تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شهر زیبای مسکو برای گردشگران آن بسیار جذاب و دیدنی است. زیرا این شهر مجموعه‌ای بی‌نظیر و منحصربه‌فرد از بناهای قدیمی و تاریخی را در خود جای داده است که هر یک روایتگر بخشی از تاریخ غنی این کشور هستند. شهر مسکو هرساله میزبان گردشگران بسیاری است که از اقصی نقاط دنیا برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری روسیه به ویژه کاخ کرملین مسکو سفر می‌کنند.

کاخ کرملین (Moscow Kremlin)​  دارای قدمتی بیش از 500 سال است که در مرکز این شهر قرار دارد و یکی از بی‌نظیرترین کاخ‌های دنیا محسوب می‌گردد. در صورتی که علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در خصوص این نماد مهم تاریخی کسب‌ کنید، با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

کاخ کرملین کجا است؟

کاخ کرملین در زبان انگلیسی به (The Gand Kremlin Palace)  شناخته می‌شود و از جمله معروف‌ترین بناهای تاریخی روسیه محسوب می‌شود. این کاخ در قسمت شرقی میدان سرخ واقع شده و از قسمت غربی در کنار باغ الکساندر قرار دارد. در گذشته این کاخ محل رژه سربازان روسی بوده است. موقعیت مکانی کاخ در شرق میدان سرخ موجب گردیده است تا لقب «قلب مسکو» را به این کاخ اختصاص دهند. کاخ تاریخی کرملین یکی از مکان‌های استراتژیک روسیه محسوب می‌گردد و همواره رویدادهای سیاسی و فرهنگی مهم این کشور در آن برگزار می‌شود.

این کاخ نزدیک به ۶۰۰ سال پیش در اختیار تزارها، امپراتورها و خانواده‌های سلطنتی روسیه قرار داشته است و رویدادهای تاریخی بسیاری را پشت سر گذاشته است. کاخ سلطنتی کرملین جزو زیباترین کاخ‌های موجود در دنیا به شمار می‌رود و در حال حاضر از شهرت جهانی برخوردار است.

کاخ کرملین مسکو

تاریخچه کاخ کرملین مسکو

کاخ کرملین روی تپه کرملین و محل تقاطع رودخانه نگلین نایا و رودخانه مسکوا بنا گردیده است. این کاخ در گذشته پایگاه حکومتی روسیه و دژ مستحکم تزار روس بوده و در حال حاضر رئیس جمهور روسیه در آن اقامت دارد. کاخ کرملین مسکو قدیمی‌ترین کاخ این شهر است که در سده‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۷ مورد بازسازی قرار گرفته و برخی از ساختمان‌های آن به قرن دوازدهم تعلق دارد. این کاخ تا قرن ۱۴، به گراد مسکو شناخته می‌شد و نخستین بار در سال ۱۳۳۱ کرملین نامیده شد.

ایوان سوم پرنس کبیر، در سال ۱۴۷۵ قرون وسطی بر روسیه حکمرانی می‌کرد. وی به منظور به نمایش گذاشتن شکوه حکومت خویش، اقدام به گسترش این بنا نمود و به آن رسیدگی کرد. بعد از پرنس کبیر، این کاخ تا سال ۱۷۷۳ که کاترین کبیر حکمران آن شود، رونق خود را از دست داد و متروکه باقی ماند.

جالب است بدانید که مغولان بنای اولیه این کاخ را به طور کلی نابود کردند و به همین دلیل بازسازی شد و تاریخ ساخت آن را سال ۱۸۴۹ رقم زدند. در ابتدا این کاخ یک حیاط داخلی داشته، ولی تعداد اتاق‌ها به ۷۰۰ نمی‌رسید و با گذشت زمان به صورت امروزی در آمده است. لازم به ذکر است که ساختمان غربی مختص امور دولتی بوده و سایر ساختمان‌های محل اقامت خاندان سلطنتی بوده است.

تاریخچه کاخ کرملین مسکو

معنی کرملین

کرملین یک واژه روسی بوده که معنای آن «دژ داخل شهر» است. ریشه این نام در کاربری بنای اولیه به منظور دفاع از شهر بوده است. در حال حاضر کاربرد گلمه «کرملین» به شکلی نمادین اشاره به دولت روسیه دارد و پیش از این هم به اشخاص درجه یک دولت شوروی سابق از جمله ژنرال‌ها، نخست‌وزیرها و… اشاره داشته است.

