تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی بیارجمند

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی بیارجمند آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشک و کویری است و دیدن چشم اندازهای کویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

بیارجمند (Biyārjomand) یکی از شهرهای شهرستان شاهرود در استان سمنان است. این شهر مرکز بخش بیارجمند است. این شهر تا سال ۱۳۱۱ از توابع خراسان و سبزوار بوده است. بیارجمند در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود قرار دارد و تا شهر سمنان، مرکز استان، ۳۱۰ کیلومتر فاصله دارد. بخش بیارجمند از غرب به رشته‌کوه‌های سوخته‌کوه و کی‌کی، از شمال به جاده آسفالته تهران- مشهد و شهرستان میامی، از جنوب به کویر مرکزی ایران و از شرق به شهرستان‌های طبس، بردسکن و سبزوار محدود می‌باشد.

جاذبه های دیدنی بیارجمند

منطقه حفاظت شده خارتوران

منطقه حفاظت شده خارتوران که در فاصله ۴۸ تا ۱۴۹ کیلومتری شهر بیارجمند واقع شده از اماکن مهم دیدنی منطقه است. این منطقه حفاظت شده بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیستکره در ایران به‌شمار می‌آید. پارک ملی خارتوران به آفریقای ایران شهرت دارد.

جاهای دیدنی بیارجمند
جاهای دیدنی بیارجمند

کویر زمان آباد

کویر زمان آباد مرکز دهستان خارتوران از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرق بیارجمند و ۲۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود قرار دارد. دراین منطقه می توان لایه هایی را از دوره کربونیفر مشاهده کرد و علت آن فرسایش بادی است که در منطقه وزیدن دارد. بیشتر منطقه از ماسه ای تشکیل شده که دانه های سیلت نیز در آن دیده می شود.

روستای قلعه بالا

روستای قلعه بالا در حدود 15 کیلومتری بیارجمند قرار دارد با کوچه ها و خیابان های سنگ فرش و مارپیچ که شکل پلکانی روستا را تا بالای کوه می پیمایند و منظره ای زیبا و بکر در دل کویر به نمایش می گذارند. باغ های کوچک و بزرگ داخل روستا با درختان میوه که بعضی به بار نشسته اند زیبایی زاید الوصفی به روستا بخشیده است.

جاهای دیدنی بیارجمند، بیارجمند با جاذ

غار ملحدو

غار ملحدو از جمله غارهای تاریخی استان سمنان است. این غار یکی از زیباترین غارهای ایران است که از لحاظ زمین شناسی از غارهای مهم سمنان به شمار می رود. غار ملحدو در ۱۷ کیلو متری بیارجمند و در ۴ کیلومتری جاده ای در سینه کش کوه قرار دارد. دهانه این غار به شکل طاق تراشیده شده و مشرف به کل منطقه است؛ همچنین در داخل این غار آب جریان دارد.

جاهای دیدنی بیارجمند
جاهای دیدنی بیارجمند

یخچال بیارجمند

ساخت یخچال ها در ایران زمین بسیار متداول بوده است و بسیاری از مردم با یخچال شهرهای گردشگری همچون یزد و کرمان آشنایی دارند. یخچال بیارجمند نیز با همان کارکرد ایجاد شده و سالهای سال یخ مورد نیاز فصل گرم را برای مردم روستا تامین می کرده است. در فصل سرما آب کاریز را روانه این یخچال می کرده اند و منتظر می شده اند تا یخ بزند و پس از یخ زدن مقدار دیگری آب را اضافه می کرده اند. اگر به یکباره آب را وارد گودال یخچال می کردند با یخ زدن روی آن دیگر امکان یخ زدن لایه زیرین وجود نداشت چرا که یخ خود بصورت یک لایه عایق حرارت کار می کند.

جاهای دیدنی بیارجمند، بیارجمند با جاذ 3

اقامتگاه بومگردی بی بی زهرا

اقامتگاه بومگردی بی‌بی زهرا در روستای توریستی قلعه بالا قرار گرفته است. دو کیلومتر که از باغ‌های حاشیه روستا بگذریم به اقامتگاه بی‌بی زهرا می‌رسیم. قدمت اقامتگاه به 35 سال می‌رسد. سرو غذای محلی با دستپخت زنان روستا، چای و سیب زمینی آتشی از قسمت های خاطره انگیز اقامت در بی بی زهرا می‌باشد.

اقامتگاه بومگردی توران گشت

اقامتگاه بومگردی توران گشت در روستای گردشگری قلعه بالا واقع شده است. با طراحی  یک اقامتگاه سنتی و فراهم نمودن امکانات رفاهی و خدماتی برای گردشگران زمینه یک اقامت خاطره انگیز و به یاد ماندنی در این اقامتگاه فراهم شده است.

جاهای دیدنی بیارجمند
جاهای دیدنی بیارجمند

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: