تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

غار قوری قلعه

اگر اهل غار گردی هستید مطمئنا از دیدن غار زیبای قوری قلعه لذت خواهید برد. غار قوری قلعه یکی از دیدنی ترین غارهای کشور و یکی از برجسته ترین جاذبه های طبیعی کرمانشاه است. این غار دوست داشتنی که در ۲۵ کیلومتری شهرستان روانسر قرار دارد، بزرگترین و طولانی ترین غار آبی کشور است.

غار قوری قلعه

اجاره روزانه خانه در تهران

غار قوری قلعه دارای قندیل های زیبا و دلربا و همچنین راهروهایی با نام های عروس، بتهوون، نماز و چهار آبشار خیره کننده تشکیل شده است. این غار در سال 1387 در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور قرار گرفت.

پاوه، شهری خوش آب و هوا در 86 کیلومتری کرمانشاه، یکی از جذاب‌ترین و متمایزترین مکان‌های استان کرمانشاه است که خیره‌کننده‌ترین و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا را در خود جای داده است. غار باشکوه قوری قلعه هفتمین اثر طبیعی ملی ایران است که سالانه ده ها هزار بازدیدکننده به ویژه در ایام نوروز به خود جذب می کند.

غار قوری قلعه

به گفته زمین شناسان، قوری قلعه ۶۵ میلیون سال قدمت دارد و در عمق ۳۱۴۰ متری قرار دارد. در داخل غار دمای هوا ۷ تا ۱۱ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی آن 89 درصد بوده است. برای آشنایی بیشتر با غار قوری قلعه با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

غار قوری قلعه کجاست

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه یکی از جاذبه های طبیعی استان کرمانشاه است که از روانسر قابل دسترسی است. این غار باشکوه در 25 کیلومتری روانسر و نزدیک به شهرستان های جوانرود و پاوه است.

این غار مشرف به جاده روانسر – پاوه و در دامنه کوه شاهو در رشته کوه های زاگرس و در نزدیکی روستای قوری قلعه قرار دارد. ارتفاع این غار از سطح دریا 1650 متر است و دهانه آن تقریباً 1200 متر است.

غار قوری قلعه ، هم بزرگ‌ترین و هم طولانی‌ترین غار آبی ایران است. این غار هفتمین اثر طبیعی رسمی ایران است که توسط سازمان محیط زیست کشور حفاظت می شود.

دلایل نامگذاری غار

در زبان کردی غار قوری قلعه یا  قوری قلا  به «قوری قله لا» معروف است. نام این غار از آبادی اطراف قوری قلعه گرفته شده است. بر اساس افسانه ها، در گذشته قلعه های متعددی در نزدیکی این روستا وجود داشته که یکی از آنها شبیه قوری بوده و به همین دلیل نام آن را «قوری» گذاشته اند.

بنابر روایتی دیگر، در زمان ساسانیان در این مکان دژی وجود داشته که اکنون تنها بقایایی از آن باقی مانده است و به «گورا قلا» معروف بوده است. در زبان کردی «گورا» به معنای «بزرگ» و «قلا» به معنای «قلعه» است.

این کلمه به مرور زمان به گوری قلعه و در نهایت قوری قلعه تبدیل شد. در سال های بعد، آبادی که در اطراف قلعه پدید آمده بود به نام او نامگذاری شد و غار به نام قوری قلعه نام گرفت.

ویژگی های غار

این غار ۱۲ کیلومتر طول و ۳۱۴۰ متر عمق دارد. برکه های این غار به عمق 14 متر می رسد. علاوه بر این، دمای داخل غار در طول سال ثابت است و بین 7 تا 11 درجه سانتیگراد متغیر است.

 

تالار مریم غار قوری قلعه
تالار مریم غار قوری قلعه

تالار مریم، تالار کهن شتر، راهروی برزخ، تالار بلورین و تالار عروس از جمله اتاق های نفیس این اثر طبیعی هستند که در فاصله 1400 تا 500 متری قرار دارند. این غار یکی از باشکوه ترین مناظر و جاذبه های گردشگری روانسر است.

