تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بدون هیچ تردیدی میدان شهرداری از مهم‌ترین نقاط شهر زیبای رشت به حساب می‌آید که در مرکز شهر قرار گرفته است. این میدان تاریخی با شکل و شمایل مدرنی که این روز‌ها پیدا کرده، به یکی از زیباترین مکان‌های تفریحی گردشگری رشت تبدیل شده و افراد زیادی در طول شبانه روز برای گشت و‌گذار به آنجا ‌می‌روند. میدان شهرداری رشت به علت در برگرفتن بنا‌های تاریخی، ساختمان‌های شهری، مجسمه میرزا کوچک خان جنگلی و برخی قابلیت‌های مهم، از اهمیت خاصی برخوردار است و قدمت آن به حدود صد سال می‌رسد. همانطور که متوجه شدید در این مطلب قصد داریم در مورد میدان شهرداری اطلاعاتی را به شما عزیزان بیان نماییم. پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مطلب را از مجله گردشگری هم اقلیم  دست ندهید.

میدان شهرداری رشت

اجاره روزانه خانه در تهران

معرفی میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری در اوایل سلطنت رضاشاه پهلوی (۱۳۰۴ تا۱۳۲۰ شمسی) در شهر رشت احداث گردید. طراح و مهندس اصلی ساختمان شهرداری رشت فردی به نام آرتم سرداراف از ارامنه مقیم رشت می‌باشد و مجموعه آن شامل کاخ شهرداری رشت، ساختمان قدیمی هتل ایران و موزه پست می‌شود. درواقع می‌توان گفت که ساختمان شهرداری و برج ساعت آن، نماد شهر رشت است. در سال ۱۳۶۹ این بنا به علت وقوع زلزله ویرانگر و مهیب منجیل آسیب دید و چند سال بعد توسط شخصی به نام روبرت واهانیان، همچون شکل سابق مرمت شد.

در ادامه باید اشاره کنیم که مجموعه این میدان و ساختمان‌های اطراف آن را بر‌گرفته از معماری خیابان نوسکی شهر سن پترزبرگ روسیه و به سبک نئوکلاسیک بنا کرده‌اند. هنگامی که بخش‌های بیرونی و داخلی این ساختمان‌ها را تماشا کنید متوجه خواهید شد که معماری ساخت آن با سایر ساختمان‌ها تفاوت دارد. ردیف‌های بلوک بزرگ، دیوار‌های تمام سفید، پله‌های باریک، پنجره‌های چوبی هلالی شکل و نرده‌های چوبی این بنا، بدون شک نظر مثبت هر تماشگری را جلب خواهد کرد.

اجرای موسیقی زنده توسط گروه ارکستر شهرداری رشت، هر صبح و هنگام مناسبت‌ها روبه‌روی درب شهرداری رشت، داخل محوطه میدان و محوطه مخصوص گروه ارکستر انجام می‌گیرد و این فقط یکی از مشخصه‌های فوق العاه جذاب میدان شهرداری است. همچنین باید اشاره کنیم که زنگ ساعت مجموعه در هر ساعت به تعداد عدد ساعت و هر نیم ساعت نیز یک زنگ به صدا در می‌آید.

میدان شهرداری رشت

معرفی بخش‌های مختلف میدان شهرداری

متوجه شدید که بنا‌های تاریخی متعددی در میدان شهرداری رشت وجود دارند که بازدید از آن‌ها و پیاده روی در این میدان می‌تواند تجربه لذت بخشی باشد. قرارگیری استخر بزرگ پر از آب و فواره‌های آن و همچنین گل‌هایی که در اطراف میدان وجود دارند و نوای آهنگی که در این فضا پخش می‌شود، محیط مجموعه را تبدیل به فضایی پر انرژی و شاد کرده است؛ بنابراین افراد می‌توانند ساعت‌ها بر روی سنگفرش‌های این میدان پیاده روی نمایند و از همه این جذابیت‌هایی که در کنار یکدیگر جمع‌آوری شده‌اند، لذت ببرند.

نیمکت‌هایی در اطراف میدان شهرداری و کنار نخل‌های بلند قرار دارند که می‌توان جهت رفع خستگی از آن‌ها استفاده کرد و مجدداً به پیاده روی ادامه داد. تندیس‌ها و مجسمه‌های متعددی نیز در اطراف میدان شهرداری رشت وجود دارند که هر کدام از آن‌ها بیانگر نماد خاصی هستند و جلوه‌ای بسیار زیبا به این میدان و خیابان‌های اطراف آن بخشیده‌اند.

