های این پارک بزرگ هستند. پارک دکتر چمران شامل منطقه وسیعی از بلوار سرسبز ورودی اصلی کرج تا تپه‌های کلاک و ورودی جاده چالوس است.

 این پارک علاوه بر باغ لاله از یک شهربازی نسبتاً بزرگ و مجهز به همراه وسایل بازی متنوع برخوردار است که در سال 1390 به‌عنوان شهربازی نمونه کشوری از آن یاد شد. وسعت پارک شهید چمران بسیار زیاد بوده و در حدود 40 هکتار است. چیزی که شاید در این پارک علاوه بر باغ لاله‌ها گردشگران را به خود جذب کند، رودخانه کرج است که از این پارک نیمه‌ طبیعی عبور می‌کند و تفریحگاه خوبی برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

هرگز در فصل بهار و گل‌های لاله بازدید از جشنواره لاله های پارک چمران کرج را از دست ندهید. خوش‌آب‌وهوا بودن و بارندگی کافی کرج یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و شکوفایی لاله های پارک چمران است؛ به‌عبارت‌دیگر کرج از مناطق معروف پرورش گل در ایران است. برای مثال گل گوهر شب‌چراغ یک گل استثنایی است که تنها در این منطقه امکان تولید و پرورش آن مهیا است. اگر برای تعطیلات آخر هفته به دنبال مکانی زیبا، آرام‌بخش و سبز و جذاب هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این پارک بزرگ و جذاب دیدن کنید تا متحیر شوید!

باغ گل‌های بوستان چمران| جشنواره لاله های پارک چمران کرج

با دیگر جاذبه های گردشگری کرج بیشتر آشنا شوید:

باغ گل‌های بوستان چمران| جشنواره لاله های پارک چمران کرج

همان‌طور که گفته شد، باغ گل‌های لاله از جاذبه‌های شگفت‌انگیز پارک شهید در فصل اردیبهشت است که معمولاً اواخر فروردین هرسال آغاز می‌شود و تا نیمه‌های اردیبهشت ادامه دارد. اما گاهی تاریخ دقیق این جشنواره، به دلیل زمان کاشت پیاز لاله و عواملی چون گرمای هوا و بارندگی شاید چند روزی نسبت به سال‌های قبل فرق می‌کند. این مجموعه هرساله با استقبال بسیار فراوان مردم روبه‌رو می‌شود. باغ گل‌های رنگارنگ چمران سالانه افراد زیادی را از سراسر کشور به سمت خود جذب می‌کند و آمار علاقه‌مندان به این باغ بالا است. این باغ با نام‌های بوستان البرز، باغ لاله کرج، باغ گل لاله های چمران، جشنواره گل لاله کرج، جشنواره لاله های پارک چمران کرج و… نیز در میان عموم شناخته می‌شود.

نمایشگاه گل و گیاه چمران در سال 1384 اولین‌بار با همراهی پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج در زمینی با مساحت ۳۰ هزار مترمربع ایجاد شد. در این باغ دیدنی بالغ بر 300 گونه گل و گیاه وجود دارد؛ کروپسیس، میخک، ساکولنت، یاس هندی، ارغوان، پیچ اناری و… از گیاهان و گل‌های خاصی هستند که در این باغ به نمایش گردشگران درمی‌آیند. بد نیست بدانید بزرگ‌ترین و معروف‌ترین فرش گل خاورمیانه نیز در این باغ گل‌آرایی می‌شود و زیبایی بی حد و مرزی را به ارمغان می‌آورد. هدف از تأسیس این باغ در سال 1384 معرفی انواع گل و گیاه به علاقه‌مندان، نهادینه شدن فرهنگ توجه به گل و گیاه، ایجاد حس نشاط و انگیزه و روحیه گردشگران، عکاسی هنری و در نهایت ایجاد یک جاذبه گردشگری زیبا در استان البرز بود.

باغ گل‌های بوستان چمران

تاریخچه گل های لاله در کشور ایران

گل لاله گیاهی بومی مناطق سردسیر و کوهستانی است که در افغانستان، ترکیه و فلات ایران به‌صورت خودرو رشد می‌کند. نام گل لاله از واژه سنسکریت لعل یا سرخ گرفته شده و تا قبل از قرن شانزدهم اروپائیان هیچ شناختی بر آن نداشتند.