تالار کوهان شتر غار قوری قلعه
تالار کوهان شتر غار قوری قلعه

گروهی از غارنوردان انگلیسی و گروهی از غارنوردان فرانسوی به ترتیب در سال های 1976 و 1977 مناطقی از غار به طول 550 متر را بررسی کردند. گروهی از غارنوردان کرمانشاهی در دهه 1360 مناطق جدیدی از غار را تا عمق بیش از سه کیلومتری کشف و شناسایی کردند.

تالار بتهوون غار قوری قلعه
تالار بتهوون غار قوری قلعه

خفاش غارنشین گونه کمیاب خفاش است که به خفاش موش گوشی معروف است. متأسفانه بازدیدهای بی رویه باعث آسیب قابل توجهی به فضای داخلی غار شده است و آثار و شکاف هایی در سراسر دیواره های غار قابل مشاهده است.

تالار عروس غار قوری قلعه
تالار عروس غار قوری قلعه

در هنگام تعمیر دهانه غار آثاری از اواخر دوره ساسانی شامل هشت ظرف نقره با نقش کبک و پرندگان شکاری و درنا، قطعات سفالی و پانزده سکه ساسانی مربوط به یزدگرد سوم در کف غار کشف شد. در دو صفحه کتیبه هایی به خط پهلوی که توسط متخصصان ایرانی ترجمه و تفسیر شده است.

ظروف نقره از نظر متخصصان ساخت منطقه اورامان بوده و جزو ظروف محلی هستند. بر اساس یافته های باستان شناسی، شکارچیان عصر حجر از حدود 50000 تا 12000 سال پیش در غارهای اطراف قوری قلعه زندگی می کردند.

بخش های مختلف غار

غار قوری دارای دو فاز اصلی است که هر دوی آن‌ها در بین گردشگران بسیار محبوب هستند. فاز اول به طول 500 متر، بستر توسعه دو تالار معروف به نام های تالار مریم و تالار کهن شتر است. عروس، بتهوون و نمازخانه در فاز دوم غار به طول 1000 متر ساخته شده است.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی مناسبی برای مهمانانی که به این غار سفر می کنند وجود دارد که شرایط را برای شما راحت می کند.

رستوران ها

در بازدید از این غار شگفت انگیز که بزرگترین غار خاورمیانه است، می توانید یکی از غذاخوری های محمدی، میلاد، کبابی خسرو یا فردوسی را انتخاب کنید تا انرژی از دست رفته خود را بازیابید.

هتل ها

هتل هایی در مجاورت این منطقه وجود دارد که اگر بخواهید چند روز بمانید و از مناظر لذت ببرید، اقامت شما را راحت می کند. هتل ارم، هتل آزادگان، هتل سینا و هتل رسالت از جمله این هتل ها هستند.

جاذبه های اطراف

  • روستای هجیج پاوه
  • روستای زیبای اورامان
  • دشت لاله‌های واژگون وحشی
  • بازارچه مرزی جوانرود

بهترین زمان سفر به غار

بهترین زمان سفر به کرمانشاه در شش ماه اول سال به ویژه اواخر اردیبهشت تا اوایل شهریور است. دمای هوا در این فصل از سال ملایم‌تر است، بنابراین سرما شما را آزار نمی‌دهد.

غار قوری قلعه

مسیر دسترسی غار

برای رسیدن به غار قوری قلعه ابتدا باید به کرمانشاه و سپس 25 کیلومتر تا پاوه قبل از رسیدن به روانسر سفر کنید. تابلوهای غار اکنون شما را به روستای قوری قلعه هدایت می کنند. غار در سمت راست جاده است در حالی که آبادی در سمت چپ است. راه ورودی آسفالت است.

آدرس: ایران، استان کرمانشاه، 25 کیلومتری شهر روانسر

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت تا 09:00 الی 17:00

قیمت بلیط: 30 هزار تومان

مقالات بیشتری بخوانید