مجسمه میرزا کوچک خان جنگلی که در ابتدای خیابان سعدی واقع شده از مهم‌ترین مجسمه‌های این میدان محسوب می‌شود و جزء نماد‌های اصلی میدان شهرداری رشت می‌باشد. از دیگر مجسمه‌های مهم میدان می‌توانیم به مجسمه مرد بازارگرد، تندیس استاد دروی قدیمی‌ترین عکاس رشت، مرد آهنگر، زن شالیکار، مردان ماهیگیر با تور در قایق و … اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید

یکی دیگر از بخش‌هایی که در این میدان نظر اغلب عابران را به خود جلب می‌کند حجم انبوه کبوترانی است که به صورت آزادانه در میدان شهرداری و بر روی بنا‌های داخل آن پرواز می‌کنند و هنگام خوردن دانه بر زمین می‌نشینند؛ به همین دلیل این میدان سوژه بسیار خوبی برای عکاسی در شهر رشت به حساب می‌آید.

نورپردازی‌های بسیار خلاقانه و زیبایی که در این میدان و بنا‌های تاریخی آن انجام گردیده و گروه‌های موسیقی خیابانی که در این قسمت از شهر رشت به اجرای موسیقی‌های محلی می‌پردازند، منجر شده تا این مجموعه به یکی از زیبا‌ترین مناطق گردشگری رشت تبدیل شود و افراد را به سمت میدان شهرداری رشت در شب و یا روز بکشد.

در نظر بگیرید که در اواخر ماه اسفند با ازدحام جمعیت و آب و هوای فوق‌العاده‌ای که در رشت حاکم است، حال و هوای این میدان بی‌نظیر می‌شود؛ بنابراین این ایام فرصت مناسبی برای سفر به رشت و بازدید از میدان شهرداری است.

میدان شهرداری رشت

تاریخچه میدان شهرداری رشت

لقب‌های متعددی به شهر رشت اختصاص دارد، شهر روشنفکری، شهر باران، شهر همیشه بیدار و شهر اولین‌ها، دلیل انتخاب لقب آخر نیز این است که بنا‌های فراوانی همچون اولین شهرداری، اولین کتابخانه ملی، در رشت و در مجموعه میدان شهرداری رشت بنا شده است.

همانطور که مطرح شد، این میدان در سال ۱۳۰۴ خورشیدی به دستور رضاشاه ساخته شد. لازم است اشاره کنیم که روند ساخت این مجموعه حدود ۱۶ سال طول کشیده و بنا‌های دیگری مثل اداره پست، کتابخانه، کاخ شهرداری و هتل ایران نیز به آن اضافه شدند.

در میدان شهرداری رشت از کجا‌ها بازدید کنیم؟

اگر روزی به رشت سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً سری به میدان شهرداری آن بزنید؛ زیرا بنا‌های این بخش از استان گیلان می‌توانند مانند یک ماشین زمان شما را به روز‌های دور این شهر ببرند. در این بخش از مطلب به شما می‌گوییم که چه ساختمان‌هایی در اطراف میدان شهرداری وجود دارند که امروزه به عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری رشت مورد بازدید قرار می‌گیرند.

کاخ شهرداری

کاخ شهرداری بنا‌های تاریخی شهر رشت است و همان گونه که مطرح شد برای ساخت آن از معماری سن پترزبورگ الهام گرفته‌اند. معماری این کاخ برعهده شخصی ارمنی آلمانی مقیم شهر رشت به نام آرتم سراداراف بود که آن را به شکلی بسیار زیبا طراحی کرد. امروزه کاخ شهرداری از لحاظ تقسیمات شهری در مرکز رشت واقع شده و دسترسی به آن راحت است.

هتل ایران

سه سال بعد از ساخت کاخ شهرداری، به‌واسطه‌ی رفت‌وآمد بازرگانان و تجار به این شهر، هتلی باشکوه در ضلع شمالی میدان به سبک معماری نیمه اروپایی و گوتیک با ظاهری حیرت‌انگیز ساخته شد. هم اکنون این هتل از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار بوده و در کنار ساختمان شهرداری و ساختمان پست و تلگراف واقع شده است؛ زیربنای این هتل به حدود ۱۸۰۰ مترمربع می‌رسد.

هتل ایران بعد از انقلاب تا سال ۱۳۷۷ خورشیدی در اختیار بنیاد مستضعفان بود؛ ولی با توجه به اهمیت بنای آن، که در اصل از بنا‌های تاریخی و مهم رشت است، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، اقدام به خریداری ساختمان هتل ایران از بنیاد مستضعفان کرد. هتل مذکور امروزه میزبان مراسمات فرهنگی شهر رشت بوده و به‌عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

اداره پست میدان شهرداری رشت

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی رشت که در میدان شهرداری این شهر قرار گرفته، اداره پست است. این بنا در سال‌های ۱۳۱۰ الی ۱۳۱۲ شمسی بنا گردیده و در فهرست میراث ملی هم به ثبت رسیده است. باید اشاره کنیم که سبک معماری این ساختمان هم همچون دیگر بنا‌های این حوالی نئو گوتیک بوده و شما می‌توانید با تماشای آن خود را در دوران قدیم شهر رشت تصور کنید.