معنی کرملین

معماری کاخ کرملین مسکو

دیوارهای مرتفع و قرمز رنگ کاخ کرملین مسکو که زیبایی وصف‌ناپذیری را برای چشم‌انداز بنا به ارمغان آورده‌اند، ‌همراه با برج‌های بلند دیده‌بانی آن را تبدیل به یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های روسیه کرده‌اند. زمینی که برای این کاخ اختصاص یافته است، از قرن چهاردهم متعلق به درباریان و شاهزادگان روس بوده است. این مکان تقریبا شبیه به مثلث بوده و طول هر یک از اضلاع آن نزدیک به ۷۵۰ متر است.

بنای اولیه کاخ کرملین دارای ابعادی با طول  ۱۲۵ متر و با عرض ۴۷ متر بود. هم اکنون مساحت کل مجموعه نقریبا ۲۵,۰۰۰ متر مربع است. ساختمان کاخ تشکیل شده از دیوار کرملین، چهار قصر، چهار کلیسا، چهار برج و ۷۰۰ اتاق است. اتاق‌ها کاربردهای متعددی از جمله اتاق کارمندان، کارکنان اداری و فنی، تاسیسات، رخت‌کن، اتاق مهمان‌های خارجی و داخلی، اتاق مختص افراد درجه یک کشوری، افراد کابینه دولت، شاه، شاهزاده‌ها و خانواده‌های ایشان، آشپزها، مطبوعات و خدمات دیگر دارند.

این کاخ از پنج تالار دیگر نیز برخوردار بوده که هریک از آن‌ها اسامی یکی از حاکمان روسیه است. این تالارها مشهور به نام‌های گئورگفسکی، الکساندروفسکی، ولادیمیرسکی، آندریوفسکی و یکاترینسکی هستند و به منظور دیدارهای رسمی و دیپلماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. فضای داخلی کاخ کرملین متشکل از سالن‌های بزرگ و بسیار مجلل است. دیوارهای این کاخ بی‌نظیر به رنگ‌های سفید و طلایی بوده که به سبک معماری سلطنتی رومی بنا گردیده‌اند و از شکوه و زیبایی منحصربه‌فردی برخوردارند.

معماری کاخ کرملین مسکو

جاذبه‌های دیدنی کاخ کرملین

جاذبه‌های دیدنی این کاخ بی‌نظیر و توصیف‌ناشدنی هستند. در ادامه به چند مورد از این دیدنی‌های شگفت‌انگیز اشاره خواهیم کرد.

اسلحه خانه

اسلحه خانه کاخ کرملین مسکو به دستور پتر کبیر طراحی و بنا گردید که از آن جهت ساخت و انبار مهمات و اسلحه‌ها استفاده می‌کردند. سپس بعد از عقب‌نشینی اسفبار ناپلئون از شهر مسکو، این ساختمان به منظور گرامی‌داشت پیروزی کشور روسیه تبدیل به موزه شد. اغلب توپ‌‌هایی که در اطراف آن قرار گرفته‌اند جزو غنائمی محسوب می‌شوند که از ارتش فراری و از هم گسسته فرانسه به آن‌ها به غنیمت رسیده است. لازم به ذکر است که این ساختمان در حال حاضر محل استقرار “سران گارد کرملین” است.

کاخ دولت کرملین

در سال ۱۹۶۱ میلادی این بنای شیشه‌ای و بتنی بسیار زیبا با معماری منحصربه‌فردش تکمیل گردید و از جمله جدیدترین الحاقات کرملین به شمار می‌رود. این بنا از سبک اجرای معماری بسیار دقیق و باشکوهی برخوردار است. این بنای باشکوه دارای یک سالن آمفی ‌تئاتر بزرگ بوده که حدود ۶۰۰۰ صندلی دارد و یکی از پرطرفدارترین قسمت‌های آن محسوب می‌گردد.  هم اکنون این کاخ محل اجراهای باله است.