به‌مرور این گل از طریق دولت عثمانی به اتریش و سپس به هلند ارسال شد و در این کشور به‌خوبی پرورش داده شد. به‌طوری‌که امروزه کشور هلند با صادرات گل‌های لاله و رز آن مشهور است و گل لاله نمادی از این کشور محسوب می‌شود. اما متأسفانه باید گفت لاله‌های فلات ایران در واقع مادر تمام لاله‌های جهان است؛ بنابراین اگر کشوری به‌عنوان نماد این گل در دنیا شناخته شود، آن ایران است.

در این راستا جشنواره لاله های پارک چمران کرج در ایران تأسیس شده است. نام گل لاله از هشتصد سال پیش در انواع کتب شعر و تاریخی ایرانی آورده شده است و نماد آن در بسیاری از مهرهای هخامنشی و سامانی و آثار باستانی این دوره‌ها دیده می‌شود. به دلیل شباهت این گل به عمامه در زبان ترکی به عمامه مشهور است، در کشورهای اروپایی نیز به این گل تولیپ گفته می‌شود.

پارک چمران کرج

امکاناتی متنوعی در جشنواره لاله های پارک چمران کرج برای بازدیدکنندگان فراهم است!

جشنواره لاله‌های پارک چمران از جشنواره‌های گل لاله‌ای است که از سال 1392 خورشیدی، هرسال پذیرای گردشگران است. این جشنواره در بیشتر مواقع از تعطیلات نوروز آغاز می‌شود و تا اردیبهشت ادامه دارد. در این جشنواره بیش از 250 هزار شاخه گل لاله پرورش داده می‌شود که هر یک از این 250 هزار شاخه دارای 48 واریته مختلف هستند.

شاید اولین چیزی که در باغ گل لاله بوستان چمران مشاهده کنید، محوطه پرچین‌های تودرتو یا لابیرنت باشد. این باغ از دیگر بخش‌هایی نظیر آمفی‌تئاتر روباز، کلکسیون گل رز، آلاچیق، رستوران، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، عکاس‌خانه سنتی به همراه لباس محلی، فروشگاه گل و گیاه، فرش گل با مساحت 2700 متر، برکه زیبا به همراه پرندگان خاصی نظیر: فلامینگو و پلیکان، دیوارهای نقاشی شده به سبک و سیاق قدیمی که برای عکاسی بسیار جذاب‌اند، آبشاری بزرگ و پهن و قفس پرندگانی مثل کرکس، طوطی و عقاب و قفس نگهداری از خرگوش و روباه تشکیل شده است.

توجه داشته باشید که برای ورود به محوطه زیبای جشنواره لاله های پارک چمران کرج باید بهای بلیت آن را پرداخت کنید. همچنین شما گردشگران عزیز می‌توانید با اتومبیل شخصی به این باغ بروید و خودروی خود را در کمال امنیت بالا در پارکینگ پارک چمران پارک کنید. ساعت کاری این مجموعه در ایام ماه مبارک رمضان امسال از ساعت یازده صبح تا یک بامداد بوده و افراد می‌توانند در این بازه زمانی از مجموعه دیدن فرمایند.

آغاز جشنواره لاله های پارک چمران کرج در سال 1401 از پانزدهم فروردین ماه

به گزارش منبع ایسنا: فضای سبز شهرداری کرج به دنبال کاشت بیش از دویست هزار پیاز لاله در چهل واریته متنوع و رنگارنگ در باغ گل بوستان چمران اعلام کرده باتوجه‌به شرایط محیطی و آب‌وهوایی سال 1401،

گردشگران می‌توانند از نیمه دوم فروردین‌ماه با به گُل نشستن گل‌های لاله از این باغ زیبا دیدن کنند. امسال، زمان برگزاری هشتمین جشنواره لاله‌های شهر کرج به دلیل شرایط آب‌وهوایی و جغرافیایی و تغییرات دمایی تغییر پیدا کرده است. در سال‌های قبل قابلیت برگزاری جشنواره گل لاله را از آخرین روزهای اسفند تا پایان اردیبهشت وجود داشت اما این مسئله که زمان بازدید از باغ و گل نشستن لاله‌ها دقیقاً چه روزی باشد، غیرقابل‌پیش‌بینی است.