سبزه میدان رشت

در حوالی میدان شهرداری، یک میدان قدیمی با حال و هوای نوستالژیک دوران قدیم به اسم سبزه میدان قرار دارد. این میدان محلی برای گپ و گفت و دورهم جمع شدن اهالی شهر است.

بیشتر بخوانید

در وسط سبزه میدان یک حوض آبی همراه با چندین فواره وجود دارد و صدای جریان آب به همراه صدای پر زدن کبوتر‌ها در این فضا همچون سمفونی زیبایی طنین‌انداز می‌شود.

میدان شهرداری رشت

خیابان علم‌الهدی

بدون شک، خیابان علم‌الهدی از شلوغ‌ترین و زیباترین خیابان‌های شهر رشت به حساب می‌آید و دو میدان قدیمی این شهر را به همدیگر وصل می‌کند. در سال ۱۳۱۰ این خیابان در میان میدان نظمیه و سبزه‌میدان و باهدف عمران و زیباسازی شهر رشت احداث شد. البته هم اکنون خیابان علم‌الهدی به یک پیاده راه تبدیل شده و وسایل نقلیه اجازه تردد در آن را ندارند؛ بنابراین این خیابان فرصت بسیار خوبی را برای قدم زدن بر روی سنگفرش و بازدید از جاذبه‌های این منطقه فراهم آورده. در این پیاده‌رو مجسمه‌های نمادین و زیبایی از مردان و زنانی که مشغول زندگی روزمره و کار خود هستند ساخته شده است.

کسانی که تمایل یا توان پیاده‌روی در این خیابان تا میدان شهرداری را ندارند، می‌توانند از ماشین‌های برقی در نظر گرفته شده استفاده نمایند؛ این ماشین‌های برقی افراد را به‌صورت رایگان از سبزه‌میدان تا میدان شهرداری جابه‌جا می‌کنند.

علاوه بر این موارد باید بگوییم که خیابان علم‌الهدی برای علاقه‌مندان به پاساژگردی و خرید نیز جای بسیار مناسبی است و تعداد زیادی فروشگاه لباس، شال و روسری، زیورآلات، کیف و کفش و.. در دو سمت آن قرار دارد. پاساژ‌های فاتحی، پاسارگاد و نور نیز در این خیابان واقع شده‌اند که مناسب برای تجربه یک خرید خوب هستند.

کتابخانه میدان شهرداری

کتابخانه از دیگر ساختمان‌های میدان شهرداری رشت است. ساختمان کتابخانه در سال ۱۳۰۶ و به دستور رئیس اداره فرهنگ گیلان شخصی به نام محمدعلی تربیت ساخته شد؛ با این حال ساخت و حتی مرمت این بنا بار‌ها به علت کمبود بودجه با وقفه مواجه شد. کتابخانه میدان شهرداری نیز همچون سایر بنا‌های این میدان به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است و امروزه با قرار گرفتن در بخش غربی میدان مورد بازدید گردشگران و ساکنان رشت قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

برج ساعت

برج ساعت به عنوان یکی دیگر از بخش‌های میدان شهرداری، بعد‌ها به این مجموعه اضافه شد. در سال ۱۳۰۸ این ساعت بر روی برج دیده‌بانی میدان قرار گرفت. هر از گاهی می‌توان صدای زنگ آن را شنید که برای تمامی گردشگران جذاب است.

آبنما و مجسمه‌های میدان

زیبایی‌های میدان شهرداری فقط به ساختمان‌های آن محدود نشده و تندیس‌ها و آبنما‌های آن هم جلوه‌ی خاصی به این فضا بخشیده‌اند. شما می‌توانید بعد از بازدید از این جاذبه‌ها در پیاده رو فرهنگی میدان شهرداری قدم‌زده و عکس یادگاری ثبت کنید.

مقبره ابوجعفر

کاخ شهرداری رشت روی تپه‌ای بنا شد که آن بقعه‌ی امام‌زاده‌ای به نام آقا سید ابوجعفر نیز در آنجا قرار داشت. بعد از ساخت ساختمان شهرداری این بقعه به حیاط کاخ شهرداری انتقال یافت و مرقد گنبدی شکل با چهارپایه‌ی بتونی بر روی آن احداث گردید.

میدان شهرداری رشت

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی میدان و کاخ شهرداری رشت و همچنین جاذبه‌های تاریخی و بینظیر اطراف آن پرداختیم تا به افرادی که سؤال می‌کنند شهرداری رشت کجاست؟ یا شهرداری رشت امروز به چه صورتی است؟ پاسخ دهیم. پیشنهاد می‌کنیم که در سفرتان به شهر رشت از این میدان و جذابیت‌های اطراف آن بازدید کرده و لذت ببرید. از این که تا انتهای این مطلب، همراه ما بودید، از شما تشکر می‌کنیم.