ساختمان سنا

طراحی و ساخت بنای مجلل و باشکوه نئوکلاسیکی سنا، به دستور کاترین کبیر انجام شد و از جمله آثار زیبا و ارزشمند معماری به نام “ماتوی کازاکوف”(Matvey Kazakov )  در مسکو محسوب می‌گردد. کاترین با ساخت این بنا تصمیم به ایجاد محلی جهت شورای مشورتی در پایتخت کشور را داشت. ولی شهرت اصلی آن پس از انقلاب و به عنوان محل کار لنین بوده است که در حال حاضر ساختمان سنا محل اقامت رسمی رئیس جمهور است.

میدان کلیسای جامع

میدان کلیسای جامع کاخ کرملین مسکو نخستین بنای بزرگ عمومی شهر به شمار می‌رود که در اوایل سده ۱۴ به هنگام گسترش قدرت مسکو ساخت آن به پایان رسید. این میدان قرن‌ها به عنوان قلب نمادین حکومت تزارها شناخته می‌شده است. کلیسایی که در این میدان بنا شده است در دهه ۱۴۷۰ به دستور ایوان کبیر و به عنوان محل قرارگیری کلیسای ارتدوکسی روسیه ساخته شد.

تا پیش از انتقال پایتخت به شهر سن پترزبورگ، میدان کلیسای جامع مرکز قدرت سیاسی کشور محسوب می‌گردید. کلیه مراسمات مهم از جمله تاج‌گذاری، مجمع اشراف و وقایع مربوط به دولت در این محل برگزار می‌شدند. فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

مسیر دسترسی به کاخ کرملین

بهترین و ارزان‌ترین راه جهت رفتن به کاخ کرملین، استفاده از مترو  است. سبک معماری و بافت تاریخی متروهای مسکو به قدری زیبا و منحصربه‌فرد است که باعث شگفتی هر گردشگری در مسیر رسیدن به مقصد می‌شود. به منظور دسترسی به کاخ از طریق مترو می‌توانید در خط یک مترو قرمز رنگ، در ایستگاه میدان سرخ  پیاده شوید و سپس با یک پیاده‌روی نقریبا ۶۰۰ متری به کاخ کرملین خواهید رسید. ایستگاه الکساندرفسکی ساد  هم در خط چهار با رنگ آبی کم‌رنگ، ایستگاه دیگری بوده که در کنار باغ الکساندر و به فاصله ۳۰۰ متری از کاخ واقع شده است.

شرایط بازدید از کاخ کرملین

  • زمان بازدید: ۱۰ تا ۱۸
  • زمان فروش بلیط بازدید: ۹ تا ۱۶:۳۰
  • هزینه بلیط: ۳۵۰ روبل

مجموعه کرملین دارای دو ورودی است. ورودی اصلی این کاخ از میان برج کوتافیا گذر می‌کند. این ورودی همواره دارای یک صف طویل از مردم جهت ورود به کاخ کرملین مسکو است. در بخش غربی کاخ و باغ الکساندروفسکی یک ورودی دیگر وجود دارد. این ورودی سریع‌ترین راه دسترسی به کاخ کرملین جهت رسیدن به اتاق زره و صندوق الماس به شمار می‌رود و عمدتا  از ورودی اصلی کاخ خلوت‌تر است. چنانچه تصمیم دارید از کاخ کرملین بازدید کنید، بایستی حدود یک ‌ساعت در صف  انتظار باشید.

بهترین فصل جهت بازدید از کاخ کرملین مسکو

در صورتی که  قصد دارید به کشور سوریه سفر کنید، لازم است بدانید که این کشور سردسیر بوده و این موضوع باعث شده تا فصل تابستان تقاضای بازدید بیشتری برای جاذبه‌های دیدنی آن داشته باشد. نه تنها در روسیه بلکه در اغلب کشورهای توریستی دنیا بهترین و مناسب‌ترین فصل جهت گردشگری، فصل تابستان است.

حداکثر دمای روسیه در فصل تابستان ۳۰ درجه است که این دما تجربه سفر را برای اکثر گردشگران دلنشین خواهد کرد. گردشگرانی که تمایل دارند در زمان خلوت‌تری برای بازدید از کاخ کرملین مسکو سفر کنند و هزینه سفر آن‌ها کمتر شود و سردی هوای روسیه مواجه نشوند، پیشنهاد می‌کنیم برای سفر اواخر فصل بهار و اوایل فصل پاییز را انتخاب کنند.