این مجموعه اعلام کرده است که امسال برخلاف دو سال گذشته، مقدمات و مراحل آماده‌سازی و زیباسازی جشنواره با تلاش بی‌وقفه افراد مجموعه انجام شده و باتوجه‌به واکسیناسیون گسترده شهروندان و کاهش آمار همه‌گیری ویروس کرونا، امکان برگزاری جشنواره لاله های پارک چمران کرج برای شهروندان و گردشگران فراهم است. یکی دیگر از بخش‌های جذاب جشنواره باغ گل در سال 1401 در ماه مبارک رمضان، اجرای جنگ‌های شبانه جذاب و سرگرم‌کننده در کنار نورافشانی و آتش‌بازی به همراه شهروندان است. بدین منظور ایجاد فضایی شاد و مفرح باهدف افزایش روحیه شادی و نشاط و امید به زندگی شهروندان در باغ لاله برنامه‌ریزی‌شده است. لازم به ذکر است که در این جنگ‌های شادی تمامی پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت کامل رعایت می‌شود.

باتوجه‌به اینکه جشنواره لاله‌ها پس از برگزاری موفق هفت دوره به‌عنوان یک نمادی مهم برای استان البرز محسوب می‌شود و همچنین موجبات شادی و نشاط را برای شهروندان فراهم می‌کند؛ لذا لازم است تا در حفظ آن کوشا باشیم. برگزاری چنین جشنواره‌هایی یک فرصت مهم برای نشان‌دادن توانمندی‌هایِ فرهنگی و اجتماعی ایرانیان فراهم می‌کند و علاوه بر ایجاد نشاط شهری، منجر به معرفی شهر کرج به‌عنوان کلان‌شهر توانمند خواهد شد.

بوستان چمران کرج

بازدید از جشنواره لاله‌های کرج به‌صورت رایگان حقیقت دارد؟

خوشبختانه با کنترل ویروس و واکسیناسیون عمومی، لغو محدودیت‌های سال قبل امسال فرصتی فراهم آمده تا درهای این فضای زیبا مجدداً به‌سوی شهروندان گشوده شود. پیش از شکوفایی لاله‌ها در جشنواره لاله های پارک چمران کرج، شهردار کرج اعلام کرده بود که اگر ظرف دو سه روز آینده، ۸۰ درصد لاله‌های باغ گل‌ها باز نشوند، شهروندان می‌توانند به‌صورت رایگان از جشنواره لاله‌ها بازدید کنند.

مصطفی سعیدی سیرائی شامگاه شنبه (۲۱ فروردین) اظهار کرد که باتوجه‌به شیوع کرونا و احتمال اعمال محدودیت همکاران ما در مجموعه بر اساس زمان‌بندی سالانه برای کاشت پیازهای لاله اقدام نکرده‌اند؛ لذا این فرایند به تأخیر افتاده است. وی ادامه داد که اگر این تأخیر کاشت پیازهای لاله سبب عدم شکوفایی بخش عظیمی از لاله‌ها شود، به جبران این مشکل پیش‌آمده شهروندان می‌توانند به‌صورت رایگان از این مجموعه دیدن کنند.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی جشنواره لاله های پارک چمران کرج پرداختیم و شما را با بخش‌های مختلف این مجموعه و ساعت کاری آن و شرایط برگزاری‌اش آشنا کردیم. همان‌طور که مطالعه کردید، گل لاله، بومی کشور ایران محسوب می‌شود و این گل زیبا به ایران و ایرانی تعلق دارد. اما با این‌ وجود شاید هنوز بسیاری از افراد این گل جذاب و خارق‌العاده را از نزدیک ندیده باشند؛ لذا پیشنهاد ما این است که اگر شما هم هنوز این گل را ندیده‌اید حتماً برای خرید بلیت باغ گل کرج اقدام کنید. امیدواریم در اولین تعطیلات پیش‌رو به این پارک دیدنی و جذاب مراجعه کنید و تا فصل گل‌های لاله به پایان نرسیده از این باغ جذاب و شگفت‌انگیز دیدن فرمایید. توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر برای رفتن به این مجموعه جذاب برنامه‌ریزی کنید.